مثل حبیب باشید

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶
کد خبر: 85480433
مثل حبیب باشید

تهران- ایرنا- یک استاد حوزه علمیه گفت: یک گروه از ارادتمندان ائمه(ع) هم با قلب و هم با عمل ارادت دارند؛ مثل «حبیب بن مظاهر» که امام حسین(ع) به او نامه نوشت.

به گزارش ایرنا از موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج)، حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی در یکصد و شصت و سومین نشست فرهنگ مهدوی گفت: موحدین و ارادتمندان به ساحت حضرات معصومین (س) به سه دسته تقسیم می شوند. یک گروه، هم به قلب و هم به عمل ارادت دارند و در عمل نیز استوارند. یک گروه ظاهرا با اهل بیت(ع) هستند ولی عملشان به گونه ای نیست که مورد تایید ائمه (ع) باشد و یک گروه هم ظاهرا با اهل بیت (ع) نیستند ولی قلباً اهل بیت (ع) را دوست دارند.

وی افزود: کسانی در کوفه برای امام حسین(ع) نامه نوشتند که جزو گروه دوم یا سوم بودند ولی امام (ع) در جریان قیام فقط به یک نفر نامه نوشتند که «ای حبیب بن مظاهر ما عازم کربلا هستیم، به ما ملحق شو و خودت را به ما برسان.» این مساله، تفاوت مراتب انتظار و ارتباط با امامت است. گروه های دوم و سوم، دشمن اهل بیت (ع) نیستند ولی تعیین تکلیف می کنند و گروه سوم می گویند «چشم، تکلیف چیست؟» لذا در بیان اهل بیت(ع) هر گونه سئوالی که دال بر استعجال (درخواست عجله کردن) است، موجب ناراحتی ایشان شده است؛ چون از جنس تعیین تکلیف برای اهل بیت(ع) است.

این استاد اخلاق تاکید کرد: همچو حبیب بن مظاهر باشید. بگذارید امام زمان(عج) برایت نامه بنویسد. طوری باشید و به گونه ای عمل کنید که مهدی موعود(عج) برایتان نامه بنویسد. واقعا بی ادبی است اما می توان آرزویش را به دل داشت. «پسر فاطمه(س) ای کاش هنگامه ظهورت برای ما هم نامه بنویسی و بگویی فلانی این جمعه وعده الهی محقق خواهد شد، خودت را به ما برسان.» یعنی اینقدر قابل باشیم که امام عصر(عج) روی ما حساب باز کند. آقای ما سه روز معتکف خانه خدا خواهد شد، مدام برای یارانش دعا می کند که مشمول قضای الهی نشوند و به سلامت به مقصد برسند.

معنای انتظار چگونه تحقق پیدا می‌کند؟

علوی تهرانی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع غربالگری در آخرالزمان به منظور گزینش یاران و یاری دهندگان امام زمان (عج) گفت: اگر به درک درستی از موضوع و مساله غربالگری در آخرالزمان برسیم، معنای انتظار تحقق پیدا خواهد کرد و درخواهید یافت که منتظر به چه کسی می گویند. وقتی به روایات رجوع می کنیم، عدالت گستری را مهم ترین هدف قیام حضرت قائم (عج) بیان می کنند. بنابراین عدالت گستری هدف منحصر نیست، بلکه مهمترین هدف است و در روایات بسیاری آمده است؛ به گونه ای که از رسول اکرم(ص) تا امام حسن عسکری (ع) و حتی حضرت فاطمه زهرا(س) از عدالت گستری به عنوان مهمترین هدف قیام حضرت حجت (عج) نام برده شده است.

مثل حبیب باشید

وی با اشاره به این روایت پیامبر (ص) که «اگر از عمر روزگار فقط یک روز بیشتر باقی بماند، خداوند مردی را از اهل بیتم بر می انگیزاند که زمین را پر از عدل و داد می کند»، اظهار داشت: عدالت گستری حضرت مهدی (عج) در بیان تمام ائمه ذکر شده است. مثلا امیر مومنان (ع) فرمود «یازدهمین پسر من، همان مهدی است که زمین را سرشار از عدل و داد خواهد کرد».

ارکان تحقق عدالت مهدوی چیست؟

علوی تهرانی گفت: گسترانیدن عدل در گستره زمین است نه در یک منطقه جغرافیایی خاص و برای تحقق چنین تحول بزرگی سه رکن لازم است. رکن اول، «رهبری عادل» و عدالت شناس، نام مبارکش «امام عدالت»، کسی باید باشد که مواضع عدالت را بشناسد. رکن دوم «برنامه عدالت گستر» که به چه شیوه ای باید این عدالت در تمام زمین سایه بگستراند.

دعایی برای رهایی از ناامیدی

وی افزود: از روایت برآمده است که امام زمان (عج) به روش رسول خدا (ص) عمل خواهد کرد. البته در سیره پیامبر، بحث و تفسیر، بسیار است اما یکی از ویژگی های غیبت کبری، ناامیدی است. انسان های متدین و معتقد به ظهور حضرت امام مهدی(عج) تا حد ناامیدی پیش می روند ولی اگر مرتبط با امام باشند، باز می‌گردند. به دعای ندبه صبح های جمعه توجه داشته باشید. دعای ندبه امری است که باعث می شود، ارتباط انسان با وجود امام عصر حفظ شود و انسانی که هدف تیرهای نا امیدی است به آستان امام باز گردد.

این استاد حوزه ادامه داد: وقتی امام زمان (عج) به سیره حضرت رسول عمل می کنند و می خواهند دین را اجرا کنند، به او می گویند «آقا حرف‌های جدید می‌زنید؟» حضرت مهدی (عج) در آن لحظه می فرماید «نه! آن پیرایه هایی را جدا می کنم که به دین زده اید. آن دینی را که جدم رسول خدا (ص) آورد، خراب کرده اید اما من آن را درست می کنم.» لذا برنامه به صورت انحصاری در دستان مهدی موعود(عج) است.

مثل حبیب باشید

وی از مردم عدالت خواه به عنوان سومین رکن تحقق عدالت محوری یاد کرد و گفت: جمع این ویژگی هاست که عدالت گستری در کره زمین را ممکن می کند. امام عدالت را، مردم عدالت خواه می پذیرند، نه مومنین! مگر طلحه و زبیر مومن نبودند و نماز نمی خواندند؟ جامعه فاسد، عدالت را نمی پذیرد. همین ها امیرمومنان را پس زدند. اگر ظهور امام زمان در مقطعی که جامعه فاسد است، رخ بدهد، فرجامی جز آنچه برای وجود مبارک پدران نازنینش رقم خورده است، در انتظارش نخواهد بود.

این استاد اخلاق افزود: من نمی خواهم بگویم عدالت خواهی امت ها لازمه ظهور است اما عدالت خواهی امت، لازمه امام عدالت است. اگر عدالت خواهی نباشد، امام را می کشند، هراسی هم ندارند، همانگونه که ۱۱ امام را کشتند.

علوی تهرانی با اشاره به یک روایت تاریخی گفت: معاویه می گوید «مساله من با علی(ع) بر سر فضائل او نیست، بلکه بر سر عدالت اوست. اگر علی بر سرکار باشد از این حکومت یک نمد هم به من نمی دهند»، کما اینکه نداد، و جنگ صفین و جمل شروع شد.

وی افزود: بیان مبارک حضرت علی (ع) این است که «من مناقب گو نمی خواهم، من حرف شنو می خواهم، و این قاعده امیرمومنان و رسول خدا بود. اگر این قاعده اجرا شد، شما قیام کنید.» آن حضرت فرمود «اگر بعد از پیامبر، برادرم جعفر و حمزه سیدالشهدا زنده بودند، من دچار آن بیعت اجباری هم نمی شدم.» اما حضرت می فرمایند «من دستم خالی است، با دو نفر تازه اسلام آورده مانند عباس و عمویم عقیل نمی توانم به مصاف اهل نفاق بروم.» اینجا بود که حضرت فرمود «خلافت را رها کردم و به حفاظت از خانواده ام پرداختم؛ در حالی که در چشمم خار بود و استخوانی در گلو داشتم» یعنی دائما نگران امت بودم.

علوی تهرانی ادامه داد: اینجاست که جایگاه حضرت حمزه و جعفر بن ابی طالب مشخص می شود. اگر نمی دانید اینها چه یاری دهندگانی بودند، چگونه می خواهید به امام زمان خود کمک کنید؟ با جدید الاسلام ها نمی شود منتظر واقعه ظهور شد. مراد حضرت در آن حدیث همه مردم کوفه و حجاز نیست. اگر فقط ۴۰ نفر، باورمند حضور داشتند، قیام می کردند.

عامل غربال دیگران نشوید

علوی تهرانی با بیان روایتی از امام پنجم (ع) درباره زمان فرج و ظهور گفت: امام باقر (ع) فرمود «هیهات هیهات» یعنی دور است، دور است و سه بار فرمودند «ثم تغربلوا» یعنی غربال می شوید تا اینکه آدم های صاف و سلامت باقی بمانند. اهل کدورت بروند. ما که غربال خواهیم شد و مورد امتحان سخت قرار خواهیم گرفت، فقط سعی کنید یک کار را نکنید «عامل غربال دیگران نشوید!». کاری نکنید که به واسطه رفتارتان، مردم از امام زمان زده بشوند. بکوشید عامل غربال دیگران نشوید که بد گناهی است.

برای امام تعیین تکلیف نکنید

وی با اشاره به حدیث شیعه تنوری گفت: سهل بن حسن خراسانی به حضور امام صادق (ع) رسید و به امام عرضه داشت که «آقا شما در خراسان صد هزار شمشیر در نیام دارید، کافی است امر کنید تا از نیام بیرون آید!» اما فراموش نکنید که هیچ گاه برای امام نباید تعیین تکلیف کرد. حضرت به سهل می گوید تنور را برافزود و داخل تنور برود، سهل نمی پذیرد و بیان می دارد که آقا ما خیرخواه شما هستیم. در همین لحظه هارون مکی وارد می شود و امام به او امر می کند که داخل تنور شود و هارون بدون لحظه ای تردید وارد تنور می شود. امام طوری از خراسان گفت و گو می کنند که انگار لحظه ای پیش در آنجا حضور داشتند. در ادامه، سهل تاب آوری خود را از دست می دهد و می گوید «آقای من، هارون در تنور است، دارد می سوزد.» حضرت به سهل می گوید درِ تنور را بردارید و وقتی سهل در تنور را بر می دارد، می بیند که هارون سالم و سلامت است.

این استاد اخلاق افزود: در این لحظه حضرت از سهل پرسید که چند نفر مثل هارون مکی در خراسان وجود دارد و سهل گفت هیچ کس. حضرت فرمود «اگر پنج نفر داشتم قیام می کردم.» پس نباید به گزاف حرف زد، باید خودمان را اصلاح کنیم. اوصاف و اوضاع فردی ما خوب نیست، مسائل اجتماعی و اقتصادی یا حل می شود یا نمی شود، باید تغییری در اوضاع مان ایجاد کنیم که رویمان حساب باز کنند.

اسماعیل شفیعی سروستانی مدیر مسئول موسسه فرهنگی موعود عصر با طرح موضوع «غربالگری خداوند در آخرالزمان و گزینش یاران و یاری دهندگان مهدوی» به حکمت سفر امام رضا (ع) به ایران اشاره کرد و گفت: راز و حکمت ماموریت تمام انبیاء الهی در گزینش و آمد و شد آنها به زمین تنها نزد خداوند رحمان است و آنچه در نزد عالمان غیب است. پس تا زمان واقعه شریف ظهور و تفسیر همه وقایع توسط امام معصوم و امام منصوب از سوی حضرت حق، کنه ماجرا برای هیچ کسی مکشوف نخواهد شد.

مثل حبیب باشید

وی با اشاره به هدف بعثت پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم گفت: هریک از انبیاء و اوصیا الهی وجهی از حکمت الهی و مرتبه ای از آن را به ظهور می رسانند، گویا هر یک از ایشان در مدرسه ای، در مرتبه ای و استعدادی قرار دارند، تا همه استعداد لازم، همه ظرفیت لازم، و همه ملزومات لازم فراهم بشود تا ساعاتی که منظور اصلی خدا محقق شود. همه پیامبران و اوصیا ماموریتی دارند و همه آنها به هم متصل هستند و جملگی در حال تکمیل یک برنامه هستند که این برنامه وجوه و مراتب گوناگونی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha