۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبر: 85037204
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۸۸ مورد حیوان گزیدگی در قشم ثبت شد

قشم - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال ۱۸۸ مورد حیوان گزیدگی توسط سگ و گربه در این جزیره رخ داد که با درمان به موقع هیچ مورد فوتی ثبت و گزارش نشده است.

دکتر یاسر مرادی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در مدت یادشده این تعداد افراد برای دریافت خدماتی از قبیل ضدعفونی کردن و شست و شوی زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به مراکز درمانی و بهداشتی جزیره قشم مراجعه کرده اند.

وی مهم ترین اقدام در کنترل حیوان گزیدگی را ارتقای فرهنگ و افزایش سطح آگاهی افراد در زمینه نحوه پیشگیری از گزش و ایمن سازی حیوانات در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب عنوان کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قشم توضیح داد: خدمات درمانی حیوان گزیدگی و بیماری هاری به صورت رایگان و برای همه افراد ساکن در این جزیره از جمله اتباع خارجی ارایه می شود و ما از همه افرادی که دچار حیوان گزیدگی حتی از سوی حیوانات اهلی هم می شوند می خواهیم که در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بیماری مشترک یا زئنوز می‌ نامند که از جنبه‌ های اقتصادی و بهداشت انسانی دارای اهمیت فراوانی هستند.

در این میان هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به عنوان یک بیماری کشنده که به وسیله ویروسی که به سیستم عصبی حمله می‌ کند شناخته می‌ شود.

ویروس بیماری هاری در بزاق حیوان پنهان شده و معمولا توسط گاز گرفتن حیوان آلوده به فرد سالم منتقل می‌ شود و هنگامی که علایم بیماری هاری ظاهر شوند در اکثر موارد کشنده خواهد بود.

اصلی‌ ترین راه سرایت هاری گاز گرفتن به وسیله حیوان مبتلا به بیماری بوده که از مهمترین علایم آن تب و لرز، خستگی، سردرد، درد عضلانی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، سرگیجه، سرفه خشک و تنگی نفس است.

تمام افرادی‌ که مورد گزش قرار می‌ گیرند باید برای انجام اقدامات پیشگیری به نزدیک‌ ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند نخستین اقدام پس از گزش حیوان شستشوی تمامی جراحت حداقل به مدت ۱۵ دقیقه و ضد عفونی کردن آنها با الکل یا بتادین است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha