۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 85452950
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

برای میرحیدر معمار دانشگاه باهنر کرمان

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۳۹
کد خبر: 85452950
برای میرحیدر معمار دانشگاه باهنر کرمان
زنده یاد سید محسن میر حیدر

کرمان - ایرنا - آیین بزرگداشت روز معمار و دومین جایزه مهندسی میرحیدر، امروز(دوشنبه) با حضور جمعی از مسئولان، استادان و دانشجویان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با سوم اردیبهشت و روز معمار، دانشگاه شهید باهنر کرمان شاهد گردهمایی جمع زیادی از صاحبنظران و دانشجویان رشته معماری بود تا ضمن گرامیداشت این روز، با اهدای جایزه مهندسی میرحیدر از تلاش ها و خدمات این استاد و معمار برجسته نیز تجلیل شود.

زنده یاد علیرضا افضلی پور در سال ۱۳۴۹ و در سفر به کرمان تصمیم به ساخت دانشگاه از دارایی های خود گرفت و یکی از برجسته ترین اساتید معماری کشور به نام سید محسن میرحیدر نیز به عنوان معمار ساختمان دانشگاه تعیین شد.

مرحوم سید محسن میرحیدر متولد ۱۳۱۵ در کرمانشاه و دارای درجه ph.M در برنامه ریزی و طراحی شهری از موسسه معماری لندن (A-A) بود که آثار فاخر معماری مانند کتابخانه ملی ایران، ساختمان های اولیه دانشگاه شهید باهنر، چاپخانه اسکناس بانک مرکزی، ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی و غیره را در کارنامه خود داشت؛ وی ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ چشم از جهان فرو بست.

به پاسداشت مقام علمی و زحمات زنده یاد میرحیدر و نقش موثر وی در بنای ساختمان دانشگاه شهید باهنر کرمان، از سال ۱۴۰۲ جایزه مهندسی میرحیدر در این دانشگاه پایه گذاری شد که امروز شاهد برگزاری دومین دوره آن بودیم.

برای میرحیدر معمار دانشگاه باهنر کرمان

رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان در این آیین گفت: مرحوم افضلی پور برای احداث دانشگاه بهترین ها را با خودش همراه کرد که یکی از این اشخاص مرحوم استاد میرحیدر معمار ساختمان دانشگاه بود؛ گرچه جای این استاد خالی است اما میراث معنوی زنده یاد میرحیدر از یاد و قلب مردم کرمان پاک نمی شود.

حسین اکبری فرد تصریح کرد: بنیاد عام المنفعه خیران دانشگاه در سه سال گذشته کارهای ارزشمندی را انجام داده و کسانی توانستند دارایی های خود را به دانشگاه از این مسیر آسان اهدا کنند.

وی اظهار داشت: مرحوم افضلی پور از سال ۱۳۴۹ ساخت دانشگاه شهید باهنر را آغاز کرد و رد دست ها، خلاقیت و هنر مرحوم میرحیدر را می توان در بنای این دانشگاه و بناهای دیگر دید.

برای میرحیدر معمار دانشگاه باهنر کرمان
حسین اکبری فرد رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان

رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: مهندس میرحیدر در کنار فعالیت های معماری به همراه همسرشان مرحومه مینو رجبی‌نیا در کارهای خیرخواهانه و کمک به ناشنوایان نیز منشا برکات و خیرات زیادی بود.

وی افزود: پس از درگذشت زنده یاد میرحیدر در شهریور سال ۱۴۰۰، دانشگاه باهنر با اهدای جایزه کارآفرین برتر از ۵۰ سال خدمات استاد میرحیدر تجلیل به عمل آورد و همسر این استاد اعلام کرد که همه دارایی خود را به دانشگاه شهید باهنر برای پیشرفت آموزش دانشجویان رشته معماری اهدا می کند.

اکبری فرد بیان کرد: همچنین تمامی یادبودها، جوایز، تقدیرنامه ها و مستندات سوابق مرحوم میرحیدر به دانشگاه شهید باهنر کرمان اهدا شد تا انگیزه ای برای دانشجویان جوان و تلاش برای دستیابی به موفقیت باشد.

وی گفت: هیات رییسه دانشگاه باهنر نیز با توجه به روحیه سخاوتمندانه و جایگاه ارزشمند استاد میرحیدر تصمیم گرفت به پاسداشت خدمات ایشان به جامعه مهندسی سه پیشنهاد را پیگیری کند و موزه دایمی مهندس میرحیدر در دانشگاه راه اندازی شد.

رییس دانشگاه شهید باهنر ادامه داد: جایزه میرحیدر نیز به مجموعه جوایز دانشگاه اضافه شد که در حوزه معماری بسیار ارزشمند است و سالانه این جایزه در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان برتر رشته معماری و واجد شرایط اهدا می شود.

وی خاطرنشان کرد: به همت جمعی از استادان دانشگاه باهنر زندگینامه مهندس میرحیدر و همسرش در قالب کتابی منتشر شده است.

رییس پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: شاهکار و پیام زندگی مرحوم میرحیدر و همسرشان پی‌ریزی اخلاق، بزرگ‌منشی و انسان‌دوستی است و ما نیز با بهره‌گیری از راه و شیوه زندگی آنان مانند افضلی پور و میرحیدر باشیم.

محمد صرفی با اشاره به کمک های خیرخواهانه زنده یاد میرحیدر و همسرشان در کمک به ناشنوایان بیان کرد: این خانواده سال‌های زیادی از عمر خود را صرف آموزش ناشنوایان و با قلب خود عاشقانه برای کودکان ناشنوای این مرز و بوم تلاش کردند.

وی اظهار داشت: زنده یاد مینو رجبی‌نیا با مناسب‌سازی بیش از ۳۰۰ کتاب برای ناشنوایان قدم بزرگی را برای جامعه ناشنوایان کشور برداشت.

به گزارش ایرنا این آیین به همت دانشکده معماری و هنر دانشگاه شهید باهنر کرمان و مرکز آموزش عالی معدن زرند برگزار شد و با اجرای برنامه ها فرهنگی و هنری همراه بود.

همچنین در این آیین دومین جایزه مهندسی میر حیدر به عاطفه رییسی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، فاطمه کاظمی دانشجوی مقطع کارشناسی، ریحانه‌سادات احمدی موسوی دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان و یوسف هدایتی دانشجوی مقطع کاردانی مهندسی معماری مجتمع آموزش عالی معدن زرند اهدا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha