نخستین نیروگاه بادی خراسان جنوبی در انتظار بهره‌برداری

بیرجند - ایرنا - نیروگاه بادی درح شهرستان سربیشه در یکی از حوزه‌های بادخیز شرق کشور به پیشرفت ۸۵ درصدی در مرحله نخست رسیده و این در حالی است که تکمیل و شتاب بخشی روند اجرای آن به تسهیلات نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که افزون بر داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و قابلیت استفاده از این انرژی پاک، در معرض وزش بادهای فصلی به‌ ویژه بادهای ۱۲۰ روزه قرار دارد که اخیرا از ۱۲۰ روز به ۱۷۰ روز هم رسیده است.

علاوه بر تابش ۳۰۰ روزه خورشید در پهنه کویر، خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد، به عنوان مثال با وجود دالان بادی در مناطق مختلف شهرستان‌های مرزی درمیان، نهبندان و سربیشه، "آفریز قاینات" و "کجه و چهنوی فردوس" این مناطق بهترین ظرفیت برای اجرای طرح نیروگاه‌های بادی به شمار می‌رود.

براساس تحقیقات به ‌عمل آمده، میانگین سرعت باد برای به‌صرفه بودن تبدیل انرژی باد به برق حدود ۲۳ کیلومتر در ساعت اعلام شده در حالی که سرعت باد در برخی مناطق خراسان جنوبی نزدیک به ۳۳ کیلومتر در ساعت به عنوان بهترین شاخص است.

منطقه مرزی دُرُح یکی از بزرگترین حوزه‌های بادخیز خراسان جنوبی است که با کشور افغانستان هم مرز بوده و نه تنها تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد بلکه وزش بادهای دیگری به نام هرات نیز سبب می‌شود در بیشتر روزهای سال در این منطقه وزش باد را داشته باشیم.

با توجه به این ظرفیت، مسئولان با جذب سرمایه گذار بر آن شدند با استفاده از این انرژی پاک و نصب توربین‌های بادی به تامین برق منطقه و حتی صادرات برق مازاد به کشور افغانستان بپردازند لذا خرداد سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی نیروگاه بادی درح با ظرفیت ۵۰ مگاوات در شهرستان سربیشه آغاز شد.

اولین نیروگاه بادی خراسان جنوبی در انتظار بهره‌برداری

این نیروگاه شامل ۲۰ واحد توربین ۲.۵ مگاواتی است که ساخت آن با سرمایه‌گذاری اولیه بیش از ۶۰ میلیون یورو آغاز شد و ۷۰ درصد این مشارکت از سوی شرکت مپنا و ۳۰ درصد توسط شرکت تامین آتیه کارکنان صنعت برق خراسان تامین می‌شود.

میزان اشتغال در دوران ساخت نیروگاه بادی درح ۶ هزار و ۶۵۰ نفر روز و پس از بهره‌برداری ۲۵ نفر به‌ صورت مستمر اعلام شده است.

اولین توربین بادی با گذشت ۲ سال و نیم از آغاز عملیات اجرایی در مهر سال ۱۴۰۱ نصب شد و به رغم نبود حمایت تسهیلاتی از سرمایه‌گذار اکنون روند اجرای این طرح با نصب چهار توربین با ظرفیت ۱۰ مگاوات به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده‌ است.

این طرح که چهار سال قبل کلنگ زنی آغاز شد و قرار بود ۲۲ ماه پس از آغاز عملیات اجرایی به بهره‌برداری برسد به دلیل نبود نقدینگی لازم ناشی از نوسانات ارزی روند اجرای آن در این سال‌ها به کندی پیش رفت.

اکنون به گفته سرمایه‌گذار در صورت تخصیص پنج میلیون یورو معادل سه هزار میلیارد ریال تسهیلات، فاز نخست نیروگاه بادی درح در نیمه نخست سال جاری و در فصل وزش بادهای ۱۲۰ روزه وارد مدار خواهد شد.

همچنین بنابر اعلام استاندار خراسان جنوبی براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، فاز نخست نیروگاه بادی درح در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

جواد قناعت هشتم اردیبهشت امسال در دیدار سرمایه‌گذاران شرکت انرژی‌های تجدید پذیر خراسان گفت: ایجاد ارزش افزوده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در اولویت برنامه‌های استان است.

وی با اشاره به اینکه بادهای ۱۲۰ روزه از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در تولید انرژی‌های پاک است، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند به رونق استان کمتر توسعه یافته خراسان‌ جنوبی کمک کند.

اولین نیروگاه بادی خراسان جنوبی در انتظار بهره‌برداری

استاندار خراسان جنوبی به پیشینه کار در محل اجرای نیروگاه بادی درح اشاره کرد و گفت: به جهت اهمیت فعالیت این نیروگاه در استان، اجرای این پروژه باید شتاب بگیرد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی سرمایه‌گذاران در این جلسه و درخواست دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی ادامه داد: این درخواست با دید مثبت با محوریت معاونت اقتصادی استانداری پیگیری می‌شود.

قناعت به پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی فاز اول پروژه اشاره کرد و گفت: روند اجرای کار برای ۱۵ درصد باقیمانده فاز اول شتاب بگیرد تا این مرحله وارد مدار بهره برداری شود.

اما مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان درباره دلایل کندی اجرای طرح به خبرنگار ایرنا گفت: پیشرفت فاز نخست نیروگاه بادی «دُرح» شهرستان سربیشه در مجموع به رغم نبود حمایت مالی به ۸۵ درصد رسید.

محمدعلی ضامن افزود: تلاش ما این است که در صورت حمایت مسئولان در تامین پنج میلیون یورو معادن سه هزار میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز فاز نخست در قالب چهار توربین نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد، با توجه به فصل وزش بادهای ۱۲۰ روزه انتظار داریم که مسئولان استانی از ما حمایت کنند تا حداکثر بهره‌برداری را از آن داشته باشیم.

وی مهمترین مشکل پیش‌رو را کمبود نقدینگی بیان کرد و گفت: تاکنون تسهیلاتی از استان برای اجرای این طرح پرداخت نشده و از محل صندوق توسعه ملی هم درخواست تسهیلات برای تسریع در اجرا را داشته‌ایم که تاکنون مبلغی پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان با اشاره به نیاز ۱۲ میلیون یورویی برای تکمیل فاز نخست نیروگاه گفت: تاکنون هفت میلیون یورو در اجرای این طرح هزینه کردیم و برای تکمیل آن به پنج میلیون یورو دیگر نیاز است.

اولین نیروگاه بادی خراسان جنوبی در انتظار بهره‌برداری

وی اظهار کرد: به دلیل نوسانات نرخ ارز در چند سال اخیر، روند اجرای طرح کند شد و اکنون توجیه اقتصادی آن کاهش یافته و برای افزایش توجیه اقتصادی باید قیمت خرید انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد.

ضامن با اشاره به اینکه احداث این نیروگاه علاوه بر استفاده از مزیت انرژی باد در منطقه، زمینه صادرات برق به کشور افغانستان را فراهم می‌کند افزود: احداث نیروگاه بادی باعث توسعه و رونق منطقه می‌شود از طرفی به پایداری شبکه برق کمک می‌کند.

وی گفت: منطقه مرزی درح ظرفیت راه‌اندازی ۲ هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد که در صورت افزایش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر، رغبت سرمایه‌گذاری نیز بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان با اشاره به دیدار اخیر با استاندار خراسان جنوبی گفت: در این دیدار قول پیگیری تامین اعتبار از طریق استان از محل صندوق توسعه ملی داده شد اما درخواست ما تزریق این تسهیلات و تسریع در پرداخت است تا بتوانیم فاز نخست طرح را به‌زودی به سرانجام برسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بادهای ۱۲۰ روز تا شهریور ماه در منطقه فعال است اگر این طرح در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد، استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی باد را خواهیم داشت.

ضامن تصریح کرد: در صورت حمایت استان و راه‌اندازی اولین توربین‌های بادی در استان، مشوقی برای حضور سایر سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha