اطلاعات افزون بر ۹۰ درصد جمعیت استان یزد در سامانه سیب ثبت شده است

یزد- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به راه اندازی سامانه یکپارچه بهداشت ( سیب ) از سال ۹۵ در استان گفت: اطلاعات ۹۰ درصد جمعیت این خطه در این سامانه ثبت شده است.

به گزارش ایرنا " دکتر محسن میرزایی " روز شنبه در بازدید خبرنگاران از چند مرکز جامع سلامت استان افزود: ۱۰ درصد افراد ثبت شده در سامانه سیب ،سالمند هستند و خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند.

وی اظهار کرد: برخی از اطلاعات ثبت شده در سامانه یاد شده افراد غیر ایرانی هم هستند زیرا ارائه خدمات پیشگیرانه تفاوتی بین ایرانی و غیر ایرانی وجود ندارد.

میرزایی ادامه داد: سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب برنامه ها و پروژه های طرح تحول نظام سلامت شکل گرفته و همه اطلاعات جمعیتی، شاخص های بهداشتی، تعداد خانوار های تحت پوشش، تعداد مراقبت های نوزادان، کودکان، مادران و تعداد بیماران دیابتی، فشار خون و غیره بصورت الکترونیک در آن ثبت می شود.

وی از همه شهروندان استان خواست به نزدیکترین مراکز جامع سلامت یا خانه بهداشت مراحعه و اطلاعات خود را در سامانه یاد شده ثبت نام کنند.

وی سنجش قند و خون، تغذیه، کلاس‌های آموزشی شیوه زندگی سالم، مشاوره قبل ازدواج و غیره را از جمله خدمات مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های سلامت بیان کرد و گفت: به همه گروه های سنی از نوزادان تا سالمندان خدمات ارائه می شود.

اطلاعات افزون بر ۹۰ درصد جمعیت استان یزد در سامانه سیب ثبت شده است

وی به وضعیت بیماریهای واگیردار در استان اشاره کرد و گفت: تعداد افراد ابتلا به بیماری های سالک و تب مالت نسبت به سایر استانهای بالاتر است البته این بیماری های با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری می باشد.

رییس مرکز بهداشت استان یزد اضافه کرد: مابقی بیماری های واگیردارمانند سل آنفلونزا و کرونا متناسب به جمعیت استان در وضعیت مطلوب قرار دارد.

افزایش حیوان گزیدگی در استان

وی با اشاره به افزایش حیوان گزیدگی در استان گفت: در سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت شد که این تعداد نسبت به سال ما قبل از آن یکهزار مورد افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: این روند افزایشی نگران کننده است و بیشترین موارد حیوان گزیدگی در این استان مربوط به گربه است.

بیماری انگلی و روده ای شایع ترین بیماری تابستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: عفونت روده ای و انگلی را مهمترین و شایع ترین بیماری های عفونی در فصول گرم است که سلامت انسان را بطور جدی تهدید و آن را به خطر می اندازد.

میرزایی با بیان اینکه عمده این بیماری های از طریق آب و مواد غذایی آلوده منتقل می شود گفت: با توجه به فصل تابستان مردم به مناطق ییلاقی می روند از آبی که اطمینان ندارد مصرف نکنند.

وی اضافه کرد: شهروندان از مراکز غذایی مطمئن و دارای کد بهداشتی مواد غذایی خود را تهیه کنند تا شاهد طغیان های بیماریهای انگلی و روده ای به ویژه بیماریهای اسهالی نباشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته افراد محدودی به این بیماریها مبتلا شدند اما این نگرانی وجود دارد حتما آب مطمئن استفاده کند و اگر اطمینان ندارند آب را بجوشانند بعد مصرف کنند.

وجود ۳۶۰ واحد بهداشتی و درمانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مجموع واحدها بهداشتی و درمانی استان را ۳۶۰ واحد بیان کرد و گفت: این واحدها شامل ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت ، ۹۵پایگاه بهداشتی و ۱۷۵ خانه بهداشت است.

وی همچنین از فعال بودن ۲ مرکز تسهیلات زایمانی با هدف تسهیل دسترسی مادران باردار به زایمان ایمن خبر داد و گفت: در مراکز جامع سلامت و خانه بهداشت تمام خدمات رایگان است.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز جامع سلامت علاوه بر حضور پزشک ، متناسب با جمعیت آن، پرستار و بهیار، مراقب سلامت ، کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای ، کارشناس تغذیه و سلامت روان هم مشغول به فعالیت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تعداد کارشناسان تغذیه و سلامت روان در استان را ۸۰ نفر بیان کرد و افزود: خدمات مشاوره و تغذیه در مراکز جامع سلامت رایگان است .

وی از وجود ۷۶ دندانپزشک در ۷۰ مراکز جامع سلامت استان خبر داد و گفت: تعرفه خدمات دندانپزشکی در این مراکز دولتی است البته در مراکز جامع روستایی برای گروه هدف شامل کودکان زیر ۱۴ سال ، زنان باردار و مادران شیرده این خدمات، بصورت رایگان ارائه می باشد.

خبرنگاران در این برنامه از خانه بهداشت فهرج ، مرکز جامع سلامت نیکوپور و مرکز خدمات جامع سلامت حاجی مقصودی یزد بازدید کردند و با بخش های مختلف این مراکز آشنا و در جریان روند خدمات آنها قرار گرفتند.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

،

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha