رونمایی از وداع آخر با یاد شاهنامه پژوه کرمانی

کرمان - ایرنا - مجسمه وداع آخر (وداع سهراب از تهمینه) با حضور استاندار کرمان، شهردار، دکتر کزازی ادیب بنام ایران و سایر مسئولان رونمایی و بزرگداشت زنده‌یاد استاد محمود مدبری(شاهنامه‌پژوه کرمانی) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین رونمایی از مجسمه وداع آخر (وداع سهراب از تهمینه) و بزرگداشت زنده‌یاد استاد محمود مدبری(شاهنامه‌پژوه) و با حضور استاد دکتر میرجلال‌الدین کزازی، ادیب بنام ایران در حالی عصر سه شنبه در کرمان برگزار شد که به گفته مسئولان برای نخستین بار اثری از شخصیت های شاهنامه در استان کرمان نصب شد.

همچنین این آیین بزرگداشت دکتر محمود مدبری استاد و ادیب کرمانی نیز بود، مدبری متولد ۱۵ شهریور ۱۳۳۵ در کرمان است که در روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ درگذشت، در سابقه این ادیب و استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، پژوهش‌گر ادبیات، مصحح و شاهنامه‌شناس و رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه‌های شهید باهنر کرمان مشاهده می شود.

بخشی از ویژگی‌های استاد مدبری

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این آیین با اشاره به خاطراتی از استاد زنده یاد استاد محمود مدبری به عنوان استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: آن مرحوم در مدیریت کلاس و تدریس ادبیات نمونه بود و به لحاظ شخصیتی آرام، متواضع و بسیار دوست داشتنی بود و قلب بسیار رئوفی داشت.

رونمایی از وداع آخر با یاد شاهنامه پژوه کرمانی

پیام ایثار و شهادت را منتقل کنیم

شهردار کرمان نیز در این آیین گفت: وظیفه ما این است که به زبان های مختلف برخی پیام ها را به نسل جوان و شهروندان ارائه کنیم و در این خصوص شاید روش های سنتی کارآمد نباشد.

محسن تویسرکانی با تاکید بر اینکه باید به روش مختلف پیام ایثار و شهادت را به عنوان یکی از وظایف شهرداری کرمان منتقل کنیم افزود: باید اسطوره های تاریخی را به شهروندان بشناسانیم، کرمان دیار ادب و هنر است و بطور قطع موارد دیگری هم از این دست در شهر کرمان خواهیم داشت تا به این شکل به اسطوره های معاصر برسیم.

وی تصریح کرد: کرمان دیار سردار سلیمانی است لذا برنامه داریم که جست و جو از این دست صحنه ها (اشاره به مجسمه وداع آخر) را پیرامون اسطوره های معاصر این استان داشته باشیم.

شهردار کرمان بیان کرد: صحنه های اثرگذاری از شهدای مدافع حرم و شهدای وطن با وداع اینچنینی وجود دارد و رسالت ما حرکت برای ساخت این تصاویر است، باید پیام شهدا را منتقل کنیم و در آبادانی و تفاوت شهری اثرگذار باشیم.

وی یادآور شد: استاندار سخت کوش کرمان در این مدت کمک زیادی داشتند و موضوعات را هماهنگ کردند تا توانستیم حرکت نسبی در ساخت مجسمه وداع آخر و این مراسم داشته باشم، همچنین تعامل و هم اندیشی و ارائه راهکار در شورا مشکلات و موضوعات را حل و فصل کرد.

تویسرکانی با بیان اینکه به همت همه مسئولان، مردم و نخبگان این راه ادامه خواهد داشت یادآور شد: درخواست می شود که جامعه دانشگاهی در مطالبه گری و پیشنهادات به مدیریت شهری کمک دهند.

رونمایی از وداع آخر با یاد شاهنامه پژوه کرمانی

توجه جدی شهرداری به مسایل هویت‌ساز

رییس کمیسیون فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر کرمان نیز با بیان اینکه شهر کرمان مدیون استاد مدبری است عنوان کرد: توسعه بیش از آنکه اقتصادی باشد، امری فرهنگی است و بیش از سخت افزاری امکانات نرم افزاری می خواهد و شهرداری کرمان نیز تحت تاثیر فضای هویتی و فرهنگی است.

محمود بابایی افزود: وظیفه شهرداری بیش از ساختمان سازی و فعالیت عمرانی توجه جدی به مسایل هویتی و هویت ساز است که این موضوع به خوبی در منطقه ۲ این شهر پیگیری می شود.

وی ادامه داد: القای جایگاه مادر و زن باوجود اهمیت آن در خانواده و فرهنگ اصیل کرمان به خوبی در شهر کرمان وجود دارد و این مقام به خوبی در نمادهای شهری متبلور می شود و امیدوارم این اتفاق تکرار شود تا خدمت گذار خوبی در ترویج فرهنگ اصیل خود باشیم.

ارتباط سهراب و تهمینه ارزش زن در فرهنگ ایرانی را آشکار می‌کند

استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و ادیبِ ایرانی گفت: ایران بزرگ و واقعی در کرمان یافتنی است و کرمانی ها خلق و خوی گذشته ایرانی دارند و بزم رونمایی از اثر وداع آخر با جهان شاهنامه پیوند دارد که جهانی بی مانند است، در واقع جهان شاهنامه همان جهان ایرانی است.

میرجلال الدین کزازی با بیان اینکه زوج هنرمند و توانا زمینه ساز آفرینش هنری اثر وداع آخر هستند افزود: پیکر تراشی و اندیشه سازی هنری خدایانه است.
وی با اشاره به اهمیت زن در ایران باستان و فرهنگ آریایی عنوان کرد: پیوند و ارتباط سهراب و تهمینه به روشنی و رسایی، ارج و ارزش زن را در فرهنگ و اندیشه ایرانی آشکار می کند.

رونمایی از وداع آخر با یاد شاهنامه پژوه کرمانی

رحیمی شهردار منطقه ۲ کرمان هم با اشاره به رویکرد جدید شهرداری در المان ها، سیما و منظر و مبلمان شهری گفت: به زودی با حمایت شهرداری و شورای اسلامی شاهد شهری زیباتر خواهیم بود.

همچنین شهرداری کرمان در این آیین از اساتید ادبیات و زوج سازندگان مجسمه وداع آخر قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha