تعداد بیماران مبتلا به کرونا در کرمان به ۶ نفر رسید

کرمان - ایرنا - مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه تاکنون آزمایش ۶ بیمار مبتلا به کرونا در کرمان مثبت اعلام و نتایج چهار مورد از این آزمایشات امروز اعلام شده گفت: این آمار مربوط به نمونه‌های ارسال شده از روز شنبه هفته گذشته تاکنون است.

به گزارش ایرنا، مهدی شفیعی روز دوشنبه در نشست خبری با محوریت ویروسکرونا افزود: حال عمومی بیماران مبتلا به کرونا در کرمان مساعد است و تا چند روز آینده تعدادی از این افراد از بیمارستان مرخص می شوند. 

وی اظهار داشت: امکان انجام آزمایشات مربوط به کرونا از ابتدای هفته جاری در مرکز استان کرمان ایجاد شد و این مهم حدس و گمان ما را در مورد گردش ویروس کرونا در این استان ثابت کرد.

وی روند تعداد ابتلای افراد به کرونا ویروس را در استان کرمان رو به افزایش اعلام و تصریح کرد: دوره ماندگاری ویروس کرونا در محیط های بیرون زیاد است این ویروس علی‌رغم انتقال بالایی که دارد اما تقریبا در ۸۰ درصد موارد بدون علامت یا داری علائم خفیف است که همین امر موجب انتشار و شیوع بالای این بیماری در جامعه می شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: تعداد بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در شهر کرمان متغیر است و در حال حاضر حدود ۳۵ بیمار تنفسی در بیمارستان افضلی‌پور شهر کرمان بستری هستند.

وی اظهار داشت: بیماران متلا به ویروسکرونا در استان کرمان از نظر ریوی درگیری کمتری داشته اند به طوری که اکنون در بخش ایزوله بیمارستان بستری هستند.

شفیعی تاکید کرد: کمبود کیت و وسایل حفاظت فردی در برابر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان وجود ندارد.

وی بر کاهش رفت‌ و آمدهای غیرضروری، حفظ فاصله اجتماعی و شستن مکرر دست ها با آب و صابون به منظور پیگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید تاکید کرد و گفت: افراد با داشتن احساس بیماری به پزشک مراجعه و در صورت داشتن تب، کوفتگی، خستگی و سرفه های خشک حتما به اورژانس مراجعه کنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه با گرم شدن هوا، گردش ویروس در طبیعت کاهش پیدا می کند بر رعایت بهداشت فردی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: مردم با همت اجتماعی توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته‌اند اما گندزدایی سطوح و ضدعفونی کردن دست ها ۲ مقوله متفاوت است که برای گندزدایی سطوح ترکیبات حاوی کلر همچون وایتکس بهترین گندزدا است و از ترکیبات الکلی (کمبود آنها در سطح شهر است) برای گندزدایی صفحه کامپیوتر، موبایل و غیره می توان استفاده کرد.

شفیعی ادامه داد: برای ضدعفونی دست‌ها باید از موادی حاوی ترکیبات الکلی و همچنین مقداری نرم کننده استفاده کرد که در این راستا باهمکاری دانشگاه علوم پزشکی و به همت دانشکده دارو سازی، الکل در اختیار داروخانه‌ها قرار داده شد تا آنها نیز در بسته‌بندی‌های کوچک با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار دهند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در زمینه ارائه آموزش هایی در مورد کرونا ویروس و راه های مقابله با این ویروس به مردم در درب منازل اشاره کرد و افزود: در این طرح بزرگی که وزارت بهداشت در خصوص آموزش دارد بسته های مقابله با ویروس کرونا در حال تهیه است و تا ۲ روز آینده به استان‌ها ارسال می شود و زمان آغاز این طرح توسط رسانه ها اعلام می شود.

وی به احتمال سوء استفاده های احتمالی از طرح خانه به خانه وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: قبل از حضور پرسنل بهداشتی درب منازل به صورت تلفنی به افراد اطلاع رسانی خواهد شد و ماموران بهداشتی کارت شناسایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان را دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: مردم در صورت شک کردن به ماموران بهدشاتی گزارش خود را با شماره ۱۱۰ یا ۱۱۳ به ما اطلاع دهند.

وی از محدود شدن سفرها در استان کرمان خبر داد و عنوان کرد: محدود کردن سفر در سطح کشور اعمال شده اما این قانون، استان به استان و شهر به شهر متفاوت است.

شفیعی تاکید کرد: مبادی ورودی به کرمان رصد و از ورود کاروان‌ها سیاحتی، زیارتی و ورزشی از شهرهای آلوده به این استان جلوگیری می شود و همینطور سرنشینان خودروهایی که از شهرهای آلوده به کرمان وارد خواهند شد، کنترل و بررسی می شود.

وی با اشاره به شیوع پایین کرونا در استان کرمان، از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش این شیوع اعلام کرد: باتوجه به محدودیت‌های ترددی که برای مسافرین ورودی به استان کرمان در نظر گرفته شده است انتظار می رود افرادی که کار ضروری در کرمان ندارند، به این استان سفر نکنند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تجربیات این استان در مهار بیماری هایی چون آنفلوآنزا، کرونا مرس تصریح کرد: کادر درمانی کرمان آموزش‌های حفاظت از خود را به طور کامل فرا گرفته اند.

وی تاکید کرد: هیچ کدام از پرسنل بهداشتی و درمانی استان کرمان به ویروسکرونا مبتلا نشده اند و فقط یک مورد مشکوک داشتیم که جواب آزمایش این فرد نیز منفی اعلام شد.

شفیعی گفت: اکنون دسترسی به کیت‌ تشخیص کرونا در کشور وجود دارد لذا انتظار می‌رود که تعداد مرگ میر به دلیل ابتلا به بیماری ویروس کرونا در کشور کاهش یابد گفتنی است که تاکنون آمار مرگ و میر کشور (مبتلایان به کرونا) نسبت به نرم جهان به دلیل عدم دسترسی کافی به کیت‌ها بیشتر بوده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه هم اکنون در تامین کیت تشخیص ویروس کرونا در کشور مشکلی نداریم افزود: سازمان بهداشت جهانی قول داده است که کیت‌ها را هفتگی در اختیار ایران قرار خواهد داد همچنین مهندسین ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز این نوع کیت ها را تولید کرده و اجازه تولید انبوه به آنها داده شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که تعداد مبتلایان از حد انتظار بیشتر شود بیمارستان‌های پشتیبان بیمارستان افضلی‌پور که قبلا مشخص شده اند تغییر وضعیت خواهند داد و همچنین بزودی یک بخش جدید در بیمارستان افضلی‌پور به بیماران تنفسی اختصاص خواهیم داد. 

وی درباره اصرار جامعه بر استفاده از ماسک گفت: استفاده از ماسک برای جمعیت عمومی توصیه نمی شود و معتقدیم استفاده بی جهت از ماسک سبب ترس بی‌مورد در جامعه می شود و همین امر نیز باعث شده با تقاضای زیاد جهت خرید ماسک روبرو شویم که تعادل عرضه و تقاضا را در این بازار به‌هم زده است. متاسفانه مردم تصور می‌کنند که ماسک در انتقال بیماری کمک کننده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: کارخانه‌ها در حال تولید ماسک هستند اما اولویت اول ما چرخه درمانی است و از ابتدای این هفته مقداری از تولیدات حساب شده و با نظارت وارد بازار شده است و تا آخر هفته مشکل کمبود ماسک نیز برطرف می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha