۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبر: 85471847
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت گل محمدی از ۳۴۰ هکتار گلستان در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - برداشت گل محمدی از ۳۴۰ هکتار از گلستان‌های کاشته شده در مناطق مستعد استان اردبیل آغاز شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، گل محمدی یکی از محبوب‌ترین و زیباترین گل‌های کشور است که با عطر خاص و روح نواز خود، نمادی از زیبایی و نور در جامعه ایرانی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده گل محمدی در جهان به شمار می‌رود به طوری که با ظرفیت تولید بیش از ۷۰ درصد این محصول، توانسته جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد.

استان اردبیل با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و مساعد برای تولید، پرورش و توسعه این گیاه دارویی، از دیرباز دارای جایگاه ویژه‌ای در استحصال این محصول بوده و برداشت نخستین شکوفه‌ها و غنچه‌های گل محمدی از ۳۴۰ هکتار گلستان در این استان آغاز شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل پیش‌بینی کرد که در سال جاری، ۵۰۰ تن محصول گل محمدی به صورت تر و غنچه خشک به میزان سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم از ۳۴۰ هکتار گلستان این استان برداشت شود.

رحیم یوسفی افزود: از ۳۴۰ هکتار اراضی کشت گل محمدی در استان اردبیل، ۵۸ هکتار به صورت نهال و غیربارور بوده و ۲۸۳ هکتار آن نیز به مرحله باروری و تولید رسیده است.

وی با اشاره به وجود ۱۸ واحد فرآوری سنتی و ۲ واحد مکانیزه گل محمدی در استان اردبیل گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود پنج هزار لیتر گلاب مرغوب در این استان استحصال شده و به بازارهای مصرف ارسال شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به سیاست حمایتی و توسعه گل محمدی در اراضی شیب‌دار و اراضی آبی و دیم استان، طی ۲ سال گذشته بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال به صورت یارانه و کمک فنی و اعتباری از طرف سازمان جهاد کشاورزی به مجریان طرح کاشت گل محمدی در شهرستان‌های استان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha