۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85467359
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

روایت گاردین از دلگرمی مردم غزه به حمایت دانشجویان در غرب

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در مطلبی به گفت‌وگو با آوارگان فلسطینی در رفح پرداخته و از دلگرمی آنها به اعتراضات دانشجویان آمریکایی و تظاهرات ضدجنگ (در برخی نقاط جهان) روایت کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این روزنامه انگلیسی، خبر تظاهرات حامیان فلسطین در غرب، برای برخی از ساکنان غزه در رفح دلگرم کننده است.

این روزنامه آورده است: در میان اردوگاه آوارگان فلسطینی و خیابان‌های شلوغ رفح، اعتراضات حامی فلسطینیان در دانشگاه‌های آمریکا از نزدیک دنبال می شود.

نوین ابو شامه ۳۹ ساله که از شمال غزه به رفح پناه آورده است، در این خصوص به گاردین گفت: «ما خبرهای زیادی درباره تظاهرات دانشجویان در دانشگاه های آمریکا می شنویم. بسیار خوشحال شدم هنوز کسانی هستند که در کنار ما ایستاده و از ما حمایت می کنند».

گاردین می افزاید: تظاهرات حامیان فلسطین که هفته ها در دانشگاه های سراسر آمریکا به اوج رسیده بود، پس از درگیری پلیس با معترضان، دستگیری‌های گسترده و دستور اکید کاخ سفید مبنی بر بازگرداندن نظم، کمتر شده است. اما اعتراض ها همچنان ادامه دارد و در تازه ترین اقدام، دانشجویان دانشگاه میشیگان در جشن فارغ التحصیلی، پرچم فلسطین را برافراشتند و شعارهای ضدجنگ سر دادند.

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز گالوپ، حمایت از حمله نظامی اسرائیل نیز از ۵۰ درصد در ماه نوامبر (آبان) به ۳۶ درصد در اواخر مارس (فروردین) رسیده است.

به نوشته این روزنامه، افزایش تعداد کشته ها در غزه و تصاویر تخریب گسترده، افکار عمومی را در آمریکا تحت تاثیر قرار داده و یکی از بزرگترین جنبش ها را رقم زده که به نوشته رسانه های ایالات متحده، در قرن معاصر مشابه آن دیده نشده است.

اسماء النجیلی ۳۰ ساله از اهالی خان یونس که به رفح آمده است، در این زمینه به گاردین گفت که از شنیدن و دیدن خبر اعتراضات دانشجویان در غرب برای دلگرم کردن دختر بچه ۷ ساله‌اش استفاده کرده است.

هیثم ابومرصع ۳۳ ساله مانند بسیاری دیگر از آوارگان حاضر در رفح گفت: تظاهرات در ایالات متحده، فقدان اعتراضات را در جهان عرب برجسته می کند. وی در عین حال اضافه کرد: «این اعتراض ها ما را به دلیل وجود افرادی که در کنار ما ایستاده اند خوشحال کرد، اما در عین حال غم انگیز است که برادران ما در کشورهای عربی به چنین اقدامی دست نزدند».

مروان هیقزی از اردوگاه آوارگان جبلیه در شمال غزه نیز تظاهرات گسترده در غرب را به اعتراضات دهه ۱۹۶۰ آمریکا تشبیه کرد. وی در این خصوص افزود: «تظاهرات دانشجویان دانشگاه ها در گذشته دلیل توقف جنگ های دیگر مانند جنگ ویتنام بودند. ما امیدواریم که بقیه دانشجویان جهان از ما حمایت کنند».

این روزنامه در بخشی دیگر آورده است: تصاویر منتشر شده از اردوگاه آوارگان فلسطینی نشان می دهد که بر روی برخی از چادرها نوشته شده بود: «از دانشجویان برای همبستگی با غزه متشکریم. پیام شما به ما رسیده است. ضمن قدردانی از دانشجویان کلمبیا. از شما دانشجویان تشکر می کنیم».

گاردین یادآور شده است که از زمان حمله اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند و یک میلیون نفر آواره شده و به ناچار به رفح به عنوان جنوبی ترین شهر غزه، پناه آورده اند. اما اسرائیل با ادامه حملات، به طور مداوم از طرح حمله به رفح و آغاز یک عملیات بزرگ نظامی دیگر می گوید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha