۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۷:۱۰
کد خبر: 81551950
T T
۰ نفر
امامزاده حمزه رضا(ع)، قرارگاهي براي دلهاي بيقرار شيرواني ها

شيروان - ايرنا - بارگاه قدسي امامزاده حمزه رضا(ع)، كه در شهر زيارت در مجاورت شيروان واقع شده، مهم ترين زيارتگاه اهالي دومين شهر پرجمعيت خراسان شمالي است كه در مناسبت هاي مختلف مورد استقبال مردم قرار مي گيرد.

به گزارش ايرنا شهر زيارت، كه در 5 كيلومتري شمال غربي شيروان در حاشيه محور ارتباطي شيروان - بجنورد قرار دارد، تا دو سال پيش بزرگترين روستاي شيروان بود اما طبق مصوبه دولت وقت به شهر ارتقا يافت.

وجود مرقد مطهر حضرت امامزاده حمزه رضا، برادر بزرگوار امام رضا (ع) اين مكان را به قبله آمال شهروندان شيرواني و برخي از نواحي مجاور تبديل كرده است.

از سويي با توجه به وجود اثر تاريخي چهارتاقي تيموري و نيز گلزار شهداي انقلاب اسلامي، در جوار امامزاده، اين مكان در همه ايام سال بيشترين زائر و گردشگر را دارد.

به خاطر اين مكان مذهبي و مقدس و با توجه به اينكه در مسير زائرين قرار گرفته هر ساله و در تمام فصول سال شاهد استقبال خيل عظيمي از گردشگران و زائران و ماندگاري آنان در اين مكان هستيم.

علاوه بر خيل زايران بارگاه امامزاده حمزه رضا (ع) ، مردم دارالمصلين شيروان كه 636 شهيد در دوران انقلاب و دفاع مقدس تقديم نظام كرده اند روزهاي پنجشنبه و جمعه براي زيارت اهل قبور راهي اين مكان مي شوند، و اين امر مقبره امامزاده حمزه رضا(ع) را به مكاني شلوغ و پرازدحام تبديل مي كند.

همچنين آيين تحويل سال نو هر ساله، طرح آرامش بهاري، مراسم مختلف در مناسبت هاي ملي و مذهبي، آيين شبهاي قدر، عيد سعيد فطر، دعاي كميل در شب هاي جمعه، محفل انس با قرآن، مسابقات قرآني در اين مكان مقدس برگزار مي شود.

مقبره امام زاده حمزه رضا(ع):

اين بناي تاريخي مركب از حرم چهارگوش در وسط كه طول هر ضلع آن هشت متر و با واحدهاي پيرامون به وسيله درگاه هايي به عمق زياد در ارتباط است.

اين مقبره گنبد آجري دوپوشه دارد كه داخل گنبد مقرنس كاري و آيينه كاري است و ضريح امام زاده مطلا است كه اين بناي تاريخي مربوط به دوره غزنويان با ثبت 704 آثار ملي مي باشد.

چهارتاقي تيموري:

اين بناي تاريخي شهر زيارت در سال 785 هجري قمري احداث شده كه نماي خارجي آن هشت ضلعي و قسمت داخلي چهار گوش است و مربوط به دوره تيموريان است.

بناي چهار تاقي در قسمت شمال شرقي مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده و به جهت تعميراتي كه در چند سال قبل صورت گرفته بويژه از نظر استحكام بنا در آجرچيني(سفت كاري) اوضاع مساعدي دارد.

كشمش زيارت مرغوب ترين كشمش منطقه است و مشاغل عمده و اصلي مردم زيارت زراعت، باغداري، دامداري، صنايع دستي و كارگري است كه نوع كشت آبي و ديم و محصولات عمده زراعي شامل: غلات (گندم و جو)، گياهان صنعتي(چغندر)، صيفي جات، حبوبات و محصولات عمده باغي آن انگور(كشمش)، سيب زميني و گردو است.

آداب و رسوم محلي مردم زيارت:

برپايي آيين عيد سعيد فطر و مسابقات كشتي باچوخه با سابقه اي 200 ساله دو سنت معروف مردم زيارت در جوار مرقد مطهر امامزاده حمزه رضا(ع) است كه همه ساله باشكوه تر از گذشته و با استقبال بيش از پيش مردم و مسافران برگزار مي شود.

كشتي باچوخه زيارت:

برگزاري كشتي باچوخه در زيارت داراي سابقه طولاني و قدمتي 200 ساله است كه در سال 1391 پنجاهمين دوره مسابقات كشتي باچوخه عيد فطر در زيارت باشكوه خاص و شركت تمام پهلوانان كشتي كشور صورت گرفت.

اخيرا قرار شده كه طرح ميقات الرضا(ع) در اين امامزاده شاخص شهرستان به اجرا در آيد كه تاكنون چندين جلسه در اين خصوص با حضور مسوولان شهرستاني و استاني در اين مكان برگزار شده است.

بارگاه امامزاده حمزه رضا (ع) در 6 كيلومتري غرب شهرستان شيروان در محدوده شهر زيارت قرار دارد. ك/4

7186/5132

سرخط اخبار استان‌ها