فیلم | آغاز کوچ بهاره زنبورداران اردبیل به مناطق ییلاقی

اردبیل- ایرنا- کوچ بهاره زنبورداران استان اردبیل از مناطق گرمیسری و قشلاقی به مناطق ییلاقی و دامنه های پر گل کوهستانهای این استان آغاز شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کوچ و انتقال کلنی‌های زنبو عسل استان اردبیل بر اساس تقویم فصلی هر ساله انجام می‌شود و بر این اساس، امسال بازگشت بیش از ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل توسط زنبورداران بزرگ این استان از استان‌های گیلان، مازندران، فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سایر مناطق کشور آغاز شده است.

زنبورداران مهاجر استان اردبیل برای استفاده از ظرفیت گلدهی گیاهان و باغات و نیز دور ماندن از سرمای شدید و احتمال تلفات کلنی‌ها در این استان، به مناطق جنوب و شمال کشور و حتی به منطقه گرمسیری مغان در شمال استان اردبیل نیز کوچ می‌کنند و بازگشت آنها به مناطق کوهستانی دامنه سبلان، باغرو و بزقوش از نیمه بهار شروع شده و تا اوایل تابستان ادامه می‌یابد.

مهاجرت و انتقال کلنی‌ها به مناطق گرمسیری و کوچ به مناطق ییلاقی در فصل مناسب علاوه بر افزایش میزان تولید عسل کلنی‌ها، موجب افزایش بازدهی باغات در محل استقرار زنبورستان می‌شود و بر این اساس زنبورداران استان اردبیل از نیمه فصل بهار با مساعد شدن وضعیت آب و هوا به مناطق ییلاقی این استان باز می‌گردند.

فیلم/ آغاز کوچ بهاره زنبورداران استان اردبیل به مناطق ییلاقی

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ۶ هزار ۲۴۳ نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل اشغال دارند و پرورش زنبور عسل یک حرفه مهم در اقتصاد این استان به شمار می‌رود.

نوبخت اژدری، تعداد کل زنبورستان‌های این استان را بر اساس اطلاعات گردآوری شده در شماری پاییز سال گذشته سه هزار و ۷۱۴ مورد اعلام کرد و گفت: استان اردبیل سال گذشته با تولید هفت هزار و ۴۳۸ تن عسل در رتبه چهارم کشوری استحصال این محصول قرار گرفت.

بنا به اعلام وی، بر اساس اطلاعات سرشماری فعالیت زنبورداری استان اردبیل در پاییز سال گذشته، زنبورداران این استان با بیش از ۵۰۲ هزار و ۹۶۹ کلنی در حال تولید عسل هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین تولید عسل در کلنی‌های مدرن را ۱۴.۷ کیلوگرم و میانگین تولید در کلنی‌های سنتی را ۶.۷ کیلوگرم اعلام کرد و ادامه داد: استان اردبیل قطب کشاورزی و تولید محصول عسل کشور به شمار می‌رود.

فیلم/ آغاز کوچ بهاره زنبورداران استان اردبیل به مناطق ییلاقی

به گزارش ایرنا، عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.

سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۲۵۰ تن برآورد شده است و سالانه بیش از ۶ هزار تن عسل تولیدی این استان به خارج از کشور و استان‌های دیگر صادر می‌شود.

عسل از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.

عسل تولید شده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، ثبت جهانی شده و شهرت ملی و جهانی دارد.

استان اردبیل جایگاه ممتاز تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha