حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی باغی مازندران شناسنامه دار شد

ساری- ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که تا کنون ۱۴ هزار و ۳۴۷ هکتار از باغ های استان شناسنامه دار شد، گفت: کشاورزان به‌ویژه باغداران مرکبات و کیوی نسبت به تهیه شناسنامه باغ و شناسه محصولات کشاورزی برای صادرات اقدام کنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مهندس بابک مومنی در جلسه تشکیل کارگروه ویژه شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی و کشاورزی در استان اظهار کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی با هدف نظارت بر تولید، عرضه و صادرات محصولات سالم و شناسنامه‌دار در حال اجرا است.

وی بیان کرد: با شناسنامه‌دار شدن محصولات، امکان افزایش ۲ تا سه برابری صادرات با تولید فعلی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان به‌ویژه باغداران مرکبات و کیوی نسبت به تهیه شناسنامه باغ و در مرحله بعدی شناسه محصولات کشاورزی برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر اقدام کنند.

مومنی تصریح کرد: با توجه به موقعیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران، انتظار است جلسات منظم هفتگی و عملیاتی هرچه سریع‌تر سرعت یابد چراکه این امر در کاهش ضایعات بخش کشاورزی و رونق صادرات تاثیر بسزایی دارد.

وی از تشکیل کارگروه ویژه شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی و کشاورزی در استان خبر داد و افزود: این کارگروه باید اهمیت سیاست لازم برای کد qr را برای تمامی محصولات و تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

به گزارش ایرنا ،نخستین طرح شناسنامه دارشدن واحد های زیر بخش باغبانی و شناسه محصول کشور با محوریت باغ کیوی و مرکبات سال گذشته با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بابلسر رونمایی شده است.

شناسنامه دار کردن باغ های میوه و گلخانه ها به عنوان یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه در دولت سیزدهم کلید خورده است. کارشناسان و محققان باغبانی معتقدند، شناسنامه دار کردن باغ های کشاورزی کشور ضامن سلامت و حفظ محصولات در برابر بیماری ها و آفات است.

طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

همچنین باغ های کیوی مازندران که بالغ بر هفت هزار هکتار می شود در غرب این استان متمرکز است. برداشت محصول این باغ ها هم در شرایط طبیعی به حدود ۱۸۰ هزار تن تا ۲۲۰ هزارتن می رسد و بیش از ۷۰ درصد این محصول هم ارزش صادراتی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha