۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85485974
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان

گنبدکاووس - ایرنا - شهید امیر سرتیپ دوم «سیدطاهر مصطفوی» خلبان گنبدی بالگرد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بود که در حین بازدید هوایی از منطقه وزرقان آذربایجان شرقی به همراه سرنشینان دچار سانحه شده و به شهادت رسید.

به گزارش ایرنا، این خلبان شهید در شهر گنبدکاووس متولد شد و در نگاه بستگانش یکی از متواضع ترین افراد فامیل بود که بدون پوشیدن لباس نظامی در تمام مجالس حاضر می‌شد.

انتشار خبری با عنوان «خلبان اول بالگرد رئیس‌جمهور شهید گنبدی بود» در فضای مجازی همکاران دفتر ایرنا را برآن داشت پیگیر مصاحبه با اعضای خانواده و یا دوستان این شهید شوند.

پرس و جو از محل زندگی سابق این خلبان شهید که ۲۰ شهریور ۱۳۴۸ در محله ترک آباد (شهدا) گنبدکاووس چشم به جهان گشود حاکی از آن دارد که پدرش از روستای «سنجیق» از توابع شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی برای زندگی به این دیار آمد و پس از افزون بر سه دهه زندگی در این شهر، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تهران مهاجرت کرد.

سیداسماعیل محمودی راد (جنگی) یکی از بستگان شهید مصطفوی که سالها همسایه خانواده پدری این شهید در گنبدکاووس بود به ایرنا گفت: حاج سید احمد مصطفوی پدر این شهید به همراه خانواده از حدود ۶ دهه قبل برای زندگی به این شهر آمدند و در همسایگی ما ساکن شدند.

وی با اشاره به اینکه خانواده مصطفوی به عنوان خانواده مذهبی، مومن و انقلابی در گنبدکاووس شناخته می‌شدند، افزود: حاج احمد در روستای سنجیق مکتب خانه داشت و بعد از مهاجرت به گنبدکاووس هم به عنوان روحانی فعالیت‌های مذهبی و انقلابی انجام می‌داد.

زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان

وی ادامه داد: این خانواده سه دهه در گنبدکاووس سکونت داشتند و یکی از کارهای ماندگار حاج احمد مصطفوی معروف به «ملا عوض» هم بانی شدن برای ساخت مسجد حضرت ابوالفضل عباس(ع) محله ترک آباد با کمک اهالی محل بود.

محمودی‌راد گفت: تا جایی که در خاطر دارم این خانواده قبل از پیروزی انقلاب از گنبدکاووس به تهران مهاجرت کرد و بعدها شنیدیم که سیدطاهر فرزند آخر خانواده رخت نظام پوشیده اما نمی‌دانستیم که خلبان است و در جریان سقوط بالگرد شهید آیت الله رئیسی و همرانشان فهمیدیم که به عنوان خلبان در این بالگرد حضور داشت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وی یان کرد: به محض شنیدن خبر شهادت آیت الله رئیسی و سیدطاهر به عنوان خلبان وی با تداعی خانواده این بزرگوار و رفتار و منش‌ آنها اشک بر دیدگانم جاری شد به طوری که همکارانم هم با شنیدن موضوع با وجود اینکه وی را از نزدیک ندیده بودند، نیز گریه کردند.

محمودی‌راد افزود: این خانواده در روستای سنجیق ارج و قرب زیادی داشتند و اهالی روستا با شنیدن خبر شهادت سیدطاهر مصطفوی برای حضور در مراسم تشییع و خاکسپاری اش رهسپار تهران شدند.

در ادامه برای تکمیل گزارش با سید شکور مصطفوی یکی از پسرعموهای این شهید در تهران مصاحبه تلفنی برقرار کردیم و وی هم با تاکید دوباره بر رفتار و منش بالای این خانواده مذهبی، گفت: سید طاهر در یک خانواده پنج نفره شامل سه برادر به همراه پدر و مادر متولد شد که یکی از برادرانش در اولئل انقلاب شهید و دیگری نیز فوت کرد ضمن اینکه پدر و مادرش هم به رحمت خدا رفتند.

وی افزود: سیدطاهر کمتر از هفت سال داشت که به همراه خانواده از گنبدکاووس به تهران مهاجرت کرد و در بیش از ۵۰ سالی که از خداوند عمر گرفت جز تواضع و فروتنی چیزی از این شهید بزرگوار ندیدیم.

مصطفی ادامه داد: تعریف فرماندهان و اساتید ارشد نظامی از ماموریت‌های مهمی که به وی به عنوان خلبان محول می‌کردند در دیدار با خانواده این شهید، همگی ما را شگفت زده کرد و باعث شد بیش از پیش به پسرعمویمان افتخار کنیم.

وی در توصیف خصوصیات شهید مصطفوی، گفت: این شهید بسیار متواضع بود و ما هیچگاه وی را در لباس نظامی ندیدیم و تعداد محدودی از اعضای خانواده می‌دانستند که وی مسوولیت جابجایی رئیس جمهور و مقامات ارشد نظام را برعهده دارد.

پسر عموی شهید مصطفوی افزود: بعد از این حادثه خیلی‌ها با ما تماس گرفتند و سوال کردند که مگر وی خلبان بوده آن هم خلبان رئیس جمهور، چرا که همیشه می‌گفت من یک سرباز هستم و تاجایی که می‌توانست به نیازمندان کمک می‌کرد.

به گزارش ایرنا، شهید امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی ۵۵ ساله خلبان اصلی پرواز رئیس‌جمهور با تخصص خلبانی بالگرد ۲۱۴ با ۲ هزار ساعت پرواز بود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha