۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۸:۵۱
کد خبر: 82713766
T T
۰ نفر
بزرگداشت مريم ميرزاخاني نابغه رياضي دنيا در كرمان

كرمان - ايرنا -ياد و خاطره پروفسور مريم ميرزاخاني نابغه رياضي دنيا با حضور مسئولان و هيات علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان، دانشجويان، دانش آموزان و ساير اقشار مردم در كرمان گرامي داشته شد.

به گزارش ايرنا، محمدرضا فدايي رئيس دانشكده رياضي دانشگاه شهيد باهنر كرمان در اين آيين گفت: اين آيين در سه محور از جمله بزرگداشت دهه رياضيات، گراميداشت ياد مريم ميرزاخاني نابغه رياضي دنيا و بررسي همكاري و همفكري خانه رياضيات كرمان برگزار شده است.
عضو هيات علمي و استاد رياضي دانشگاه شهيد باهنر كرمان نيز گفت: مريم ميرزاخاني برنده جايزه فيلدز كه معادل نوبلي در بين رياضي دانان است و اين نابغه ايراني در جواني و در سن 38 سالگي به اين جايزه دست يافت و در سن 40 سالگي وفات كرد.
پروفسور مهدي رجبعلي پور افزود: تفكرات به سه دسته از جمله تفكرات مذهبي، حكمت (تجربيات) و جهان بيني تقسيم مي شود كه بايد استفاده مثبتي از آنها در جهت پيشبرد علم و رياضيات برده شود.
وي با اشاره به رابطه رياضيات فلسفه و حكمت گفت: تفكرات از آغاز دنيا گاهي جلوي پيشرفت علم را گرفته و گاهي به علم سرعت داده است لذا بايد برخي تعاريف از فلسفه و حكمت را براي پيشبرد علم تغيير داد.
مريم ميرزاخاني به عنوان نخستين زن و نخستين ايراني در سال 2014 برنده مدال فيلدز به عنوان بالاترين جايزه در رياضيات (معادل نوبل رياضي) شده است.
مدال طلاي المپياد جهاني رياضي در دوران تحصيل در دبيرستان در سالهاي 1994 كشور هنگ‌ كنگ و 1995 كشور كانادا، از سوي نشريه پاپيولار ساينس در آمريكا در سال 2005 به عنوان يكي از 10 ذهن برتر در رشته رياضيات شناخته شد، برنده جايزه 'ستر' از انجمن رياضي آمريكا در سال 2013 از ديگر افتخارات بين المللي وي در رياضيات بوده است.
ميرزاخاني نخستين دختري بود كه در المپياد رياضي ايران راه يافت و موفق به كسب طلا در اين المپياد شد.
وي پژوهشگر رياضي و همچنين استاد دانشگاه استنفورد و دانشگاه پرينستون آمريكا بوده است.
مريم ميرزاخاني رياضي دان و نابغه ايراني در 13 ارديبهشت سال 1356 در تهران متولد شد و وي به دليل ابتلا به بيماري سرطان در تيرماه 96 شمسي ديده از جهان فروبست.
همچنين در اين آيين ياد و خاطره عليرضا افضلي پور خير كرماني و همسر وي گرامي داشته شد.
دانشگاه شهيد باهنر كرمان يك دانشگاه دولتي است و از ابتداي دهه 50 خورشيدي به همت عليرضا افضلي پور شكل گرفت و بخش رياضي اين دانشگاه از سال 54 در دانشكده علوم پايه ايجاد شد.
سال 63 آغاز تحصيلات تكميلي اين دانشگاه با بخش رياضي دانشجو پذيرفت و همچنين در سال 67 پذيرش دانشجوي دكتراي تخصصي در رشته رياضي صورت گرفت و سال 74 با ايجاد بخش علوم كامپيوتر و آمار بخش رياضي منفك شد و دانشكده علوم رياضي و كامپيوتر در اين سال شكل گرفت.
امروز دانشكده علوم رياضي و كامپيوتر شامل بخش هاي رياضي محض، كاربردي، آموزش رياضي، آمار و كامپيوتر است و دانشجويان رشته رياضي دانشگاه شهيد باهنر كرمان در مقطع هاي تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي تحصيل مي كنند.
خبرنگار: حامد سالاري ** انتشار دهنده: نجمه حسني*
7420/3029
۰ نفر