۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبر: 85475542
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اما و اگرهای پروژه بام کرمان از زبان رییس شورای شهر

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۷
کد خبر: 85475542
اما و اگرهای پروژه بام کرمان از زبان رییس شورای شهر

کرمان- ایرنا- یکصد و پنجاه و یکمین نشست علنی شورای شهر کرمان در حالی امروز(دوشنبه) برگزار شد که یکی از محوری‌ترین مباحث آن ابعاد پروژه بام کرمان و ساخت هتل در آن بود و رییس شورا هم برای اقناع افکار عمومی جزییات این پروژه را تشریح کرد و تلاش داشت به اما و اگرهای مطرح شده در فضای عمومی پاسخ دهد.

به گزارش ایرنا، این نشست علنی شورا شهر کرمان هم از آن نشست‌های طولانی چند ساعته‌ای بود که موضوعات متفاوتی در آن مطرح شد. یکی از موضوعات مهم نیز وضعیت بام کرمان بود.

پروژه موسوم به تله کابین و هتل بام کرمان به همراه فضای سبز و امکانات جانبی توسط بخش خصوصی از اهداف پروژه تفریحی و گردشگری بام کرمان بود که آبان ماه ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد تا یکی از پرحرف و حدیث ترین و جنجالی ترین پروژه های عمرانی شهری سال های اخیر در کرمان آغاز شود و سال ها به طول بیانجامد و به جز تله کابین بقیه اجزای این پروژه پایانی نداشته باشد.

بام کرمان بر فراز کوه‌های صاحب‌الزمان و محوطه تاریخی و قلعه شیوشگان قرار دارد. شیوشگان محوطه‌ای است که از غرب به "قلعه دختر" و "قلعه اردشیر" و از شرق به کوه‌های منطقه و از جنوب به "تخت دریاقلی بیگ" و "باغ بیرم آباد" و از شمال به "گنبد جبلیه" و "چشمه شیردوش" می‌رسد.

تله کابین این پروژه چندی پیش افتتاح شده و مورد استفاده است اما مساله ساخت هتل و بحث بر سر فضای در اختیار آن همچنان محل اختلاف نظر است و باید دید که در نهایت به چه سرنوشتی می رسد.

در همین زمینه بیشتر بخوانید:

اما علیرضا نادری رییس شورای شهر کرمان در صحبت‌هایی بعد از دستور کار نشست امروز شورا با اشاره به مساله‌ای که در فضای عمومی مطرح شده بود گفت که بر خود لازم می داند در فضای عمومی دیگری مانند نشست علنی این مساله را مطرح کند و افزود: چون مردم قضاوت‌های متعددی می‌کنند، تصور می‌کنم اطلاع‌رسانی در حد بسیار تیتروار و کلی بد نباشد البته هر کدام از مطالبی که می‌گوییم شرح مفصل دارد.

اما و اگرهای پروژه بام کرمان از زبان رییس شورای شهر
علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان

وی در ادامه مساله را "بام کرمان، موسسه ملل و هتلی که در بالای بام قرار است تاسیس شود" عنوان کرد و افزود: در ابتدا قراردادی میان شهرداری و موسسه ملل بسته شده بود که در آن مقرر بود زمینی به مساحت سه هکتار(۳۰ هزار متر مربع) در بالای کوه، توسط مسکن و شهرسازی به شهرداری واگذار شود و شهرداری این زمین را برای احداث یک هتل به موسسه ملل واگذار کند.

رییس شورای شهر کرمان گفت: اما بعدا مسکن و شهرسازی به شهرداری گفته بود که این زمین را به شهرداری واگذار می‌کنم اما شهرداری اجازه واگذاری این زمینه به غیر یعنی همان مجموعه ملل را ندارد.

وی ادامه داد: وقتی این شرایط اولیه مصداق پیدا نکرده و قانونی نشده است در نتیجه شهرداری نمی‌توانسته زمین را به ملل واگذار کند

نادری بیان کرد: به دنبال این موضوعات موسسه ملل اقدامات عمرانی در بالای کوه انجام و فضای سبز ایجاد و مقدماتی برای احداث هتل انجام می دهد و راهی را می سازد که در قرارداد آمده که برای ساخت راه ۲۵ درصد باید شهرداری بپردازد؛ در حالی که سهم شهرداری در قرارداد اولیه هم به هیچ عنوان به این میزان نمی‌رسیده است.

وی گفت: اینکه در بالای کوه هتلی ساخته شود یا نشود از اختیارات شهرداری نیست این قرارداد از اول نمی توانسته اجرایی شود اما موسسه ملل برای رفاه مردم در بالای کوه فضای سبز ایجاد کرده و خدمتی انجام داده است که البته خدا خیرشان دهد اما این خدماتی که انجام دادند فعلا ایجاد حق نمی‌کند.

رییس شورای شهر کرمان بیان کرد: وقتی دیدیم قرارداد مشکلاتی دارد جلساتی در استانداری برگزار و در نهایت مقرر شد بنده با نماینده موسسه ملل اصلاحات لازم را در قرارداد اولیه انجام دهیم که یکی از اصلاحات این بود که زمین بالای کوه( ۳۰ هزار مترمربع) بعد از آنکه به شهرداری واگذار شد آن هم با قید اجازه واگذاری به غیر، شهرداری آن را به موسسه ملل واگذار کند و این موارد مورد توافق قرار گرفت که نماینده موسسه ملل آن را پذیرفت، در استانداری هم مورد قبول واقع شد.

اما و اگرهای پروژه بام کرمان از زبان رییس شورای شهر
تصویر آرشیوی است

وی گفت: باید توجه کرد بالای کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان وضعیت منحصربه‌فردی دارد، مثل همه کوه‌های ایران نیست، قسمت مسطح بالای این کوه حدود ۱۵۰ هزار مترمربع است که قرار شد سه‌هزار مترمربع آن به عنوان هتل واگذار شود و شهرداری هم پذیرفته که تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و اکنون هم شورا و شهرداری بر سر این پیمان باقی است و هیچ مشکلی با این مساله نداریم که کمک می‌کنیم این هتل دایر شود.

نادری تصریح کرد: اما درباره بعضی از حقوقی که برای شهرداری رعایت نشده بود، شورای حفظ حقوق بیت‌المال ورود کرد و چندین بار این عزیزان از تهران به کرمان آمدند و در جلسات متعدد درباره آن بحث و قرار شد حقوق شهرداری در این میان، رعایت شد تا حقی ضایع نشود و در مورد جاده نیز گفتند ۲۵ درصد حق شهرداری ضایع شده و باید اصلاح شود، مابقی زمین که ۱۲۰ هزار مترمربع است نیز برای استفاده عموم مردم باقی بماند.

وی ادامه داد: در این راستا، پیش‌نویس اصلاحیه قرارداد نوشته و دوباره در جلسه استانداری مطرح شد و راه‌وشهرسازی گفت نمی تواند از نظر قانونی با قید اجازه واگذاری به غیر، زمینی را به شهرداری واگذار کند که در جلسه معاونت عمرانی استانداری این مساله مطرح شد و در نهایت گفتند اگر (راه‌وشهرسازی) می‌تواند، آن را به‌صورت مستقیم به ملل واگذار کند.

نادری افزود: ما هم در همان جلسه گفتیم که در شورا هم این موضوع به صورت ضمنی مطرح شده و اعضا به صورت ضمنی موافقت کردند که اگر زمین واگذار شد شهرداری صرفا پروانه آن را به ارزش روز صادر کند، عوارض پروانه را بگیرد و دخالت دیگری در این موضوع نداشته باشد تا بر سر راه ملل سدی ایجاد نشود و آنها بتوانند کارشان را راحت انجام دهند.

رییس شورای شهر بیان کرد:موسسه ملل پذیرفت که مابقی زمین که ۱۲۰ هزار مترمربع است را به فضای سبز تبدیل کند و مالکیت هم با شهرداری باشد تا برای عموم استفاده شود و همه این موارد مورد توافق قرار گرفت.

وی با عذرخواهی از بیان بعضی مسائل تاکید کرد: اخیرا در جلسه‌ای در معاونت عمرانی استانداری که بنده، شهردار و نمایندگان موسسه ملل و راه‌وشهرسازی هم بودند دوباره این مسائل مطرح شد؛ در آن جلسه نماینده موسسه ملل مسائل متعددی را مطرح کرد و گفت که از کجا معلوم اگر ۱۲۰ هزار مترمربع را به شهرداری کرمان واگذاری کنیم آن‌جا کبابی یا بلال‌فروشی یا مشاغلی از این دست را راه‌اندازی نکند که با اهداف هتل مغایرت داشته باشد؟؛ البته مسائل متعددی را نماینده موسسه ملل مطرح کرد که قصد ندارم همه را بیان کنم.

نادری افزود: من در پاسخ به نماینده موسسه ملل گفتم که قطعا شهرداری چنین کاری نمی‌کند، چنین اقداماتی نه در شان شهرداری است و نه در شان بام‌کرمان و آنجا باید کارهای فاخر انجام شود؛ ما در همان حال گفتیم زمین را با این قید به شهرداری واگذار کنید که چنین کارهایی انجام ندهد.

وی بیان کرد: بعد از این صحبت‌ها مجدد نماینده موسسه ملل گفت که از کجا معلوم با تغییر شورا و شهرداری این اتفاقات بیافتد.

رییس شورای شهر کرمان بیان کرد: در نهایت معاون عمرانی استانداری و نماینده مسکن ‌وشهرسازی گفتند که زمین ۱۲۰ هزار مترمربعی را هم به‌عنوان محوطه اطرافی هتل به ملل واگذار می‌کنیم و من هم در آنجا گفتم کجای دنیا چنین کاری انجام می‌دهند که وقتی یک موسسه می‌خواهد کار اقتصادی انجام دهد بیایند اطرافش را هم به آن مجموعه مثلا برای کنترل ترددها واگذار کنند.

وی افزود: در آن جلسه من تاکید کردم تنها جایی که عموم مردم می‌توانند در بالای کوه استفاده کنند همین ۱۲۰ هزار مترمربع است و چرا باید به موسسه ملل واگذار شود؟.

نادری ادامه داد: وقتی ملکی واگذار شود حقوقی برای مالک ایجاد و واگذار می‌شود که غیرقابل خدشه است و مالک ملک می‌تواند تصمیم های خاصی برای آن مکان بگیرد و می تواند چیزهایی را ایجاد کند..

رییس شورای شهر افزود: در نهایت آنها در پاسخ به این صحبت‌های بنده گفتند ملل باید حصارکشی انجام دهد و این زمین برای استفاده عموم باشد؛ اما مگر می‌شود ملکی را واگذار و چنین قیدهایی را هم برای مالک لحاظ کرد؟.

وی تاکید کرد: البته این مسائل که من عرض می کنم در اختیارات شورا و شهرداری نیست، ما بنا نیست در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. فقط نظر مشورتی به استاندار و معاون عمرانی وی می‌دهیم که دقت داشته باشند اگر قرار است ملکی واگذار شود تمامی مسائل حقوقی در آن دیده شود و حقوقی از مردم ضایع نشود.

چرا شهرداری فضای سبز ایجاد نکرده؟

رییس شورای شهر گفت: طی روزهای اخیر در فضای مجازی مساله ای مطرح شد که بعد از آنکه قرار شد شهرداری در بالای کوه فضای سبزی ایجاد کند؛ و سئوال این است که چرا باید شهرداری ایجاد کند؟

وی گفت: آیا اولویت ایجاد پارک برای شهر کرمان فضای عمومی شهر نیست؟آیا لازم است شهرداری با هزینه بسیار زیاد در بالای کوه پارک ایجاد کند؟؛ همچنین هنوز مالکیت هم به شهرداری واگذار نشده که بتواند کاری در آنجا انجام دهد، البته وسعت مالی شهرداری به جایی برسد که بتواند در بام‌کرمان پارک ایجاد کند ما اصلا این موضوع را انکار نمی‌کنیم اما درباره اینکه مورد مطالبه مسئولان قرار گرفته که چرا آنجا پارک ایجاد نکردید، باید بگویم موانعی بر سر راه شهرداری بوده که این کار را انجام نداده است.

حقی از مردم ضایع نشود

اما و اگرهای پروژه بام کرمان از زبان رییس شورای شهر
تصویر آرشیوی است

رییس شورای شهر کرمان تاکید کرد: در مورد بام‌کرمان به گونه ای عمل شود که حقی از مردم و آیندگان ضایع نشود، اتفاقی نیافتد و مردم نگویند حقی ضایع شده است.

وی اظهارداشت: تاکید می‌کنیم در جهت ایجاد هتل، اگر مسئولان شهر زمین را به موسسه ملل واگذار کردند و قرار شد این موسسه هتلی را در آنجا تاسیس کند شهرداری و شورا با تمام توان کمک و یاری خواهند داشت و سعی می کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پروانه‌ها را صادر کنند تا این کار انجام شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha