هیچ دینی کشتار زنان و کودکان را تایید نمی‌کند/ افزایش حامیان فلسطین در جهان+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی موضوع فلسطین را یک مساله جهانی دانست و گفت: صهیونیست‌ها افراد بی‌گناه را می‌کشند و جنایت می‌کنند، درحالی که هیچ دینی کشتار زنان و کودکان و بیماران را تایید نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله علی اکبر رشاد روز سه شنبه -۱۸ اردیبهشت- در نشست هم اندیشی بین‌المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» گفت: کشتن کودکان بی‌پناه از نگاه رژیم صهیونیستی یک کار پسندیده است درحالی که هیچ دینی این جنایت‌ها را تایید نمی کند، هیچ دین و آیینی قبول نمی‌کند که پیرمردها و پیرزن‌ها کودکان و بیماران را در بیمارستان و خانه را با بمب و موشک قتل عام کرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با اشاره به قانون جنگلی وتو و وجود بی‌خاصیت نهادهای بین المللی در رسیدگی به وضعیت مردم مظلوم غزه و فلسطین گفت: برخی افراد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین را یک مساله‌ در حد نزاع دینی و مساله منطقه‌ای قلمداد می‌کنند در حالی که یک رژیم جعلی با پشتیبانی قدرت های جهانی به وجود آمده و امروز ده‌ها هزار کودک و زن فلسطینی را قتل عام می کند

مساله فلسطین یک مساله جهانی است

رشاد گفت: موضوع فلسطین مساله یک منطقه نیست، بلکه یک مساله جهانی است. امروز شیوه های استعمار تفاوت کرده و قرار نیست نیمی از جهان در مقابله با نیمی دیگر بایستند بلکه انسان دوستان جهان یک طرف و قدرت های طرفدار رژیم پوشالی صهیونیستی طرف دیگر قرار دارند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رژیم صهیونیستی بعد از هشت ماه به هیچ یک از اهداف خود در غزه نرسید و هر چقدر این جنگ بیشتر طول بکشد، رژیم صهیونیستی بیشتر ضرر می کند. چون هر روز به حامیان فلسطین اضافه می شود.

وی افزود: فلسطین دوباره به یک مسأله جهانی تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی می خواست چندین نفر از اسیران خود را آزاد کند ولی حالا نه توانسته اند غزه را اشغال کنند و نه به اهداف خود برسند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: امروز در مساله غزه، انسانیت و ضد انسانیت در مقابل هم صف آرایی کرده اند. در یک طرف انسان ها و در طرف دیگر ضد بشر. 

این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت پیروان ادیان الهی در کشورمان که بر اساس حقوق تعیین شده در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و زندگی می کنند از رشادت های جوانانی سخن گفت که در دوران دفاع مقدس در جبهه های جنگ به شهادت رسیدند. 

وی با محکوم کردن نسل کشی بی رحمانه رژیم صهیونیستی که تاکنون درحدود ۳۵ هزار نفر از مردم بی گناه فلسطینی در  غزه به ویژه زنان و کودکان غزه به شهادت رسیده اند، اظهار داشت: بنده که یک طلبه هستم و پا به سن گذاشته ام آماگی دارم برای جنگ در غزه سلاح به دست گیرم و بقیه دوستان نیز مدافع مظلومان و محرومان هستند.

رشاد ادامه داد: همه ما جزو یک ملتیم که به ایران و به پیشرفت کشور عشق می ورزیم و همگی پای کار ایران و انقلاب هستیم و در عمل هم به اثبات رساندیم؛ چه در دوره های تاریخی گذشته که وقتی کشورمان مورد تعرض قرار گرفت همه پای کار آمدیم و چه در دوره های اخیر مانند هشت سال دفاع مقدس.

وی افزود: ما مردم آزاده و رشیدی داریم و سراسر جهان به این مساله اذعان دارند. عملیات وعده صادق، رژیم صهیونیستی یاغی را تنبیه کرد، در حالی که همه قدرت ها در کنار این رژیم بودند و اگرچه این عملیات یک آزمایش بود ولی در تاریخ نظامی جهان خواهد ماند که ایرانیان با وجود بکارگیری تمام تجهیزات از سوی دشمن، به گونه ای بود که دشمن متحیر ماند.

حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران گفت: به جز چند دولت آزاده هیچ دولتی و همچنین نهادهای بین المللی هیچ کاری برای نجات مردم غزه و فلسطین نکردند، مگر این که مردم آزاده دنیا و افکار عمومی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند تا هرچه زودتر آتش بس برقرار شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده تا سرزمین های اشغالی را منطقه ای امن قرار دهد. در کشور ما مساله یهود و صهیونیست جدا شده ولی در بعضی کشورهای اروپایی برخی افراد به دنبال ایجاد یک جریان سیاسی هستند. وظیفه پیروان ادیان این است که روشنگری کنند و در کشورهای آمریکا نهضت دانشجویان برپا شده و شاید بر اساس این فشارها شاهد راهکاری برای ایجاد آتش بس و صلح در منطقه و جهان باشیم.

وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک تهران با قرائت بیانیه ای در محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد گفت:  در شرایطی که رژیم غاصب و جنایتکار صهیونیستی در باتلاق خودساخته اش گیر کرده و روز به روز بیشتر فرو می رود، ملت های جهان به خلاف دولت های شان، بیش از هر زمان دیگر به حقانیت فلسطینیان مظلوم پی برده، کشتار فاجعه بار ده ها هزار فلسطینی را محکوم کرده و خواهان توقف فوری این جنگ وحشیانه و عقب نشینی نیروهای خونریز اسرائیلی از غزه هستند، نمونه بارز این بیداری را این روزها در خیزش انقلابی دانشجویان و جوانان پرشور دانشگاه های سراسر آمریکا و سایر کشورهای جهان نیز می بینیم که حتی در برابر برخورد دوگانه و خشن پلیس هم پا پس نمی کشند و همچنان خواهان احقاق حق فلسطینیان هستند و جنایت‌های صهیونیست ها را با فریاد و پایداری خود محکوم می کنند.

وی با اشاره به وضعیت تاسف برانگیز زنان و کودکان در غزه گفت: فلسطین جایگاه عبادت همه افراد است. فلسطین برای همه فلسطینیان است اجازه بدهید خودشان تصمیم بگیرند نه این که برای مردم غزه غذا بفرستید و آن ها را بمباران کنید. امیدوارم صلح در کشورهای جهان به ویژه در سرزمین فلسطین پایدار بماند. 

کشیش گریگوریس نرسسیان مشاور مذهبی روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران با اشاره به قتل عام مردم مظلوم ادیان مختلف در قرن های گذشته گفت: پولوس می گوید جنگ ما مربوط به بدن و خون نیست بلکه جنگ با ارواح شریری است که برخی پشت سر این اشخاص ایستاده اند. در واقع جنگ ما با شیطان است. چون شیطان، ضد بشر است و قسم خورده که انسان را از بین ببرد. گاهی از طریق نفاق وارد می شود و تلاش می کند تا ادیان مختلف را از هم جدا کند.

پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران گفت: همانطوری که سرمداران دنیا به واسطه سلاح خود نیرومند هستند، نیرومندی روحانیون به واسطه راستی و درستی آنان است و ما معتقدیم طبق قانون عشا می توان همه انسان ها را با راستی و درستی همراه کرد.

وی با بیان این که وجدان بشری در قبال کشتار رژیم صهیونیستی در غزه بیدار می شود، تاکید کرد:  ما روحانیون ادیان باید بتوانیم نیازهای جامعه امروزی را درک کنیم و ما به اندیشه بهمن اعتقاد داریم و آنچه به انسان ا عتبار می دهد، اندیشه اوست. پس اگر بخواهیم میان اندیشه و وجدان ارتباط برقرار کنیم، باید به اندیشه و وجدان احترام بگذاریم.

سروش پور ادامه داد: ما بیش از هر زمانی به حمایت و پشتوانه مردمی نیاز داریم. همه مردم به ویژه فرهیختگان و اندیشمندان در نگاه خود باید توجه ویژه ای به اندیشه و نقش اخلاق در آزادی اندیشه داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ ایرانی با چند هزار سال سابقه ظرفیت بزرگی دارد و بسیاری از اندیشه ها را در خود پذیرفته است. این ظرفیت زمانی شکل می گیرد که پس از هم اندیشی ها به یک منشور مشترک ادیانی دست پیدا کنیم.

یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری با اشاره به وضعیت دردناک مردم غزه گفت: مسیح در دنیا نماد محبت است و ما این جنایت ها را محکوم می کنیم و از همه کسانی که جنایت می کنند، مثل کشورهای غربی می خواهیم که از ادامه این جنایت ها جلوگیری کنند.

وی افزود: عقیده ها و نظرات ما متفاوت است ولی در کنار هم بودیم. ما بعد از پذیرفتن مسیحیت در کنار یکدیگر زندگی می کنیم. بعد از انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس و در 45 سال گذشته پا به پای ملت ایران بوده و هستیم و خواهیم بود.

وی با محکوم کردن قرآن سوزی اخیر در سوئد گفت: آتش زدن نابخردانه و بی ملاحظه قرآن را محکوم می کنیم. ما ممکن است تفکر متفاوت داشته باشیم ولی باید به همه احترام بگذاریم.

آلدو همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: من به ملت ایران تبریک می گویم که توانستند به علوم پیشرفته ای برسند که بتوانیم با موشک و پهپاد از خودمان دفاع کنیم. ما همیشه از خودمان دفاع  کرده ایم و اجازه نخواهیم داد کسی به مرزهای ما تخطی کند و از مرزهای فلسطین هم با دعاهای خودمان دفاع می کنیم.

حجت الاسلام قاسم سمیری مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در این مراسم شعری را به زبان عربی قرائت کرد که رهبر معظم انقلاب مدتی پیش در دیدار با شاعران، ضمن تجلیل از شعر یک بانوی ایرانی خواسته بودند تا مضامین آن شعر به زبان های دیگر ترجمه شود. 

همایش هم اندیشی بین المللی «اصحاب ادیان و مساله غزه» همزمان با خیزش فرهیختگان و دانشجویان جهان در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه با حضور رهبران و بزرگان ادیان الهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این هم اندیشی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی برپا شده است،  برخی از اندیشمندان و پیروان ادیان ابراهیمی حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha