۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 1823
کد خبر: 83703860
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آزمایش کرونای هفت کرمانی دیگر مثبت شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰
کد خبر: 83703860
آزمایش کرونای  هفت کرمانی دیگر مثبت شد

کرمان - ایرنا - مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه با مثبت شدن آزمایش هفت بیمار کرونایی در این استان تعداد بیماران مبتلا به این بیماری به ۲۵ نفر رسید گفت: ۲۰ نفر از این تعداد در بیمارستان ها بستری و پنج نفر به صورت سرپایی در منازل تحت مراقبت هستند.

به گزارش ایرنا، مهدی شفیعی روز جمعه در نشست خبری با محوریت ویروس کرونا افزود: تاکنون سه نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان کرمان بهبود یافته اند.

وی اظهار داشت: از هفت بیمار جدید مبتلا به کرونا در کرمان ۲ نفر در بیمارستان های کرمان بستری و پنج مورد نیز به صورت سرپایی ویزیت شده اند .

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار تصریح کرد: یک مورد از این تعداد فردی ۲۸ ساله است که دارای شغل آزاد بوده و به دلیل ضرورت های شغلی هفته گذشته به تهران سفر کرده و بعد از سفر دارای علائم ریوی و تنفسی شده است.

وی گفت: نفر دوم نیز مرد ۷۶ ساله ای است که دارای بیماری زمینه ای ریوی بوده و بیشتر در منزل ساکن و به دلیل سرکشی خویشاوندان دچار ابتلا به کرونا شده است.

شفیعی تاکید کرد: یک نفر از بیماران مبتلا به کرونا در کرمان در آی سی یو بستری است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کرمان در هفدهمین روز از شیوع کرونا در کشور وضعیت سفید داشت تصریح کرد: با توجه به گردش ویروس روز به روز بر تعداد مبتلایان به کرونا در کرمان افزوده می شود.

رد پای سفرها در مبتلایان به ویروس کرونا 

وی با بیان اینکه در موارد مبتلا به ویروس کرونا  در استان کرمان همچنان رد و پای سفرها دیده می شود گفت: ۸۰ درصد افرادی که به ویروس کرونا  مبتلا می شوند دارای علائم بالینی نبوده و گرچه علائم آن ها خفیف اما اگر موارد بهداشتی را رعایت نکنند ناقل بیماری هستند بنابراین همچنان این موضوع بسیار خطرناک است.

شفیعی با اشاره به اینکه تاکنون مورد فوتی در استان کرمان نداشتیم، گفت: طی ۲۴ ساعته گذشته یک مورد از بیماران مبتلا به کرونا با حال نسبتا خوب بهبود و ترخیص شده و مراحل بعد درمان او در منزل انجام می گیرد.

وی افزود: از ۲۰ مورد بستری شده در بیمارستان ۳ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه ضمن تائید مثبت شدن جواب یکی از فوت شدگان در رفسنجان گفت: این مورد مدت ۱۳ تا ۱۴ روز در یزد بستری بوده و پس از فوت به شهرستان رفسنجان انتقال داده شده و بعد از خاکسپاری بوده که جواب آزمایش آن در تهران مشخص شده و جزو موارد قطعی و فوتی در سطح استان کرمان نیز آورده نشده است و چون بیش از ۱۴ روز از ابتلای این فرد به کروناویروس گذشته  بحث قرنطینه افراد نزدیک به متوفی مطرح نیست.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر ابتلای نماینده فعلی مردم بم در خانه ملت را به ویروس کرونا رد کرد و گفت: تاکنون نام این نماینده در لیست افراد مبتلا به کرونا  دیده نشده است.

شفیعی در ادامه گفت: دانشگاه علوم پزشکی  در رابطه با اقدام گندزدایی معابر عمومی که توسط شهرداری انجام می شود هیچ مخالفتی نداشته است  و به دنبال همکاری سایر دستگاه ها و مردم برای مقابله با این ویروس می باشد ضمن اینکه این اقدامات اولویت بندی شده است  و گندزدایی پارک ها و وسایل بازی کودکان و اماکن عمومی در اولویت کار شهرداری قرار دارد.

وی همچنین گفت: فرایند تولید واکسن برای هر اپیدمی حداقل ۶ ماه می باشد و تولید واکسن آن هم برای ویروس جدیدی همچون کرونا جدید ۲۰۱۹ در طی دو ماه کاری بعید است و اما براساس تجربه چند رژیم دارویی توصیه می‌شود که بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی این داروها را در ایران داریم و برای بیماران بستری شده در حال استفاده از آن ها هستیم.

کرمان کمبودی در اتاق های ایزوله ندارد

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اتاق‌های ایزوله نیز گفت: ۲۰ درصد از مبتلایان به کرونا  دارای علائم شدید و نیازمند بستری شدن در بیمارستان ها هستند و از این ۲۰ درصد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها به اتاق ایزوله تنفسی نیاز دارند که خوشبختانه استان کرمان کمبودی را در این راستا ندارد.

وی با اشاره به اینکه تا شنبه هفته گذشته، دسترسی به کیت تشخیصی کرونا را نداشتیم و اینک هیچ نمونه‌ای برای آزمایش به تهران ارسال نمی‌شود گفت: امروز ۱۹۰ تست انجام داده‌ایم ودر صورتی که تعداد مبتلایان بیش از حد افزایش پیدا کند و نیاز به افزایش آزمایشگاه پیدا کردیم دو آزمایشگاه دیگر نیز در استان راه اندازی خواهیم کرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

هزینه درمان بیماران مشکوک و مبتلایان به کرونا رایگان است

شفیعی هزینه درمان بیماران مشکوک و مبتلایان به کرونا را رایگان اعلام کرد و گفت: بیمارانی که دچار بیماری‌های دیگر مثل تنفسی و قلبی که با شک به کرونا در بیمارستان بستری می شوند شامل این قانون نشده گرچه اعتباراتی برای این مهم در سطح ملی اختصاص داده شده اما تاکنون به استان ها داده نشده است.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه احتمال آلودگی همکاران بهداشتی و درمانی وجود دارد گفت: دندان‌پزشکان بیشتر از سایر پزشکان در معرض این خطر هستند و در این خصوص جواب آزمایش تشخیص کرونای دکتر معتمدی از دندان پزشکان کرمانی منفی شده و از سایر مثل دکتر علوی تستی بر این مبنا گرفته نشده است.

تجربه قرنطینه کردن شهر "ووهان" چین اشتباه است

وی با توجه به جدید بودن این بیماری استفاده از تجربیات کشور چین را لازم دانست و گفت: ما نیز در کشور ایران براساس تجربیات کشورهای دیگر در خصوص مبتلایان به کرونا رفتار می کنیم و تجربه ای را مانند قرنطینه کردن شهر «ووهان» را کاملا ناموفق می دانیم.

شفیعی همچنین با رد کردن خبر مطرح شده مبنی بر فوت افرادی در جنوب استان کرمان به دلیل ابتلا به کرونا  در فضای مجازی گفت: انتشار شایعات در فضای مجازی چیز تازه ای نیست و باید توجه داشت بیمارستان های ما قبل از کرونا  هم فوتی داشته اند  و الان هم آمار فوتی ها مربوط به این مساله نمی باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: جلوگیری از سفرها هم از استان کرمان مد نظر است و هم به استان کرمان و این امر به خاطر این است که بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کرونا سابقه سفر به سایر نقاط کشور را داشته اند لذا از مردم درخواست داریم که از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

وی عنوان کرد: استان کرمان برای موارد احتمالی (افزایش تعداد بیماران) تمهیدات لازم را اندیشیده و همه شهرهای استان کرمان ظرفیت پوشش مبتلایان احتمالی به کرونا ویروس را دارند و مشکلی نیز در تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در استان نداریم.

بیمارستان افضلی پور مرجع مقابله با کرونا

شفیعی بیمارستان افضلی‌پور را به عنوان مرجع استان کرمان در مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد و گفت: بین ۸۰ تا ۱۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این بیمارستان اضافه شده است و بیمارستان پیامبر اعظم (ص) نیز آمادگی کامل برای پشتیبانی از بیمارستان افضلی پور را دارد و همچنین دو بیمارستان پشتیبان دیگر را نیز برای این موضوع تعریف کرده‌ایم که در صورت لزوم آن دو بیمارستان نیز تمام خدمات خود را قطع و فقط به بیماران کرونایی خدمات خواهند داد بنابراین در حال حاضر کمبود تخت درمانی و پرستاری نداریم و در صورت شیوع نیز تصور ما بر این است که کمبودی نخواهیم داشت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه زباله های عفونی بیمارستانی در دستگاه های مخصوص بیخطرسازی می شوند و سپس توسط شهرداری حمل می شوند  و هیچ خطری افراد را تهدید نمی کند گفت: تصمیماتی برای زباله های حاشیه های شهر نیز گرفته شده است که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود و دفن زباله های عفونی در منازل نیز اگر به صورت درست انجام شود و زباله ها در منازل تفکیک شوند خطری در زمینه انتشار بیماری از این زباله ها وجود ندارد.

شفیعی با توجه به برخی مقالات علمی و تجربیات کشورهای درگیر با این ویروس گفت: اگر به سطوح حدود ۵۰ تا ۶۰ درجه گرما بدهیم ظرف حدود یک دقیقه این ویروس از بین می‌رود.

آرایشگاه ها تحت نظارت جدی ناظرین

وی در مورد انتشار ویروس کرونا در آرایشگاه ها گفت: بسیاری از آرایشگاه ها در سطح شهر کرمان به صورت خودجوش کار خود را تعطیل کرده اند و آرایشگاه هایی که باز هستند نیز تحت نظارت جدی ناظرین به کار خود ادامه می دهند و آرایشگاه های زنانه نیز موظف هستند که تنها براساس وقت داده  و رعایت تمام اصول بهداشتی اقدام به پذیرش مشتری کنند.

مدیرگروه کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان پراکندگی مبتلایان در کرمان را به کرونا  ۷ مورد جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در کرمان عنوان کرد و گفت: در شهرستان‌های استان نیز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک مورد در ارزوئیه، یک مورد در بم، ۳ مورد در رفسنجان، یک مورد شهربابک و یک مورد در بافت بوده است.

وی همچنین حضور مردم در گلزار شهدای کرمان را با اجرای تمهیدات بهداشتی دانست و گفت: این مکان به ویژه مرقد شهدای جبهه مقاومت چند نوبت در روز ضدعفونی می شوند ضمن اینکه از ازدحام جمعیت و زیارت کردن قبول شهیدان از نزدیک نیز جلوگیری می شود.

امسال عید را به گونه ای دیگر برگزار کنیم

شفیعی ازدحام های بی مورد مردم را در بازارها و مراکز خرید مورد انتقاد قرار داد و گفت: از مردم  می خواهیم که با سهل انگاری تمام زحمات خود و سیستم بهداشتی استان را که برای کنترل این بیماری انجام شده است از بین نبرند و عید امسال را به گونه ای دیگر برگزار کنند تا شاهد ابتلا، بستری شدن و در نهایت فوت عزیزانمان به خاطر مبتلا شدن به کرونا  نباشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha