۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85469822
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شاخص پوسیدگی دندان کودکان در خراسان‌شمالی ۱.۶ درصد است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبر: 85469822
شاخص پوسیدگی دندان کودکان در خراسان‌شمالی ۱.۶ درصد است

بجنورد- ایرنا- مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شاخص پوسیدگی دندان کودکان ۱۲ ساله در سطح استان براساس آخرین آمارها با ۱.۶ درصد پایین تر از میانگین کشوری است.

دکتر مهین یاهوییان روز چهارشنبه در حاشیه همایش بهداشت دهان و دندان خراسان شمالی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شاخص « دی ام اف تی» کودکان ۱۲ ساله در کشور ۱.۸ درصد است و در وضعیت خوبی قرار داریم.

وی افزود: شاخص پوسیدگی دندان هر پنج سال یکبار اعلام می شود و آمار ۱.۸ درصد مربوط به پیش از شیوع کرونا است.

یاهوییان با بیان اینکه شاخص پوسیدگی دندان در کشور روبه افزایش است، خاطرنشان کرد: آمار پوسیدگی دندان از آمار مربوط به پرکردن و کشیدن دندان بیشتر شده است و این روند ضرورت توجه بیشتر به حوزه سلامت دهان و دندان به خصوص پوسیدگی را یادآور می شود.

DMFT مهمترین شاخص پوسیدگی دندان است؛ D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است.

DMFT به واقع شاخص تعداد دندان ‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده را نشان می‌دهد، هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان است.

وی با تاکید بر آموزش مسواک زدن به کودکان گفت: برای بهبود شاخص پوسیدگی دندان توصیه می شود که برای افراد زیر سه سال مسواک انگشتی تهیه شود به گونه ای که دندان نوزادان بعد از خوردن شیر شبانه تمیز شود.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: برای کودکان ۱۲ ساله نیز طرح وارنیش تراپی در سطح استان در ۲ نوبت به فاصله هر ۶ ماه اجرا می شود.

یاهوییان ادامه داد: انجام فلوراید تراپی ۲ مرتبه در سال حدود ۵۰ درصد از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: اکنون خدمات سطح ۲ شامل ارائه خدمت ترمیم دندان و فیشورسیلانت در واحدهای دندانپزشکی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی استان با هدف مراقبت از سلامت دهان و دندان برای کودکان زیر ۱۴ سال انجام می شود.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha