۱۵ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 80980230
T T
۰ نفر

سد تنگ سرخ شیراز، عرصه ای برای گلایه و شكایت

۱۵ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۱
کد خبر: 80980230
سد تنگ سرخ شیراز، عرصه ای برای گلایه و شكایت

شیراز- ایرنا - سید آهنگ كوثر استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر كشور اخیرا سخنانی انتقادی درباره خطرات احداث سد تنگ سرخ در حضور رییس سازمان محیط زیست بیان كرد كه واكنش های سازمان ها و افراد را برانگیخت و بتازگی شهردار شیراز را به طرح شكایت و پیگیری قضایی نزدیك كرد.

به گزارش ایرنا، سید آهنگ كوثر در نشست تشكل های زیست محیطی فارس با معصومه ابتكار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شیراز، احداث سد تنگ سرخ را كه با مشاركت شهرداری شیراز و سازمان آب منطقه ای فارس در حال احداث است، به باد انتقاد گرفت.

این پژوهشگر جمله ای بر زبان راند كه علیرضا پاك فطرت شهردار شیراز آن جمله را به خود گرفت و شهردار، صحبت از طرح شكایت شهرداری شیراز از این پژوهشگر در محفل خبری و رسانه ای كرد.

كوثر در نشست تشكل های زیست محیطی بدون اشاره به مدیری خاص بیان داشت: شیراز زمانی دارالمومنین بود و امروز دارالخلاف شده است.

این اظهارات دكتر كوثر مورد نكوهش شهردار شیراز قرار گرفته و وی آن را اظهارات درستی ندانسته است.

منتقد احداث سد تنگ سرخ در شمال شیراز تنها دكتر كوثر نیست برخی دیگر از استادان دانشگاه شیراز ، پژوهشگران زمین شناسی و متخصصین نیز نسبت به احداث این سد اظهار نگرانی كرده اند این در حالی است كه شهردار شیراز با بیان اینكه سد تنگ سرخ در حد یك سیل بند است اضافه كرد: سد در مطالعات اولیه 30 میلیون متر مكعب ظرفیت آبگیری داشت كه اكنون به 20 میلیون متر مكعب كاهش ظرفیت پیدا كرده و 10 تا 12 ملیون متر مكعب آن قابل استفاده است .

پاك فطرت بیان داشت: این ها می خواهند بحث های سیاسی ایجاد كنند كسی نباید هرج و مرج ایجاد كند و در جلسه ای خاص نباید داد و بیداد راه بیندازد.

این اظهارات شهردار شیراز در حالی رسانه ای شده كه منتقدان ایجاد سد تنگ سرخ گفتند كه این جلسه در حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بوده و مباحث مستند و كارشناسی ارائه كرده اند و خبری از داد و بیداد نبود و اصولا قشر دانشگاهی و كارشناس و متخصص از جمله دكتر سید آهنگ كوثر سنخیتی با داد و بیداد و ادبیاتی كه پاك فطرت به آن اشاره كرده است، ندارد.

سد تنگ سرخ كه عملیات آن در بهمن سال 1390 آغاز شد، در شمال غرب شیراز درحال ساخت است كه اهداف مختلفی برای ساخت آن اعلام شده كه در دو مقطع زمانی با سفر رییس سازمان محیط زیست كشور همچنین معاون وزیر كشور به شیراز دیدگاه های مختلف در مورد این سد مطرح شد و یك علامت سووال در برابر موجودیت آن قرار گرفت.

این سد در فاصله دو كیلومتری غرب شهرك های شمال غرب شیراز با اهداف تامین حق آبه باغ های قصر دشت شیراز، استفاده گردشگری و فرهنگی با مشاركت شهرداری شیراز و سازمان آب منطقه ای فارس در حال ساخت است.

تنگ سرخ از نوع خاكی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.

هدف اصلی ساخت آن، ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشك جهت تأمین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز است همچنین برای كنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان كه در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسكونی و تجاری شهر شیراز وارد می كند اعلام شده است.

منتقدان ساخت سد تنگ سرخ معتقدند این سد بدون مطالعات كافی زمین شناسی احداث شده و تركیدن یا شكستن سد در آینده، شهرك های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی ، انسانی می شود.

خشك شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمك و برخاستن ذرات خطرناك و سرطان زا از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ اعلام شده است.ك/4

677 / 667 /675

سرخط اخبار استان‌ها