راهکارهای تحقق شعار سال در خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- توانمندسازی گروه‌های اقتصادی، توسعه تعاونی‌ها، تقویت و حمایت بخش خصوصی از مصادیق اعتماد به ظرفیت‌های مردمی است که مسوولان خراسان شمالی از آن به عنوان الزامات تحقق شعار سال یاد کرده اند و بر آن تاکید دارند. 

به گزارش ایرنا، شعار امسال از جنس اقتصاد و تاکید مقام معظم رهبری بر حل مسائل و مشکلات اقتصادی است، البته این شعار رنگ مردمی بودن و تاکید بر مردمی سازی اقتصاد به خود گرفته است.

نامگذاری سال از جنس اقتصاد نشان از وجود کاستی ها و مشکلات در اقتصاد و بخش تولید دارد به همین دلیل شعار سال با کلیدواژه «تولید» و «رونق» گره خورده است و این نشان از اهمیت این بخش را دارد.

شعار امسال با نام «جهش تولید با مشارکت مردم» عجین شده است و در آن نقش مردم مورد تاکید قرار گرفته و این بدان معنا است که یکی از پیش شرط ها برای تحقق رونق تولید، مردمی کردن اقتصاد و مشارکت دادن مردم در آن است، برای رونق و جهش تولید باید مردم پای کار آیند و از ظرفیت های آن در این زمینه استفاده کرد.

ظرفیت موجود در بخش خصوصی و توانمندی مردم، رکن مهم و اساسی برای جهش تولید است بر این اساس مسوولان باید تلاش کنند تا امور به مردم واگذار شود و کارها به وسیله مردم اداره شود.

مردمی سازی اقتصاد در خراسان شمالی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که اقتصاد این کشور بر مبنای کشاورزی بنا نهاده شده و ۸۰ هزار بهره بردار این بخش نقش مهمی را در توسعه این خطه ایفا می کنند و هر نوع تغییر در این سیاست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد که در گفت و گو با مسوولان اقتصادی استان بسیاری از کلیدواژه های تحقق شعار سال در این گزارش بررسی شد.

توانمندسازی گروه‌های اقتصادی

خراسان شمالی به لحاظ سرانه درآمد خانوار در قعر جدول استان های کشور قرار دارد اما نیروی انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه یکی از مزیت های این خطه از کشور محسوب می شود. برای تحقق شعار سال نیاز است تا از این ظرفیت برای رونق دادن به تولید بهره گرفته شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌شمالی در این باره می گوید: توانمندسازی گروه های مختلف اقتصادی با رویکرد مردمی سازی، زمینه ساز تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود.

مرتضی بهزادفر اظهار می کند: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با شعار « جهش تولید با مشارکت مردم » و سال شروع برنامه هفتم توسعه نشان از این دارد که مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به فعال سازی ظرفیت های بالقوه و مغفول مانده مشارکت مردم در مدیریت کلان و خرد اقتصاد کشور دارند.

وی می افزاید: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز به موضوع پیشرفت همراه با عدالت و مردمی سازی اقتصاد به عنوان ۲ مولفه اصلی تاکید داشتند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی تصریح می کند: اعتمادسازی، تقویت انگیزه های مردمی در قالب اعطای سیاست های تشویقی یکی دیگر از الزامات برای جهش تولید و مشارکت دادن مردم در این باره است.

نقش تعاونی ها در جهش تولید

بهزادفر می گوید: الگوهای مختلفی در خصوص مردمی سازی اقتصاد و فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در اقتصاد با هدف جهش تولید وجود دارد که یکی از آنان تقویت تعاونی ها است.

وی تصریح می کند: در سیاست های کلی و اهداف برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور مقرر بود تعاونی ها سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور ایفا کنند که متاسفانه در سال های گذشته این امر محقق نشد به گونه ای که این سهم اکنون در کشور معادل ۶ درصد است.

بهزادفر، تنوع بخشی به شیوه ها تامین مالی را از دیگر عوامل زمینه ساز برای تحقق شعار سال عنوان کرده و می افزاید: تاکنون بخش خصوصی فعال در اقتصاد کشور اتکای بسیار بالایی به منابع داخلی بانک ها و تسهیلات تکلیفی مقرر در تبصره های قوانین بودجه سنواتی داشته اما امروزه شیوه های بسیار متنوعی در حوزه تامین مالی وجود دارند که می تواند موانع موجود بر سر راه جهش تولید را رفع کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی می گوید: تامین مالی جمعی یکی از الگوهای موفق در این حوزه با استفاده از فراهم کردن جمع آوری سرمایه های خرد مردم و سرمایه گذاری آنها در قالب سکوهای تامین مالی ذیل فرابورس ایران است.

بهزادفر خاطرنشان می کند: استفاده از ظرفیت صندوق های خرد اعتباری در قالب گروه های مردمی با هدف حفظ و تقویت کسب و کارهای کوچک و خانگی و زنجیره های ارزش اقتصادی به ویژه در جوامع محلی (روستایی) یکی دیگر از زمینه ها برای تحقق شعار سال و جهش تولید است.

تقویت بخش خصوصی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی نیز با تاکید بر اینکه تحقق شعار سال نیازمند تقویت بخش خصوصی و بهره مندی از ظرفیت تشکل های فعال اقتصادی است می گوید: شعار سال در سال های اخیر با رونق تولید و جهش تولید گره خورده است که این امر نشان‌ از پیشران بودن موضوع اقتصاد دارد.

ناصر فخرموحدی، اعتماد سازی را لازمه های تحقق شعار سال و مشارکت مردم در جهش تولید عنوان کرده و می افزاید: فراهم کردن زمینه بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت تشکل های فعال اقتصادی از دیگر الزامات در این زمینه است.

وی با تاکید بر کاهش زمان صدور مجوزهای سرمایه گذاری و شناسایی زنجیره های تولید، اظهار می کند: ۱۳ زنجیره راهبردی در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۲ زنجیره تولید شامل تولید گوشت قرمز و تولید فرش دستباف در سطح ملی مصوب شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی می افزاید: آشنایی با شیوه های تامین مالی برای اجرای طرح های سرمایه گذاری از دیگر الزامات برای جهش تولید است.

رونق ساخت و ساز

مشارکت دادن مردم در کارهای عمرانی نیز یکی از مصادیق برای تحقق شعار است، یکی از مهم ترین موارد در بخش عمران، مسکن و ساخت و ساز است و در برنامه ریزی دولت، تمرکز بر مسکن خودمالک و حمایت از بخش خصوصی در این باره است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در این باره می گوید: رونق مسکن و ساخت و ساز مشروط به مشارکت مردم و بخش خصوصی است، ساخت مسکن با بیش از ۱۰۰ شغل در ارتباط است و رونق آن سبب رونق تولید و رونق اشتغال می شود.

مهدی رشیدی اظهار می کند: مشارکت مردم در ساخت مسکن سبب می شود تا کیفیت کار و سرعت کار بالا رود و ساخت و ساز با هزینه کمتر انجام شود.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری برای جهش تولید با مشارکت مردم، می گوید: یکی از برنامه ریزی ها در کشور، کاشت یک میلیارد اصله درخت است که به یقین این امر تنها با مشارکت مردم میسر خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی می افزاید: سهم خراسان شمالی در این زمینه کاشت حدود چهار میلیون اصله درخت است که سال گذشته با استفاده از ظرفیت مردم بخشی از برنامه محقق شد.

مشارکت مردم در مدیریت شهری

رشیدی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای استفاده از زباله در درآمدزایی می گوید: زباله یا همان طلای کثیف یکی از منابع تولید درآمد است و در این باره جداسازی و تفکیک زباله ها و پسماند در مدیریت شهری باید پیگیری شود که این امر تنها با مشارکت و همکاری مردم قابل انجام است.

وی با بیان اینکه شهرداری ها باید به سمت درآمدزایی حرکت کنند، می افزاید: مدیریت شهری باید زمینه ها برای جذب سرمایه گذار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را فراهم کند، در این باره تجربه خوبی در شهرداری شیروان شاهد هستیم و استقبال سرمایه گذاران از سرمایه گذاری توانسته بار بزرگی از دولت بردارد.

کاهش وابستگی به نفت

استاندار خراسان شمالی هم در این باره می گوید: مردمی سازی اقتصاد و مشارکت دادن اقشار مختلف در رونق تولید موجب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد شد.

محمدرضا حسین نژاد اظهار می کند: با توجه به جایگاه تولید و اقتصاد در کشور از اوایل دهه ۹۰ به این سو تمامی شعارهای سال با مفاهیم اقتصادی عجین است، مقام معظم رهبری هر سال را با مفاهیمی همچون جهش تولید و جهاد اقتصادی نامگذاری می کنند که باید همه با باور و اجرایی کردن این شعار مسیر بهبود وضعیت اقتصادی را هموار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقق شعار سال و جهش تولید با همراهی دستگاه های اجرایی میسر می شود می افزاید: امید که با استفاده از مساعدت و نقش آفرینی تشکل ها و بخش خصوصی بتوانیم گام های موثری برای رونق اقتصادی برداریم.

استاندار خراسان شمالی تاکید می کند: نقطه عطف در تحقق شعار سال، مردمی شدن اقتصاد و مشارکت دادن مردم در تولید است و امید می رود امسال با انگیزه بیشتر برای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

استان خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، استانی کشاورزی و روستایی است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

این استان با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحدها نیز هشت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha