استاد قطری: حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مصونیت اسرائیل را درهم شکست

تهران- ایرنا- استاد روابط بین الملل دانشگاه قطر حکم دیوان بین المللی دادگستری درباره نوار غزه را خوب توصیف کرد و گفت که این حکم مصونیت رژیم اسرائیل را در سطح بین المللی درهم شکست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «حسن البراری» در گفت وگو با پایگاه خبری العربی الجدید افزود: باید توجه داشت که ما در جامعه جهانی و نهادهای بین المللی، نمی توانیم به همه آنچه می خواهیم دست بیابیم زیرا زاویه دید آن ها به مسائل با ما متفاوت است.

وی اضافه کرد: در موضوع فلسطین نیز اینچنین است و این ما هستیم که روزانه با نسل کشی و کشتار ملت و ویرانی فلسطین روبرو هستیم.

البراری گفت: حکم دیوان بین المللی دادگستری، مصونیت اسرائیل را از بین برد و محکومیت آن در نهادهای قانونی آغاز شد و جامعه جهانی درحال نزدیک شدن به موضع و دیدگاه جهان عرب و موضع فلسطینی ها مبنی بر برتری عدالت بر هرچیزی است.

وی اظهارداشت: آنچه اکنون درجریان است، یک مسیر و روند قانونی است که اسرائیل را به خاطر جنایت هایش محکوم می کند ولی شبهه نسل کشی همچنان پابرجاست و با این وجود، اسرائیل از این وضعیت ناخشنود است و اعلام کرده که به حکم دیوان عمل نمی کند.

البراری افزود: بعید است که واشنگتن دست از حمایت از تل آویو بردارد زیرا اسرائیل در یک انزوای بین المللی قرار گرفته است و در جامعه جهانی، پشتیبانی غیر از آمریکا ندارد.

«تامر قرموط» استاد مرکز تحصیلات تکمیلی در دوحه قطر نیز گفت: آمریکا در شورای امنیت همه مسیرها را مسدود کرده است و در قبال اسرائیل مانند یک حافظ منافع عمل می کند.

وی اضافه کرد: واشنگتن این پیام را به جامعه جهانی ارسال می کند که شما می توانید برای محکوم کردن هر کشور و رژیمی غیر از اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری مراجعه کنید.

قرموط افزود: بعید است که آمریکا اجازه پیگرد و محکومیت تل آویو را از طریق شورای امنیت سازمان ملل بدهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه با بررسی شکایت آفریقای جنوبی، حکم توقف عملیات نظامی در رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرد.

«نواف سلام» رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی با اشاره به وخامت اوضاع معیشتی ساکنان نوار غزه گفت: اوضاع در رفح پس از چند هفته بمباران، فاجعه‌بار است و از زمان آغاز حمله زمینی حدود ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

قاضی سلام گفت: تدابیر موقتی که دادگاه در ماه مارس اتخاذ کرد با توجه به تحولات اخیر پاسخگو نیست و اسرائیل بایستی از هر گونه عملیات‌هایی که خطری برای فلسطینیان محسوب می‌شود، خودداری کند.

وی تصریح کرد: دادگاه در خصوص تدابیری که اسرائیل در رفح اتخاذ کرده، قانع نشده است، مسئولان بین‌المللی درباره خطرات علیه غیرنظامیان در رفح هشدار داده‌اند، وضعیت کنونی نیز خطراتی دارد و خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حقوق مردم در غزه خواهد داشت.

وی افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha