۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبر: 85488922
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار مقامات چین، ژاپن و کره‌جنوبی؛ فرصتی برای هموار کردن تعاملات اقتصادی

تهران- ایرنا- تحلیلگران معتقدند بعید است که نشست آتی مقامات ارشد چین، ژاپن و کره‌جنوبی به عنوان سه قدرت اقتصادی شرق آسیا از نظر سیاسی نتایج قابل توجهی در پی داشته باشد اما می‌تواند فرصتی برای هموار کردن تعاملات اقتصادی باشد.

به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، مقامات ارشد چین، ژاپن و کره‌جنوبی در حالی قرار است فردا (یکشنبه) نشست سه‌جانبه‌ در سئول داشته‌ باشند که چالش‌های فراوانی میان سه کشور و به ویژه در منطقه دریای چین جنوبی وجود دارد.

پارک سونگ‌چان رئیس انجمن دوستی چین و کره‌جنوبی در همین راستا گفت: نشست سه جانبه آتی بین پکن، توکیو و سئول برای گسترش همکاری‌های اقتصادی سه‌جانبه از اهمیت بالایی برخوردار است و فرصتی برای هموار کردن مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فشارهای سیاسی غرب در چند سال گذشته، باعث کاهش همکاری‌های صنعتی و زنجیره تامین بین سه کشور شده است، تصریح کرد: شرکت‌ها مشتاق تسهیل همکاری‌های زنجیره‌ای صنعتی، گسترش روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری هستند تا الگوی توسعه سودمند متقابل را تقویت کنند.

این فعال اقتصادی کره‌ای از سرگیری نشست سطح بالا را با وجود فشارهای‌کشورهای خارجی «نشانه‌ای دلگرم‌کننده» و «جدیدترین پیشرفت» برای روابط سه‌جانبه دانست و ابراز امیدواری کرد که چین، ژاپن وکره‌جنوبی بتوانند از این نشست مسیرهایی را برای تبادلات مردمی ترسیم و بسترهایی را برای همکاری در بخش های مختلف ایجاد کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی کارشناسان چینی و ژاپنی معتقدند که بعید به نظر می رسد که این نشست سه‌جانبه نتایج قابل‌توجهی داشته باشد یا هیچ‌گونه بهبودی در روابط این سه قدرت اقتصادی شرق آسیا ایجاد کند.

نشریه صبح جنوب چین با اشاره به اینکه دادگاهی در سئول حکم کرده تا از حساب شرکت هیتاچی ژاپن، غرامت شهروندان کره‌ای که قربانی کار اجباری برای ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم شده بودند، پرداخت شود، نوشت: این اقدام به نزدیکی سئول و توکیو منجرشد و در یک نشست تاریخی سه‌جانبه با آمریکا، آنها بر گسترش همکاری‌های امنیتی سه جانبه تاکید کردند. با این حال خشم پکن از رهاسازی پسامدهای رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما ژاپن به دریا، روابط اقتصادی پکن و توکیو را به شدت کاهش داده است.

جنگ جیهوا کارشناس ارشد مرکز مطالعات ژاپن در دانشگاه جیائوتونگ شانگهای در همین راستا اظهار داشت: چین ممکن است امید زیادی به این نشست سه‌جانبه نداشته باشد.

استفان ناگی کارشناس مسائل بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی مسیحی توکیو هم متعقد است: هدف این نشست «بازگشت به سطحی از گفت‌وگو» میان سه کشور است.

وی افزود:‌ انتظار می‌رود چین از این ۲ کشور بخواهد تا محدودیت‌های صادراتی بر تجهیزات پیشرفته به ویژه تراشه را کاهش دهند ولی احتمالا اختلافات در جبهه ژئوپلیتیک همچنان در این نشست قابل توجه باقی بماند.

ناگی با بیان اینکه ژاپن و کره‌جنوبی به سیاست‌های آمریکا در دریای چین‌جنوبی نزدیک‌تر شده‌اند، افزود: واشنگتن و توکیو حمایت خود را از مانیل در آب‌های این منطقه مورد مناقشه از رویارویی‌های دریایی آن با پکن ابراز کرده‌اند.

وی افزود: ژاپن همچنین برای تقویت وضعیت دفاعی خود با استرالیا و انگلیس توافقنامه متقابل امضا کرده و به‌طور فعال در جلسات چندجانبه برای ترویج به رسمیت شناختن تایوان، شرکت کرده است.

جنگ جیهوا با اشاره به شرکت مقامات ژاپنی و کره‌ای در مراسم تحلیف ویلیام لای‌چینگ‌ته رهبر جدید جزیره تایوان، افزود: گله پکن از این ۲ کشور ممکن است در توکیو و سئول نتیجه معکوس داشته باشد، اما برای مخاطبان داخلی چین خوراک تبلیغاتی خواهد داشت.

از سوی دیگر ناگی کارشناس ژاپنی بر این باور است که مواضع پکن مبنی بر اینکه نگرانی‌های امنیتی توکیو و سئول در مورد این کشور نتیجه دیکته آمریکا به این کشورهاست، توهین‌آمیز بوده و نتیجه معکوس در پی خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha