۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 85462863
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد

سمنان - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی سرخه با بیان اینکه ۱۴ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گوجه سبز است، گفت: هفت هکتار از این اراضی مجهز به سامانه آبیاری نوین است.  

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس غفوریان روز چهارشنبه با اشاره به اینکه در مجموع ۱۴ هکتار از اراضی سرخه زیر کشت گوجه سبز است، به رسانه ها بیان کرد: برداشت این محصول از اواخر فروردین آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد و میانگین عملکرد این محصول در شهرستان بیش از ۱۰ تن در هکتار است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد باغ‌های گوجه سبز در این شهرستان مجهز به سامانه آبیاری نوین است، افزود: هفت هکتار از باغ‌های گوجه سبز غیربارور و بقیه بارور است که بیشترین ارقام آن اصلاح شده شامل برغانی و شهریار است.

رییس جهاد کشاورزی سرخه با تأکید بر اینکه این محصول شرایط و ویژگی منحصر به فردی در زمینه زودرس بودن محصول، زمان مناسب جهت برداشت و عرضه به بازار، نوبرانه بودن و طعم و مزه خاص با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه دارد، گفت: بر این اساس بیشترین سطح زیر کشت این محصول در روستای لاسجرد است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فاصله کشت درختان گوجه سبز از هم چهار متر مربع درنظرگرفته می‌شود، در هر هکتار ۶۲۵ درخت کاشته شده است.

رییس جهاد کشاورزی سرخه با بیان اینکه سم‌پاشی زمستانه، عملیات هرس و بهسازی کف باغ‌ها و سایر عملیات مکانیکی نقش مهمی در کنترل مهم‌ترین آفات این محصول از جمله شته و لاروهای خسارت زا و شپشک دارد، اضافه کرد:از سوی دیگر، مقاومت بالا در برابر سرمای زمستانه، باردهی از سال دوم و بالابودن عمر مفید درخت تا ۴۰ سال، از مهم‌ترین مزایای کشت گوجه سبز است.

استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha