موفقیت محققان کرمانشاهی در افزایش ۶۰ درصدی دوقلوزایی در گوسفند نژاد سنجابی

کرمانشاه - ایرنا - تلاش محققان بخش علوم دام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه به ثمر نشست و آنان موفق شدند درصد دوقلوزایی در گوسفند نژاد سنجابی را برای نخستین بار در کشور به ۶۰ درصد افزایش دهند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: این محققان توانستند با روش های مدیریت تغذیه ای و تلفیق دانش بومی و آکادمی، میزان درصد دو قلوزایی را در نژاد گوسفند سنجابی از ۱۷ درصد به ۶۰ درصد رسانده و با مدیریت صحیح تغذیه آغوز، از مرگ و میر بره ها، پیشگیری کنند.

جلال قادری افزود: این اقدام در راستای تحقق راهبردهای کلان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در زمینه افزایش ضریب امنیت غذایی در حوزه دام و طیور صورت گرفت.

وی تاکید کرد: دوقلوزایی یکی از روش‌های تکثیر گوسفندان است که در آن دو بره از یک مادر به دنیا می‌آیند که در این روش تکثیر برای افزایش تولید گوشت و شیر و همچنین پرورش گوسفندان به منظور کشتار استفاده می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه دوقلو زایی معمولاً با استفاده از تکنیک‌های نوین بارورسازی و مدیریت دقیق پرورش گوسفندان انجام می‌شود یادآور شد: میزان توان ژنتیکی دوقلوزایی در گوسفند سنجابی ۱۷ درصد است که در سال های قبل در کارهای تحقیقاتی این میزان به ۳۰ درصد رسیده بود.

ایستگاه تحقیقاتی مهرگان مهمترین ایستگاه تحقیقاتی نژاد سنجابی در کشور

وی با اشاره به اینکه در سایت گوسفند داری ایستگاه تحقیقات کشاورزی و دامپروری مهرگان که به صورت صدرصدی نژاد سنجابی پرورش داده می شود افزود: ابتدا به مدت ۲ ماه قبل از قوچ اندازی، محققین به صورت میدانی بهترین قوچ های موجود در ایستگاه و همچنین قوچ گله مردمی را شناسایی و آنها را برای قوچ اندازی انتخاب کردند.

موفقیت محققان کرمانشاهی در افزایش ۶۰ درصدی دوقلوزایی در گوسفند نژاد سنجابی

قادری با بیان اینکه جایگاه قوچ ها کاملا جدا و از تماس دیداری با میش ها منع می شوند افزود: در این تحقیق از جیره فلاشینگ میش ها با نسبت ۴۰ درصد علوفه (۱۰ درصد کاه و ۳۰ درصد یونجه) ۶۰ درصد کنسانتره با ترکیب کنسانتره جو و ذرت به نسبت برابر به مدت ۲ هفته اجرا شد که در هفته اول به صورت تدیجی و روزانه ۳۰۰ گرم جیره فلاشینگ جایگزین جیره قبلی گردید و در هفته دوم جیره فلاشنیگ به طور کامل جایگزین شد تا به حدود ۲ هزار و ۲۵۰ گرم در روز به صورت سه وعده برسد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: نتیجه نهایی اینکه بعد از پایان بارداری، ۶۰ درصد میش ها دوقلوزا و میزان درصد آبستنی نیز به ۹۵ درصد رسید.

استفاده از تغذیه آغوز برای کاهش مرگ و میر در بره ها

وی در زمینه پیشگیری از تلفات بره ها یادآور شد: امروزه تلفات بره ها یکی از مشکلات اصلی دامداران بعد از زایمان و مخصوصا در دو هفته اول بعد از زایمان است که برای رفع این مشکل از مدیریت مصرف تغذیه آغوز استفاده شد.

قادری ادامه داد: برای پذیرش صدرصدی بره توسط مادر با استفاده از دانش بومی به مادر اجازه داه شد که بره خود را خشک نماید که با این نوع مدیریت، تمامی بره ها توسط مادران پذیرفته شدند که نتیجه نهایی اینکه میزان تلفات بره ها به صفر رسید.

موفقیت محققان کرمانشاهی در افزایش ۶۰ درصدی دوقلوزایی در گوسفند نژاد سنجابی

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه نژاد گوسفند سنجابی یکی از گوسفندان سنگین وزن ایرانی است و نژاد های سنگین معمولا از لحاظ ایمنوگلوین آغوز نسبت به نژادهای سبک وزن در حد پایین تری است از اینرو مدیریت صحیح تغذیه آغوز نقش مهمی در کاهش مرگ و میر بره ها دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از نژادهای گوسفند در ایران سنجابی نام دارد که از بهترین ها است و زیست بوم زندگی آن در کرمانشاه است، این نژاد دارای ویژگی های ظاهری و زیست بومی خاصی است که آن را از سایر گوسفندان متمایز می کند به طوری که میانگین وزن در تولد ۵.۴ کیلوگرم، میانگین وزن پشم ۵.۲ کیلوگرم و میانگین وزن شیردهی ۲۴ کیلوگرم است.

سنجابی از برترین نژادهای دامی در ایران محسوب می شود و غالب بر ۵۰ درصد نیاز گوشت و شیر کشور را تامین می کند، برتری این نژاد سبب شده تا گوسفندان سنجابی کرمانشاه در مناطق سردسیر همچون شمال شرق پرورش داده شوند و از پشم آن در صنعت بافندگی و فرش بافی به دلیل قابلیت بالای رنگ پذیری و کیفیت بالا استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha