۸ فروردین ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85423657
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توانمندسازی گروه‌های اقتصادی از الزامات تحقق شعار سال است 

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان‌شمالی گفت: توانمندسازی گروه های مختلف اقتصادی با رویکرد مردمی سازی، زمینه ساز تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و جهش تولید با مشارکت مردم خواهد بود. 

مرتضی بهزادفر روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نامگذاری سال ۱۴۰۳ با شعار « جهش تولید با مشارکت مردم » و سال شروع برنامه هفتم توسعه نشان از این دارد که مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به فعال سازی ظرفیت های بالقوه و مغفول مانده مشارکت مردم در مدیریت کلان و خرد اقتصاد کشور دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز به موضوع پیشرفت همراه با عدالت و مردمی سازی اقتصاد به عنوان ۲ مولفه اصلی تاکید داشتند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی تصریح کرد: اعتمادسازی، تقویت انگیزه های مردمی در قالب اعطای سیاست های تشویقی یکی دیگر از الزامات برای جهش تولید و مشارکت دادن مردم در این باره است.

توانمندسازی گروه‌های اقتصادی از الزامات تحقق شعار سال است 

نقش تعاونی ها در جهش تولید

بهزادفر گفت: الگوهای مختلفی در خصوص مردمی سازی اقتصاد و فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در اقتصاد با هدف جهش تولید وجود دارد که یکی از آنان تقویت تعاونی ها است.

وی تصریح کرد: در سیاست های کلی و اهداف برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور مقرر بود تعاونی ها سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور ایفا کنند که متاسفانه در سال های گذشته این امر محقق نشد به گونه ای که این سهم اکنون در کشور معادل ۶ درصد است.

بهزادفر، تنوع بخشی به شیوه ها تامین مالی را از دیگر عوامل زمینه ساز برای تحقق شعار سال عنوان کرد و افزود: تاکنون بخش خصوصی فعال در اقتصاد کشور اتکای بسیار بالایی به منابع داخلی بانک ها و تسهیلات تکلیفی مقرر در تبصره های قوانین بودجه سنواتی داشته اما امروزه شیوه های بسیار متنوعی در حوزه تامین مالی وجود دارند که می تواند موانع موجود بر سر راه جهش تولید را رفع کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: تامین مالی جمعی (crowd funding) یکی از الگوهای موفق در این حوزه با استفاده از فراهم کردن جمع آوری سرمایه های خرد مردم و سرمایه گذاری آنها در قالب سکوهای تامین مالی ذیل فرابورس ایران است.

بهزادفر خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت صندوق های خرد اعتباری در قالب گروه های مردمی با هدف حفظ و تقویت کسب و کارهای کوچک و خانگی و زنجیره های ارزش اقتصادی به ویژه در جوامع محلی (روستایی) یکی دیگر از زمینه ها برای تحقق شعار سال و جهش تولید است.

خراسان شمالی استانی کشاورزی و روستایی است به طوری که ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

این استان با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آنها چهار هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحدها نیز هشت هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha