وضعیت مساعد مازندران در شاخص‌های زیست محیطی

ساری- ایرنا- دولت سیزدهم با جبران بخشی از کمبودهای سازمان محیط زیست با استخدام محیطبانهای تازه نفس به همراه افزایش زیرساخت ناوگان خودرویی، موتوری و خدماتی، نقش ماندگاری در رفع کمبودهای زیرساختی این سازمان در جهت حفظ میراث ارزشمند زیست محیطی کشور داشت.

به گزارش ایرنا، شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته - ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت همراه با تعدادی از اعضای هیات دولت برای دومین بار در قالب سفر استانی به دیار علویان سفر کرد.

سفر نخست آیت‌الله رئیسی به مازندران ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ انجام شد که افزون که علاوه بر بهره برداری چندین طرح عمرانی و تعیین تکلیف تعدادی از پروژه‌های نیمه‌کاره و بر زمین مانده، نتیجه آن در نظر گرفتن ۱۷۶ مصوبه برای اجرای طرح‌های مختلف با مجموع اعتبار مصوب بیش از ۱۷۷ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بود.

از پایان سال ۱۴۰۰ تا کنون افزون بر ۱۲۶ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مصوب سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران اختصاص یافت که معادل ۷۱ درصد کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح‌ها است.

به استناد آمارهای اعلام شده توسط دستگاه‌های اجرایی و استانداری مازندران، از مجموع ۱۷۶ مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهور به مازندران ۷۸ مصوبه به طور کامل محقق شده، در ۸۹ مصوبه فرآیند اجرایی طی می‌شود و عملیات اجرایی با پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در حال انجام است و اجرای ۹ مصوبه نیز در حال پیگیری است.

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست که در دور دوم سفر هیئت دولت به مازندران رئیس جمهور شهید را همراهی می کرد حامل پیام های امید بخش برای دوستداران محیط زیست بود.

کمبود زیر ساخت های خدماتی در این سازمان از جمله چالش های پیش روی ای مجموعه بود که رفع این کمبودها یکی از دغدغه های جدی کارمندان این سازمان و دوستداران محیط زیست یود.

محیطبانان این سازمان با کمبودهای ابتدایی همانند جیره غذایی و کمبود سخت رو برو بودند که این امر برای آنها بسیار آزار دهند بود.

وضعیت مساعد مازندران در شاخص‌های زیست محیطی

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم رفع این کمبودها از جمله برنامه های جدی سازمان محیط زیست قرار گرفت و در ۲ سال اخیر بخش قابل توجهی از کمبود با جذب نیروهای جدید و افزایش ناوگان خودرویی و موتوری جبران شد.

ایجاد ۱۲ منطقه شکار ممنوع

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران گفت: ایجاد ۱۲ منطقه شکار ممنوع، ۱۰ منطقه حفاظت شده و ۲ پارک ملی از دستاوردهای ماندگار انقلاب اسلامی برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری مازندران است.

عطاالله کاویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قبل از انقلاب تمامی عرصه های طبیعی مازندران بدون برنامه های زیست محیطی رها بودند و برنامه جامع و روشنی برای حفظ تالاب ها و گونه های گیاهی و جانوری وجود نداشت.

وی خاطر نشان کرد: اما بعد از انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و شرایط ویژه ای که در کشور وجود داشت، حفظ محیط زیست هم در دستور کار قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که اهمیت محیط زیست در قانون اساسی کشور تاکید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: اثر طبیعی قله دماوند در مازندران بعد از دهه ها ثبت ملی شد و با اجرای این طرح معدنکاوی در پیرامون این قله که نماد ایران و ایرانی است، برچیده شد.

حفظ و تکثیر گونه‌های جانوری در مازندران

کاویان تصریح کرد: در کنار حفاظت از گونه های جانوری موجود در پناهگاه‌های استان، حفظ و تکثیر بسیاری از گونه های جانوری از جمله گوزن زرد و مرال در دستور کار قرار گرفت و اکنون مازندران به مناطق حیات وحش دارای شرایط طبیعی این گونه های جانوری را ارسال می کند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران اضافه کرد: طرح جامع حفاظت از تالاب میانکاله بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تدوین شد و با فرهنگ سازی های انجام شده صید و شکار در این منطقه با همراهی بومیان محلی به کمترین حد ممکن رسید.

کاویان افزود: برای مقابله با برخی تناقض ها تثبیت مرز پناهگاه حیات وحش با چراگاه ها در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از مشکلات اجتماعی تصرف زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی در این دیار برچیده شد.

وی اضافه کرد: لایروبی ۸۰ کیلومتر از انهار برای تامین آب تالاب ها بعد از انقلاب اسلامی در مازندران اجرایی شد و در حوزه محیط زیست انسانی در دولت سیزدهم اولین مرکز پایش برخط واحدهای معدنی و تولیدی بررسی شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران تصریح کرد: پایش و نظارت واحدهای صنعتی به صورت برخط با جدیت تداوم خواهد داشت و با برنامه ریزی اصولی در تلاشیم تمامی مشکلات حوزه زیست محیطی در استان را برطرف کنیم.

کاویان ادامه داد: بررسی و پایش آلودگی هوا در استان یک ضرورت اساسی است و در مرکز استان اکنون یک مرکز پایش فعال است و در نظر داریم ۲ ایستگاه دیگر در شهرستان آمل و بهشهر ایجاد کنیم.

وضعیت مساعد مازندران در شاخص‌های زیست محیطی

استخدام هزار نیروی جدید

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پارسال یک‌هزار نفر جذب سازمان محیط زیست شدند، و برای سال جاری نیز ۵۵۰ نیروی جدید در این سازمان جذب خواهند شد.

علی سلاجقه اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی در محیط زیست یکی از چالش های پیش روی مجموعه بود که دولت برای جبران این کمبودها در بخش های مختلف اقدامات ارزشمندی انجام داد.

وی گفت: در یک سال گذشته یک‌هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت به همراه ۱۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان خودرویی سازمان محیط زیست در شهرهای مختلف کشور افزوده شد.

سلاجقه گفت: در یک مقطعی محیطبانان محیط زیست در تامین نیازهای ابتدایی همانند سوخت و جیره غذایی مشکل داشتند و در دولت سیزدهم به طور کلی این مشکل ها حل شد.

معاون رئیس جمهور با بیان این که بدون تردید در زمان حاضر همه ۸۵ میلیون ایرانی دغدغه محیط زیست دارند، خاطرنشان کرد: حساسیت های مردمی در حوزه محیط ریست یک ظرفیت خوب غیر قابل برگشت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha