۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۰
کد خبر: 85489488
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توصیه خبرگزاری رسمی چین به پکن، توکیو و سئول برای دوری از اختلافات

تهران- ایرنا- شینهوا، خبرگزاری رسمی چین گسترش همکاری‌های سه‌جانبه میان پکن، توکیو و سئول را در خدمت منافع مشترک هر سه طرف خواند و نوشت: مزایای روابط و همکاری‌های سه جانبه این سه کشور آسیای شرقی بسیار بیشتر از اختلافات آنها است.

به گزارش یکشنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، جاخو خوانگ مدیر «مرکز راهبردی و همکاری جهانی» و استاد «دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک» در سئول در رابطه با نشست چین، ژاپن و کره‌جنوبی، اظهارداشت: این نشست سه‌جانبه در حالی قرار است برگزار شود که جهان و منطقه با چالش‌هایی از جمله افزایش حمایت‌گرایی، گسترش درگیری‌ها و تنش‌ها، ترمیم زنجیره‌تامین روبرو است و پکن، توکیو و سئول به عنوان سه قدرت اقتصادی شرق آسیا مسوولیت بزرگی برای تقویت‌ همکاری‌های سه جانبه دارند.

در این نشست سه جانبه قرار است لی‌چیانگ نخست‌وزیر چین، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک‌یول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی امروز و فردا در سئول گرد هم آیند تا فرآیند روابط‌ سیاسی، اقتصادی و مردمی را تسهیل کنند.

وی افزود: پکن، توکیو و سئول باید با حسن‌نیت رقابت‌ کنند و زمینه‌های همکاری‌ها را گسترش دهند. او همچنین تاکید کرد که نتایج مثبت همکاری‌های سه‌جانبه به ایجاد تعادل در رقابت و همکاری‌ها بستگی دارد.

جاخو خوانگ با اشاره به ماهیت اقتصادی این نشست سه‌جانبه، تاکید کرد: مقامات چینی، ژاپنی و کره‌ای به جای تمرکز بر موضوعات سیاسی از جمله تنش‌های بین‌المللی، از «چشم‌انداز همکاری سه‌جانبه برای دهه آینده» که در اجلاس هشتم مورد توافق قرار گرفت، برای «ایجاد صلح در شبه‌جزیره‌کره»، «مشارکت جامع اقتصادی منطقه‌ای»، «تسریع مذاکرات برای توافقنامه تجارت آزاد سه جانبه» و «افزایش سطح تجارت آزاد و همکاری زنجیره تامین» تاکید کنند.

این کارشناس کره‌ای خاطرنشان کرد که ما باید به دنبال زمینه‌های مشترک با حفظ تفاوت‌ها و همکاری برد-برد باشیم تا زمینه همکاری‌های اقتصادی در راستای منافع مردم و دولت این سه کشور تسریع شود و همچنین بر ترویج چندجانبه گرایی، مخالفت با حمایت گرایی و حفظ ثبات زنجیره تامین هم متمرکز شویم.

خبرگزاری شینهوا هم با بیان اینکه گسترش همکاری‌های سه‌جانبه میان پکن، توکیو و سئول در خدمت منافع مشترک هر سه طرف است، نوشت: آسیای‌شرقی خانه چین، ژاپن و کره‌جنوبی است و نزدیکی این کشورها به همدیگر موجب می‌شود تا مزایای همکاری سه جانبه بسیار بیشتر از اختلاف میان آنها باشند، بنابراین از سرگیری مکانیسم همکاری سه‌جانبه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این رسانه چینی تصریح کرد: همکاری سه قدرت اقتصادی شرق آسیا موجب توسعه این سه کشورهمسایه می‌شود و منافع ملموسی هم برای مردم منطقه همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha