۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85510777
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تایپه، «حذف» تایوان را آرمان ملی چین خواند

۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۰
کد خبر: 85510777
تایپه، «حذف» تایوان را آرمان ملی چین خواند

تهران- ایرنا- رئیس جزیره تایوان در سخنانی برای افسران یک دانشگاه نظامی اعلام کرد که پکن، الحاق و «حذف» تایوان را «آرمان ملی» خود می‌داند.

به گزارش روز یک‌شنبه ایرنا از روزنامه سنگاپوری استریتس تایم، لای چینگ ته امروز در سخنانی خطاب به افسران نخستین دانشگاه نظامی تایوان اعلام کرد: چین، حذف تایوان را به عنوان آرمان بزرگ ملی خود می‌بیند و شما باید دشمن خود را بشناسید و تسلیم نشوید.

وی در سخنرانی خود در کائوشیونگ در جنوب جزیره تایوان به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس دانشگاه نظامی وامپوا اذعان داشت: دانشجویان امروز باید چالش‌های دوران جدید را درک کنند.

لای چینگ ته بزرگ‌ترین چالش تایپه را «مواجهه با افزایش قدرت چین که وضعیت موجود در تنگه تایوان را از بین می‌برد»، خواند و گفت: پکن، الحاق تایوان و حذف آن را عامل تجدید قوای ملت خود می‌داند.

وانگ هو نینگ چهارمین رهبر حزب کمونیست حاکم چین، دیروز در یک مجمع در مورد روابط با تایوان اذعان کرد: اتحاد مجدد یک ضرورت تاریخی برای تجدید قوای ملت بزرگ چین است، و قول داد که هر توطئه جدایی طلب را در هم بکوبد.

لای چینگ ته در رابطه با این فرضیه که تایوان به محض حمله چین ممکن است سقوط کند، گفت: ما باید بتوانیم میان دوستان و دشمنانمان تمایز قایل شویم و مطلقا نمی‌توانیم این مساله که «اولین جنگ، آخرین جنگ است» را بپذیریم.

دانشگاه نظامی وامپوا در گوانگژو چین - که زمانی به نام انگلیسی کانتون شناخته می شد - در سال ۱۹۲۴، بیش از یک دهه پس از تاسیس جمهوری چین با سرنگونی اخرین امپراتور، تاسیس شد.

این دانشگاه نظامی با کمک اتحاد جماهیر شوروی به منظور ایجاد یک نیروی نظامی حرفه ای وفادار برای کمک به دولت تازه تاسیس ایجاد شده بود. پس از فرار دولت جمهوری خواه در جنگ داخلی که به پیروزی مائو تسه تونگ و ارتش کمونیستش منجر شد این دانشگاه ابتدا به نانجینگ سپس به چنگدو و سرانجام در سال ۱۹۴۹ به کائوسیونگ در جزیره تایوان منتقل شد.

از زمان به قدرت رسیدن لای چینگ ته که پکن او را جدایی‌طلب می‌داند در انتخابات ریاستی تایوان، تنش در تنگه افزایش یافته است.

پکن اعلام کرده که هرگونه اقدام تایوان برای اعلام استقلال رسمی را زمینه ای برای حمله به جزیره در نظر خواهد گرفت. این درحالیست که تایپه می گوید تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است و برنامه ای برای تغییر آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha