۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85470905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال خراسان‌شمالی دندان پوسیده دارند

بجنورد- ایرنا- مدیرگروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: وضعیت بهداشت دهان و دندان افراد بالای ۳۰ سال استان بسیار نامطلوب است به گونه ای که ۸۰ درصد این گروه سنی دچار پوسیدگی دندان هستند.

دکتر مهین یاهوییان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گرچه براساس شاخص سلامت دهان یا «دی ام اف تی» در وضعیت کلی وضعیت مطلوبی داریم اما وقتی متغیرهای این شاخص را جزئی بررسی می کنیم وضعیت بسیار نامطلوب است به گونه ای که براساس متغیر «دی» ۸۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال دندان پوسیده دارند.

وی افزود: همچنین کودکان ۱۲ ساله نباید دندان پوسیده داشته باشند اما متاسفانه افراد بسیاری زیادی در این رده سنی برای پر کردن دندان به مراکز درمانی خراسان شمالی مراجعه می کنند.

یاهوییان نبود مراقبت روزانه از دندان ها را مهمترین چالش پیش روی سلامت دهان در خراسان‌شمالی دانست و گفت: گرچه عوامل گوناگونی در پوسیدگی دندان ها نقش دارند اما نوع تغذیه و مصرف مواد قندی نقشی به مراتب بیشتر دارند.

مدیرگروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: مصرف مواد قندی در استان بسیار بالا است و همین امر از دلایل اصلی پوسیدگی دندان ها است.

وی با بیان اینکه پوسیدگی دندان قابل پیشگیری است، بیان کرد: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان افراد جدای از خودمراقبتی و مسواک زدن باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا میزان سلامت دهان و دندان آنها بررسی شود.

DMFT مهمترین شاخص پوسیدگی دندان است؛ D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است.

DMFT به واقع شاخص تعداد دندان ‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده را نشان می‌دهد، هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha