۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۲۹
کد خبر: 81649361
T T
۰ نفر

كاهش 70 درصدي زمين خواري اراضي دولتي در كرمان

۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۲۹
کد خبر: 81649361
كاهش 70 درصدي زمين خواري اراضي دولتي در كرمان

كرمان - ايرنا - مدير املاك و حقوقي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: كاهش 70 درصدي زمين خواري اراضي دولتي با تلاش همه مسوولان استان و جديتي كه وجود دارد، روي داده است.

به گزارش ايرنا سيد ناصر اشرفي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اگرچه با انجام اين اقدامات خوب توقف در زمين خواري اتفاق نمي افتد.

وي ادامه داد: ورودي ما در دستگاه قضايي امسال با سال گذشته قابل مقايسه نيست زيرا در حال حاضر به آن صورت متصرفي نيست كه بخواهيم شكايت كنيم.

وي تاكيد كرد: هر كس سرمايه اي دارد و مي خواهد زميني را خريداري كند از ما استعلام بگيرد و روزانه 100 فقره استعلام را در اين زمينه پاسخ مي دهيم.

اشرفي اظهار كرد: اراضي كه در اختيار ماست به طور عمده با كروكي و نقشه هايي بودند كه حدود آنها مشخص نبود و نقشه هاي قديمي مورد تعرض قرار مي گرفتند و اسناد مالكيت دولتي دچار خدشه مي شدند.

وي افزود: در شهرستان كرمان در حوزه متفرقه كرمان در شهرك شهيد ايرانمنش و شهرك شهيد باهنر 9 هكتار، طاهرآباد 60 هكتار، رضا آباد و مومن آباد 17 هكتار، ده بالا و ده آخوند 22.5 هكتار، الله آباد 55 هكتار، ماهان 7 هكتار، محي آباد 7 هكتار و شهرك سعيدي 2 هكتار رفع تصرف از اراضي دولتي شده است.

وي گفت: قصد داريم پيگيري تك برگ كردن اسناد مالكيت را به انجام برسانيم كه استان را به 12 حوزه ثبتي تقسيم بندي كرديم و بنا داريم با 25 ميليارد ريال آن را به انجام برسانيم.

اشرفي خاطرنشان كرد: در سال هاي گذشته اراضي كه تحت تصدي ما بودند به طور عمده نقشه هاي مختصات دار و بر مبناي موقعيت مكاني از حيث جغرافيايي نبود و نقشه ها، تغيير و تحولات به طور عمده بين ما و ادارات كل منابع طبيعي در حافظه شخصي افراد بود.

مدير املاك و حقوقي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: به همين دليل و اشتباهات همكاران ما در سال هاي گذشته در سيرجان، رفسنجان و كرمان سه، پنج، 10 و حتي 40 هكتار در بعضي از اين حوزه ها پاسخ استعلاماتي را دادند كه منجر به ثبت سند شد و مربوط به اراضي دولتي بوده اند كه اقداماتي كرده ايم تا حقوق از دست رفته دولت را برگردانيم.

وي خاطرنشان كرد: ما در طرح شناسايي 41 درصد پيشرفت فيزيكي در استان داريم و بايد نقشه 740 هزار هكتار اراضي دولتي و تحت تصرف ما در استان را آماده كنيم.

وي اظهار كرد: بر اساس قانون حد نگاري كه از ابتداي امسال جنبه اجرايي پيدا كرده، اداره كل ثبت اسناد و املاك استان آمادگي جدي خود را اعلام كرده كه جانمايي نقشه ها را با جديت در طرح كاداستر به انجام برسانيم.

اشرفي بيان كرد: در اراضي دولتي بخشي از واگذاري هايي كه انجام مي دهيم بر اساس قانون ماده 22 الحاقي است كه اجازه تامين زمين در مورد كاربري هاي توريستي، گردشگري و تفريحي كه ميراث فرهنگي به آنها مجوز احداث هتل، مجموعه هاي تفريحي و توريستي داده شده است.

مدير املاك و حقوقي اداره كل راه و شهرسازي استان كرمان گفت: در اين بخش در سال گذشته 9.2 هكتار واگذاري زمين داشتيم.

وي همچنين با اشاره به واگذاري زمين در قالب واگذاري يا قطعي يا اجاره به شرط تمليك، افزود: براي تمام طرح هايي كه صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي و حمل و نقل و پايانه ها كه به عنوان طرح هاي سرمايه گذاري و اشتغالزايي براي آنها موافقت اصولي تعريف مي كنند براي آنها زمين واگذار مي كنيم.

اشرفي خاطرنشان كرد: در اين بخش سال گذشته 146.9 هكتار زمين اجاره براي طرح هاي سرمايه گذاري داده ايم.

وي اظهار كرد: واگذاري زمين بر اساس ماده 100 نيز در چهار كاربري فرهنگي، ورزشي، درماني و آموزشي (مدارس غير انتفاعي) انجام مي شود كه سال گذشته 46.7 هكتار به عنوان اين كاربري ها با عنوان اجاره به شرط تمليك واگذار شد.

وي با اشاره به واگذاري زمين مسكوني به اقشار ويژه خانواده شهدا و جانبازان، گفت: در مجموع يك هكتار در سال گذشته از اراضي دولتي را واگذار كرديم و امسال همه زمين ها را به واجدان شرايط در اين بخش واگذار مي كنيم.

اشرفي خاطرنشان كرد: در مورد تعيين تكليف زمين هايي كه طرح پيش فروش براي آنها اجرا شده است سال گذشته 2.4 هكتار زمين مسكوني در اين رابطه واگذار شده است.

وي ادامه داد: همچنين خانواده هايي داراي دو معلول جسمي و حركتي هستند كه 55 نفر در سطح استان به ما معرفي شده اند كه در حال پيمايش آنها هستيم كه زمين به آنها واگذار مي كنيم.

7443/3028