نگرانی‌ درباره برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود تا رفع تشنه‌کامی گرمسار از سد نمرود

سمنان - ایرنا - جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، تخلیه روستای سله‌بن برای انتقال آب نمرود و جلوگیری از توسعه باغ‌ها و ویلاسازی در حریم حبله‌رود، سه راهبرد اساسی برای رفع معضل کم‌آبی در غرب استان سمنان از سوی مسئولان گرمسار در آیین نکوداشت«حبله‌رود» عنوان بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

شناسایی ۵۰۰ نقطه برداشت غیرمجاز در حریم حبله‌رود

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در آیین نکوداشت حبله رود در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار بیان کرد: برای احداث سد نمرود قرار بود پیوست زیست‌محیطی و حقوقی ایجاد شود که توسط پایین‌دست مشخص شود هر منطقه چه میزان اجازه برداشت آب دارد.

یاسر عربی با بیان اینکه در خلال اجرای این طرح، موضوع تعیین اجازه برداشت توسط پایین‌دست یا دیده نشده یا با سهل‌انگاری مواجه شده است، افزود: برداشت‌های غیرمجاز در ۵۰۰ نقطه در مسیر حبله رود وجود دارد که راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه‌شده و لازم است اجرایی شود تا سهم مردم گرمسار و آرادان از این رود محقق شود.

نگرانی‌ها درباره برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود تا رفع تشنه‌کامی گرمسار از نمرود + فیلم

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و مسوولان مختلف شهرستان گرمسار با تمام توان برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز از این رودخانه دائمی در حال پیگیری هستند، اضافه کرد: با توجه به اینکه بالادست رودخانه حبله رود در محدوده استان تهران قرار دارد، در این راستا دچار خلاء قانونی هستیم که دادستان گرمسار در حال پیگیری و مذاکره با دادستان فیروزکوه برای دریافت «نیابت قضایی» جهت رفع این مشکل است.

منتخب مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی جلوگیری از توسعه ویلاسازی و باغ‌سازی در محدوده بالادست را ضروری دانست و گفت: وزارت نیرو، بنیاد مسکن، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی باید نسبت به اجرای فاز دوم سد نمرود و تخلیه‌نشدن روستای سله‌بن و تصرفات غیرقانونی پاسخگو باشند.

رفع بحران آب گرمسار با توقف ۳۰ درصد از برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود

امام‌جمعه گرمسار نیز در این آیین با بیان اینکه سال‌ها درباره موضوع برداشت‌های غیرمجاز از حبله رود صحبت شد و اکنون‌که این چالش به یک بحران تبدیل‌شده باید راهکاری اساسی ارائه شود، گفت: گشت‌های کنترلی و نظارتی باید برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از این رودخانه پیگیری شود چراکه برخی با انواع روش‌ها در حال تعرض به‌حق مردم این شهرستان از حبله رود هستند.

حجت‌الاسلام سید علیرضا آرامی با ارائه راهکارهای مطلوب برای رفع مشکل کم‌آبی در گرمسار بیان کرد: چنانچه حداقل ۳۰ درصد از برداشت‌های غیرمجاز در بالادست متوقف شود، بحران آب نیز در گرمسار تا حدودی رفع می‌شود.

نگرانی‌ها درباره برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود تا رفع تشنه‌کامی گرمسار از نمرود + فیلم

وی افزود: طرح تخلیه روستای سله بن که دستور صریح «آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور بود نیز تاکنون اجرایی نشده؛ این در حالی است که با اجرای این طرح هر دو منطقه در بالادست و پایین‌دست رودخانه سیراب می‌شوند.

امام‌جمعه گرمسار اضافه کرد: انتقال آب از سد نمرود به گرمسار از طریق لوله‌گذاری طرحی است که از سال ۹۲ در دست اقدام است که هم‌زمان باغ‌ها و ویلاسازی در محدوده بالادست توسعه یافته است و باید این طرح انتقال آب تکمیل شود تا مشکلات آب‌رسانی به این شهرستان به‌صورت دائمی رفع شود.

تقاضای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های آب‌رسانی گرمسار

فرماندار گرمسار نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه ریل‌گذاری مناسب برای پیگیری امور آب طی سال‌های گذشته انجام‌شد، بیان کرد: باید یک مسیر صحیح و برنامه‌ریزی‌شده برای رسیدن به نتیجه مطلوب ایجاد شود به همین سبب یک درخواست ۱۷ بندی همراه با پنج بند الحاقی در راستای رفع بحران کم‌آبی در شهرستان گرمسار به وزارت نیرو ارائه‌شده است.

رضاخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۷۰ سنگ آب وارد حریم رودخانه حبله رود در شهرستان گرمسار می‌شود، گفت: تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و در واقع جلوگیری از برداشت غیرمجاز از این منبع آبی، حذف کشت‌های بی‌ضابطه در بالادست، و اختصاص سهم ۹۱ درصدی گرمسار از سد نمرود، نقطه مطلوب ما در این حوزه است.

نگرانی‌ها درباره برداشت‌های غیرمجاز از حبله‌رود تا رفع تشنه‌کامی گرمسار از نمرود + فیلم

وی اضافه کرد: تأیید شرکت مشاور برای پایش رودخانه از دیگر اقداماتی است که در این راستا اتفاق افتاده است و با جدیت در حال پیگیری است و در آینده نزدیک نتایج حاصل از پایش رودخانه و نظر کارشناسی شرکت مشاور کمک بزرگی به پیشبرد اهداف این شهرستان برای رفع معضل کم‌آبی و احقاق حقوق مردم گرمسار از منبع آب حبله رود می‌کند.

فرماندار گرمسار خاطرنشان کرد: در سفر رییس جمهور به استان سمنان نامه‌ای با سه امضای امام جمعه، منتخب مردم گرمسار و آرادان و فرماندار این شهرستان تهیه و تنظیم شد که مطالبه اصلی آن تخصیص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبار ۶ هزار میلیارد ریالی استان سمنان در حوزه آب گرمسار بود.

به گزارش ایرنا، در این مراسم از «سمیه اصغری» خبرنگار ایرنا در گرمسار به‌عنوان فعال رسانه ای در عرصه حیات حبله رود تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha