تیم مشترک دادستانی گرمسار و فیروزکوه برای شناسایی برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود

سمنان - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب گرمسار با اشاره به شناسایی ۵۰۰ نقطه برداشت غیرمجاز در حریم حبله‌رود، گفت: تیم مشترکی از دادستانی گرمسار و فیروزکوه برای شناسایی متخلفان در این زمینه تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید محمدی روز چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای حفاظت از منابع آب گرمسار با تأکید بر لزوم برخورد با متجاوزان به حریم رودخانه و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در بالادست رودخانه حبله‌رود، بیان کرد: تیم مشترک دادستانی از شهرستان‌های گرمسار و فیروزکوه برای شناسایی برداشت‌های غیرمجاز از حبله رود شامل نمایندگانی از اداره آبفا، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کشاورزی و منابع آب است.

وی با اشاره به مصوبات حاصل از دیدار دادستان‌های گرمسار و فیروزکوه، اضافه کرد: بر این اساس تشکیل تیم مشترک جهت شناسایی متخلفان به قید فوریت در دستور کار قرار گرفت و با توجه در پیش بودن فصل تابستان و گرما، از هفته جاری بازدیدها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۵۰۰ نقطه برداشت غیرمجاز در حریم حبله رود شناسایی شده است، گفت: نتیجه این بازدید به مجموعه ۲ دادستانی شهرستان‌های گرمسار و فیروزکوه جهت برخورد قانونی ارسال می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار بیان کرد: ساماندهی قانونی برداشت ها از منابع آب در حبله رود طبق قانون وزارت نیرو در استان تهران و سمنان جزو اولویت های و مطالبات مردمی و کشاورزی منطقه است.

نقش حیاتی حبله‌رود در غرب استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

گزارش کامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان در این زمینه را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha