۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۴
کد خبر: 83041507
T T
۰ نفر

صنايع دستي شاهرود نيازمند بازار فروش است

۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۴۴
کد خبر: 83041507
صنايع دستي شاهرود نيازمند بازار فروش است

شاهرود - ايرنا- ايجاد بازارچه دائمي براي فروش صنايع دستي شاهرود، نياز و خواسته صنعتگران بويژه بانوان فعال در اين عرصه است.

به گزارش ايرنا، يكي از مزاياي گستردگي و تنوع اقليم در شهرستان شاهرود، گوناگوني بيشمار آثار هنري و صنايع دستي مردم اين خطه از شمال شرق كشور است. از شمال تا جنوب اين شهرستان، صنعتگران به توليد انواع كالاهاي هنري و دست ساز مشغول هستند.
خاك اين منطقه ماده ي مورد نياز سفالگران را تأمين مي كند تا به كمك خلاقيت و هنر خود انواع سازه هاي سفالي و سراميكي را توليد كنند. هنرمندان شاهرودي در اين حوزه حرف هاي بسياري براي گفتن دارند به گونه اي كه سبك‌ترين آجرهاي سفالي و بزرگ‌ترين و نازك‌ترين خشت‌هاي سفالي جهان ساخته دست استادان برجسته اين رشته در شاهرود است.
بافت گليم، جاجيم و دست بافته هاي سنتي، نمدمالي، معرق و منبت كاري، قلم زني و مسگري و سوزن دوزي از جمله ديگر توليدات صنعتگران شاهرودي است كه در سال هاي گذشته توانسته جاي خود را در ميان آثار ديگر هنرمندان كشور پيدا كند.
يكهزار و 600 صنعتگر در بيش از 42 رشته صنايع دستي در شاهرود فعاليت مي كنند. بيشتر اين افراد را بانواني تشكيل مي دهند كه سرپرست خانوار بوده و گذران زندگي براي آنان در گرو فروش محصولاتي است كه روزها و ساعت ها براي ساختشان زحمت كشيده اند.
يكي از راه هاي معرفي، عرضه و فروش صنايع دستي حضور در نمايشگاه هايي است كه به مناسبت هاي مختلف در گوشه و كنار كشور برگزار مي شود.
به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شاهرود صنعتگران اين شهرستان در طول سال چندين بار براي شركت در نمايشگاه هاي داخلي و حتي خارجي معرفي مي شوند.
همچنين برپايي نمايشگاه نوروزي صنايع دستي در چند سال گذشته اكنون به رسمي هميشگي تبديل شده و آمارهاي منتشره نشان مي دهد با استقبال خوبي نيز از سوي گردشگران رو به رو شده است.
نورزو امسال بيش از 10 ميليارد ريال از محصولات عرضه شده در نمايشگاه هاي شهرستان به فروش رفت در حالي كه اين رقم در نوروز 96 هفت ميليارد ريال بود. بنابراين روند رو به رشد فروش صنايع دستي عرضه شده در نمايشگاه ها نشان مي دهد اين بخش نيازبه سرمايه گذاري و توجه بيشتر دارد.
يكي از بانوان صنعتگر شاهرودي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينكه گردشگران از صنايع دستي شاهرود بسيار استقبال مي كنند، افزود: نمايشگاه هاي نوروزي فرصت بسيار خوبي براي معرفي توانمندي هاي صنعتگران است اما در مدت محدود و كوتاهي برپا است.
فاطمه خاني اضافه كرد: بسياري بانوان فعال در اين عرصه با سرمايه اندك در خانه هاي خود مشغول انجام كار هستند و در نهايت هم به سختي جايي براي فروش و عرضه محصولات خود پيدا مي كنند.
وي ادامه داد: اگر مكاني دائمي ايجاد شود تا بتوان از آن جا غرفه اجاره كرده و در طول سال محصولات خود را به فروش برسانيم، رونق كسب و كار بيشتر شده و فرصت براي سرمايه گذاري هاي بزرگ تر و كارآفريني هم فراهم مي شود.
دهيار روستاي خيج هم با اشاره به توانمندي هاي بانوان روستاهاي كلاته هاي غربي و انجام كارهاي هنري و دستي، ابراز داشت: مهم ترين مشكل بانوان اين منطقه نبود بازار فروش است و هزينه شركت در نمايشگاه نيز از ميزان درآمد حاصل از آن بيشتر مي شود.
زهرا عجم با بيان اينكه 900تن از بانوان اين منطقه بيمه شده اند اما هنوز با مشكل فروش روبرو هستند، افزود: در وام هاي خود اشتغالي هم مبلغ هاي اندكي پرداخت مي كنند در حالي كه براي نمونه با 50 ميليون ريال نمي توان كار بزرگي در حوزه صنايع دستي انجام داد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شاهرود هم در گفت و گو با ايرنا، از فعاليت يكهزار و 600 صنعتگر در بيش از 42 رشته صنايع دستي در شاهرود خبر داد و گفت: سوزن دوزي در خوارتوران، مجن و طرود انجام مي شود و علاوه بر اين جاجيم بافي و بافت كلاه پشمي در مجن و بافت گليم هايي با پشم شتر در طرود و خارتوران هم شناخته شده است.
حميدرضا حسني راه اندازي نمايشگاه دائمي فروش و عرضه صنايع دستي را يكي از نيازهاي شهرستان دانست و افزود: اين نمايشگاه در حال گذراندن آخرين مراحل آماده سازي و تجهيز بوده و در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه بسياري از سفارش هاي مركز استان از شاهرود تأمين مي شود، ياداور شد: اگر هريك از دستگاه هاي اجرايي هداياي خود را از بين هنرهاي سنتي شهرستان انتخاب كرده و هريك از شهروندان نيز سالانه دستكم يك بار از صنعتگران شاهرودي كه بيشتر آن ها را بانوان تشكل مي دهند، خريداري كنند، مي توانند به رونق اقتصادي و پايداري آن به عنوان يكي از پايه هاي اصلي گردشگري كمك كنند.
به گزارش ايرنا، چهارهزار و 500 نفر هنرمند در رشته‌هاي مختلف صنايع دستي در استان سمنان فعاليت دارند. حدود هشت تعاوني صنايع دستي در شاهرود فعال است.
شهرستان شاهرود داراي 148 اثر تاريخي در فهرست ميراث ملي است كه از اين تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه هاي تاريخي، 73 تپه تاريخي و 11 اثر معنوي است.
سفال و سراميك، جاجيم بافي، دست بافته هاي سنتي، نمدمالي، معرق و منبت چوب، قلم زني، مسگري و گره چيني از رشته هاي برجسته هنري در اين خطه است.اين شهرستان يك شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگري دارد.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها