افزایش ۴۷ درصدی بارندگی در هشت ماهه سال زراعی جاری مازندران

ساری - ایرنا - داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش هشت ماهه سال زراعی جاری در مازندران منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ را ۵۱۹ میلی متر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۴۹۹ میلی متر بوده حدود چهار و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۳۵۳ میلی متر بوده حدود ۴۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همچنین طبق داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی که هواشناسی مازندران ان را منتشر کرده است، میانگین بارش اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۰۱ میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۷ میلی متر بوده حدود ۱۱۷ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۶۵ میلی متر بوده حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است.

میانگین بارش ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۲۹ میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰۲ میلی متر بوده حدود ۲۶ و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۱۶ میلی متر بوده حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

سال زراعی و یا سال آبی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که میانگین دمای هوای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۴.۲ درجه سلسیوس بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۸ درجه سلسیوس بوده، ۱.۴ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۴.۶ درجه سلسیوس بوده ۰.۴ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

افزایش ۴۷ درصدی بارندگی در هشت ماهه سال زراعی جاری مازندران

میانگین دمای هوای هشت ماهه سال زراعی جاری منتهی به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مازندران ۹.۷ درجه سلسیوس بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۷.۳ درجه سلسیوس بوده حدود ۲.۴ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۸.۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش داشته است.

طبق داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین دمای هوای ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در مازندران ۱۲.۰ درجه سلسیوس بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰.۵ درجه سلسیوس بوده، ۱.۵ درجه سلیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز که ۱۳.۵ درجه سلسیوس بوده، ۱.۵ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، استان مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می کند که با تولید بیش از ۹۵۰ هزار برنج سفید، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و ۸۰ هزار تن آبزیان رتبه نخست کشور را دارد.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، ۵۰ درصدی روان آب های رودخانه های دائمی و همچنین کم شدن حدود ۶۰ درصدی ذخایر آبی پشت سدها و آب بندان های مازندران، باعث بروز تنش آبی دراین استان شده است به‌گونه ای که مناطق شرقی با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی مواجه اند و همین امر نیز شرکت آب منطقه‌ای را برآن داشت تا طرح نوبت بندی منابع آبی استان را حدود یک ماه زودتر آغاز و جهادکشاورزی نیز اخطار کم آبی صادر کند.

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه‌ها، پایین رفتن ایستایی آب های زیر زمینی و پیش روی جبهه آب شور به جبهه آب شیرین در سواحل نشانه های پیش روی خشکسالی در استان مازندران است.

بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد ۶ میلیارد و ‌ ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‌ ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است. به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‌ ۳۵۰ میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.

افزایش ۴۷ درصدی بارندگی در هشت ماهه سال زراعی جاری مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha