۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۵۸
کد خبر: 81932107
T T
۰ نفر
اجرای پروژه حبله‌ رود با تمركز بر مدیریت منابع آب و خاك در تهران و سمنان

سمنان - ایرنا- مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی حبله‌رود گفت: پروژه حبله‌ رود با تمركز بر مدیریت منابع آب و خاك در دو استان تهران و سمنان با مشاركت دفتر سازمان ملل متحد در ایران اجرا می‌شود و مجری آن ازسوی دولت، سازمان جنگل‌داری، مراتع و آبخیزداری است.

به گزارش ایرنا، هوشنگ جزی روز شنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان سمنان با بیان اینكه دركنار پروژه ملی حبله ‌رود، پروژه دیگری به نام منارید در چند استان كشور درحال اجراست، افزود : فاز نخست پروژه حبله‌ رود بر روی موضوع مدیریت مشاركتی در ارتباط با منابع آب و خاك تمركز دارد و در زمینه ایجاد تشكل‌های محلی و اجرای مشاركتی پروژه‌های مرتبط با مدیریت پایدار منابع آب و خاك موفقیت‌های خوبی حاصل شده است.
وی ادامه داد: همچنین فاز دوم این پروژه با هدف تدوین مدل مدیریت یكپارچه در حوضه آبخیز طراحی شده و این كه چطور سازمان‌ها می‌توانند نقش مؤثری در مدیریت جامع حوضه آبخیز در كنار مردم داشته باشند.
جزی با اشاره به این كه در فاز دوم، آمایش حوزه‌ای كه دو استان تهران و سمنان و پنج شهرستان دماوند، فیروزكوه، گرمسار، آرادان و سرخه را در برمی‌گیرد در حوضه آبخیز حبله‌رود انجام شد، تصریح كرد: بر اساس آمایش، پایداری حوضه و اینكه چطور باید مدیریت شود، سنجش و مدیریت مشاركتی مردم تقویت شد و در كنار آن سازمان‌دهی اداری و نهادی صورت گرفت.
وی با بیان این كه مدیریت یكپارچه حوضه آبخیز حبله ‌رود به ریاست فرمانداران پنج شهرستان استان‌های تهران و سمنان انجام شده است، گفت: همچنین این موضوع در استانداری‌ها نیز با مدیریت معاونان برنامه‌ریزی استانداران به وجود آمد؛ این مدیریت‌ها برای یكپارچه‌ نگری اطلاعات، اقدامات و برنامه‌ریزی جامع برای حوزه آبخیز حبله ‌رود صورت گرفت.
مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی حبله‌ رود اضافه كرد: تاكنون اقدامات شاخص و ارزیابی‌ها مشخص شده و بین دستگاه‌های آب، كشاورزی، منابع طبیعی و ... در این حوزه تعریف و اقدامات اجرایی مشترك مشخص شده است تا در نهایت خروجی كه از این همكاری و مشاركت سازمانی و مردمی به وجود می‌آید، بتواند منابع آب و خاك را مدیریت كند.
طرح حبله‌رود را می‌توان از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبخیزداری استان‌های سمنان و تهران دانست، این پروژه در حالی سالیان سال است كه با موانع مختلفی روبرو می‌شود كه استفاده از حق‌آبه حبله‌ رود به‌عنوان یك نقطه اختلافی میان شهرستان ‌های فیروزكوه و گرمسار به‌حساب می‌آید به‌طوری‌كه مسئولان این شهرستان‌ها مدعی هستند كه سهم لازم به آنان تعلق نگرفته است.
حبله‌رود یكی از منابع آبی از كوه‌های شهرستان‌های دماوند و فیروزكوه تأمین‌كننده منبع آبی در شهرستان‌های فیروزكوه و گرمسار و همچنین نیاز آبی دو استان تهران و سمنان به‌حساب می‌آید.
استفاده از آب سد نمرود كه از حبله‌رود وارد این سد مخزنی می‌شود باهدف تأمین آب موردنیاز مردم شهرستان گرمسار و تأمین آب موردنیاز صنایع فیروزكوه در قالب فاز یك پروژه حبله رود در سال 84 كلید خورد اما امروز میزان مورداستفاده از حق‌آبه این سد مورد اختلاف مسئولان هر دو شهرستان است.
6026/7470/1352
۰ نفر