۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۲۸
کد خبر: 85491307
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کیشیدا: موضع توکیو درباره تایوان تغییری نکرده است

تهران-ایرنا- نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با همتای چینی خود تاکید کرد که توکیو به بیانیه مشترک ۱۹۷۲ با پکن پایبند است و موضع این کشور درباره تایوان تغییری نکرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شینهوا، فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه هفتم خرداد) در دیدار با لی‌چیانگ همتای چینی خود، اظهار داشت: حفظ و توسعه روابط توکیو و پکن نه تنها برای ۲ کشور، بلکه برای جهان نیز مفید است.

وی افزود: ژاپن آماده همکاری با چین برای پیشبرد توافقات سران ۲ کشور، حفظ مبادلات در سطح بالا، تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصاد سبز، پزشکی، بازارهای جهانی، تسهیل رفت و آمد شهروندان، تعمیق روابط منطقه‌ای، تغییرات اقلیمی و سایر مسائل جهانی است.

کیشیدا خاطرنشان کرد که توکیو همچنین مایل به گسترش «روابط سازنده و باثبات»، پیشبرد «روابط راهبردی و سودمند» و ارتقای سطح توسعه پایدار و بلندمدت روابط میان ژاپن و چین است.

وی افزود: توکیو به موضع خود در مورد مساله تایوان همانطور که در بیانیه مشترک ژاپن و چین در سال ۱۹۷۲ آمده است، پایبند بوده و این موضع به هیچ وجه تغییر نکرده است.

کیشیدا: موضع توکیو درباره تایوان تغییری نکرده است

لی‌چیانگ نیز در دیدار با کیشیدا با اشاره به توافقات شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین و فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و تاکید آنها بر توسعه روابط راهبردی سودمند متقابل، گفت: امیدوارم ۲ کشور در مسیر «تحکیم اعتماد متقابل»، «مدیریت اختلاف ۲ کشور» و «گسترش همکاری‌ها» حرکت کنند.

وی با بیان اینکه مساله تاریخ و مسائل مربوط به تایوان از موضوعات اصلی و مهم مرتبط با اصول سیاسی روابط چین و ژاپن است، تصریح کرد: تایوان هسته منافع اصلی چین و نیز خط قرمز چین است و ما امیدواریم توکیو با عمل به وعده‌های خود، فضای مثبتی برای توسعه مستمر روابط ۲جانبه ایجاد کند.

لی چیانگ همچنین با تاکید بر اینکه توسعه چین و ژاپن یک فرصت مهم برای یکدیگر بوده و مزیت‌های اقتصادی بین پکن و توکیو برای مدت طولانی وجود خواهد داشت، تصریح کرد: ۲ طرف با وجود پتانسیل زیادی که برای همکاری در فناوری‌های نوین، اقتصاد دیجیتال، توسعه سبز و توسعه بازارهای ثالث دارند، باید از همدیگر پشتیبانی کرده و به طور مشترک ثبات زنجیره های صنعتی و سیستم تجارت آزاد جهانی را حفظ کنند.

وی افزود: مساله رهاسازی پساب آلوده هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما به دریا به سلامت همه بشریت، محیط زیست دریایی جهانی و منافع عمومی بین‌المللی مرتبط بوده و دولت و ملت چین به شدت نگران این موضوع هستند.

این مقام ارشد چینی تاکید کرد: امیداوریم توکیو صمیمیت و نگرش سازنده خود را در مورد «نظارت بلندمدت بین‌المللی»، «نگرانی‌های مشروع و منطقی در داخل و خارج از کشور» داشته و به‌طور عملی مسوولیت و وظایف خود را اجرا کند.

۲ طرف همچنین درباره «تقویت گفت‌وگوها و ارتباطات در همه سطوح»، «برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای اقتصادی در سطح عالی بین چین و ژاپن»، «نشست‌های سطح بالای مردمی» و «ایجاد مکانیسم‌های مشاوره‌ای فرهنگی»، «مذاکرات در مورد رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما» و «حفظ ارتباطات و هماهنگی در امور بین المللی و منطقه‌ای» توافق کردند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha