۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85476637
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس دادگستری همدان: حدنگاری بستر و حریم رودخانه‌ها تسریع شود

همدان - ایرنا- رییس کل دادگستری کل استان همدان گفت: حدنگاری (کاداستر) بستر و حریم رودخانه ها در راستای تعیین و تکلیف حد و حدود دقیق بستر و حریم این نقاط و پیشگیری از تشکیل پرونده های قضایی باید تسریع پیدا کند.

به گزارش سه شنبه ایرنا، بهروز محمدی مهر در نشست با مدیر عامل آب منطقه ای همدان بر نظارت و پیگیری آب منطقه‌ای استان برای تسریع در اجرای قانون حدنگار (کاداستر) تأکید کرد و افزود: با سند دار شدن املاک اداری و البته تعیین تکلیف حد و حدود دقیق بستر و حریم رودخانه ها و موارد این چنینی، نه تنها از تشکیل پرونده های قضایی مرتبط جلوگیری می شود، بلکه شاهد تسریع در صدور رأی متقن و مستند از سوی قضات در محاکم خواهیم بود.

رییس کل دادگستری همدان در ادامه با اشاره به حرکت جهادی آب منطقه ای استان برای انتقال آب سد تالوار به همدان در روزهای بحرانی سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: این پروژه ۱۷ سالی می شد که روند ساخت آن راکد بود و تنها ۳۲ درصد پیشرفت داشت، اما خوشبختانه با ورود جدی مسوولان در آن سال در کوتاه ترین زمان به بهره برداری رسید.

وی پلمب چاههای غیر مجاز را یک ضرورت خواند و ادامه داد: پلمب چاه های آب غیرمجاز و فاقد پروانه از اولویت های آب منطقه‌ای باشد.

رئیس کل دادگستری همدان با اشاره به اینکه بارش های اخیر سبب خوشحالی مردم منطقه شده، عنوان کرد: با این وجود برای جلوگیری از هدر رفت آب و مبارزه با متخلفان، دستگاه قضایی در راستای صدور دستورات لازم برای پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های آب غیرمجاز و نیز جلوگیری از برداشت بی رویه آب، با جدیت وارد عمل شده است.

وی ادامه داد: هرچند گفته شده که آب همدان در حال حاضر استانداردهای لازم را دارد، اما با این وجود برای جلب رضایت مردمی باید کیفیت آن نیز مطلوب تر و گواراتر شود.

محمدی مهر تصریح کرد: برای پیگیری امور مرتبط با قانون حد نگار به صورت ویژه یکی از معاونان دستگاه قضایی همدان، برنامه ها را پیگیری می کند.

وی در ادامه عنوان کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه و تسریع در رسیدگی به پرونده های موجود در کمیسیون آب های زیرزمینی، چهار قاضی برای این کمیسیون معرفی شده اند که با افزایش تعداد قضات، علاوه بر جلوگیری از رسوب پرونده ها، رضایت مردمی نیز جلب می شود.

در ابتدای این دیدار نیز مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت : میانگین بارش های سال آبی جاری در استان همدان ۳۷۷ ثبت شده که نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد و به نسبت سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

رضا اخلاص مند با بیان اینکه قطعا بارندگی امسال جبران خشکسالی ها را نخواهد کرد،افزود: خشکسالی های حادث شده باعث کاهش ورودی اب به رودخانه ها و عدم تغذیه آبخوان ها می شود.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح استفاده از منابع آب زیرزمینی باعث صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست می شود، گفت: علت اصلی ایجاد فروچاله ها و فرونشست زمین عدم تعادل در برداشت از منابع آب زیرزمینی است.

مدیر عامل آب منطقه ای تصریح کرد: در سال آبی جاری با حمایت های دستگاه قضا و استانداری و همکاری نیروی انتظامی با کنترل های دقیقی که در بالا دست سد اکباتان اتفاق افتاد شاهد ذخیره آب خوبی در مخزن سد اکباتان هستیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم بارش ها ادامه دار باشد، گفت: متاسفانه برخی کشاوزارن بالا دست سد اکباتان چندین بار اقدام به تخریب بندها و انحراف آب به سمت باغات کردند، که به سرعت اصلاح و آب مسیر خود را به سمت دریاچه سد اکباتان ادامه داده است.

اخلاص مند وضعیت دیگر سدهای استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: بارش های خوب سال جاری و به جریان افتادن رودخانه ها باعث آبگیری برخی حوضچه های تغذیه مصنوعی نیز شده است.

وی افزود: در سال گذشته ۷۱۹ حلقه چاه غیر مجاز مسدود و ۵۱۵ حلقه چاه پلمپ شده است.

اخلاص مند از نصب ۶۶۰۰ دستگاه انواع کنتور بر روی چاه های مجاز استان گفت و افزود: عملکرد سال گذشته نصب کنتور بر روی چاه ها ۷۰۸ حلقه بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha