گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

سمنان - ایرنا - شماری از شهروندان دامغان مدتی است از وضعیت خدمات درمانی به ویژه در بیمارستان ولایت گلایه‌ دارند و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مستقل را خواستارند. نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی درباره ضعف‌ها مباحثی مطرح کرده و مطالباتی دارد. اما دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز مدعی تخصیص اعتبار ویژه به این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان دامغان با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری شرق مرکز استان سمنان و حدود ۳۰۰ کیلومتری شرق پایتخت (تهران) قرار دارد و حوزه بهداشت و درمان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان است.

استان سمنان به علت گستره زیاد ۲ دانشگاه علوم پزشکی دارد که شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار با بیش از ۴۸۰ هزار نفر جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و در شرق استان، شهرستان‌های شاهرود و میامی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود قرار دارند.

مردم دامغان از کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی رضایت ندارند و ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مستقل برای بهبود خدمت‌رسانی را خواستار هستند.

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم این دیار در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس در سال گذشته گفت که مردم از وضعیت بهداشتی و درمانی شهرستان در رنج قرار دارند و مشتاقانه منتظر تعیین تکلیف طرح‌های بیمارستانی هستند.

شهرستان دامغان هم‌اکنون یک بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دارد که با کمبود پزشک مواجه است و مردم این شهرستان انتظار دارند تا بیمارستان دوم این شهرستان به منظور ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی راه‌اندازی شود.

تذکر نماینده مردم دامغان به وزیر بهداشت

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته، در تذکری شفاهی خطاب به وزیر بهداشت و درمان بیان کرد: سالهاست به دلیل تبعیض و بی عدالتی، اجازه تاسیس دانشکده داروسازی و پزشکی به دامغان داده نشده، شما در این رابطه عدالت برقرار کنید.

علیزاده افزود: در سفر هیات دولت، ساخت بیمارستان و درمانگاه ۵۰ تختخوابی رضایی تصویب شد، مردم از وضعیت بهداشتی و درمانی رنج می برند و مشتاقانه منتظر تعیین تکلیف این طرح‌ها هستند.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

ادعا درباره تخصیص نیافتن درآمد بیمارستان ولایت

کش و قوس‌ها در راستای بهبود وضعیت درمان دامغان تا جایی پیش رفت که به تازگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی مدعی تخصیص ندادن درآمد بیمارستان ولایت دامغان به همان بیمارستان و هزینه کرد آن در جای دیگر شد و بر این پایه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان طی بیانیه‌ای از نماینده مردم دامغان درخواست کرد اسناد و مدارک عدم تخصیص درآمد بیمارستان ولایت دامغان به همان بیمارستان را منتشر و از حذف بودجه‌های درمان در فرمانداری دامغان جلوگیری کند.

واکنش دانشگاه علوم پزشکی به ادعاها

در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی سمنان آمده است: این بیمارستان نه تنها به عنوان یک منبع درآمد نیست، بلکه به عنوان یک مرکز هزینه‌ای بوده و میزان هزینه‌های آن چندین برابر درآمد آن است و بودجه اختصاص یافته به آن چندین برابر درآمد آن می‌باشد که به راه‌های مختلف توسط دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی استان سمنان تامین می‌شود.

در بخش دیگر این پیام آمده است: از نماینده مردم دامغان دعوت می شود چنانچه سندی در مورد ادعاهای خود در این زمینه دارند در جلسه ای با حضور مسئولان استانی، دانشگاه و اصحاب رسانه آن را منتشر کنند و همچنین به سازمان‌های ناظر ارائه دهند هرچند که پیشتر این مسیر را طی کردند و خلاف آن اثبات شد.

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هر زمان که نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اعلام کند آماده حضور و روشنگری است.

در بخش پایانی این پیام آمده است: از نماینده مردم دامغان تقاضا داریم چنانچه دغدغه مند تقویت حوزه بهداشت ودرمان دامغان است، از حذف بودجه بهداشت و درمان در شورای برنامه ریزی شهرستان که خود و فرماندار عضوی از آن هستید، جلوگیری بعمل آورید و اعتبارات حذف شده طی چند سال متوالی را به آن برگردانند.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

قصه مبهم حذف ۸۰ میلیارد ریال اعتبار بهداشت و درمان دامغان

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پیامی دیگر تاکید کرد که بیمارستان ولایت دامغان بیمارستان زیان‌ده محسوب می شود و درآمد آن در هیچ جای دیگری هزینه نمی شود و علاوه بر تخصیص کامل بودجه مصوب، حتی اعتبارات بیشتری نیز به بیمارستان ولایت دامغان اختصاص یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در پیام دوم خود گفته است: بیان کنندگان ادعاهای کذب خرج کردن درآمد بیمارستان در جای دیگر، مستندات خود را به سازمان‌های ناظر و بازرسی ارائه دهند؛ در غیر اینصورت برای پنهان کردن معضلات و مشکلات دیگر عرصه‌ها، نهاد مقدس دانشگاه را سنگر خود قرار ندهند.

در ابتدای این پیام آمده است: مدافعان سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در حالیکه بسیاری از اقشار در حال استفاده از ایام تعطیلات هستند، بصورت خستگی ناپذیر مشغول خدمت رسانی هستند و در فقط در شهرستان دامغان بیش از ۶هزار نفر تاکنون از خدمات تخصصی بهره مند شدند، اما عده‌ای نهاد مقدس دانشگاه را جنایتکار می خوانند و لذا برای تنویر افکار عمومی به استحضار مردم دامغان می رساند از لحاظ مالی بیمارستان ولایت دامغان با اسناد و مدارک نه تنها درآمدزا نمی باشد بلکه جزو بیمارستان های زیان‌ده محسوب می شود و نه تنها درآمد بیمارستان ولایت در همان بیمارستان هزینه شد، بلکه حتی رقم بیشتری نیز از بودجه مصوب خود را دریافت کرده که تمام مستندات آن موجود است‌.

در بخش دیگر این پیام آمده است: کسانی که اقدام به طرح ادعای هزینه کرد بیمارستان ولایت در جای دیگری می‌شوند، مستندات خود را به سازمان بازرسی و دیوان‌محاسبات ارائه نمایند تا مورد بررسی قرارگیرد و اگر هم ندارند لطفا از بیان مطالبی که باعث برهم زدن اعتماد عمومی و تشویش اذهان می‌شود خودداری کنند.

در بخش دیگر این پیام آمده است: طی ۲ سال متوالی فرمانداری دامغان حدود ۸۰ میلیارد ریال ردیف مربوط به بودجه بهداشت و درمان این شهرستان را حذف و به آن تخصیص نداد و در جای دیگری منتقل کرده بود. در حالیکه همواره بیان می‌شود بهداشت و درمان نیاز به تقویت دارد.

در بخش پایانی این پیام آمده است: بدیهی است دانشگاه علوم پزشکی نیز از مراجع ذی صلاح ادعاهای کذب مطرح شده را پیگیری خواهد کرد و با قدرت به خدمت رسانی خود ادامه خواهد داد و برنامه‌های توسعه ای پیش بینی شده برای بهداشت و درمان آن شهرستان و دیگر نقاط را پیگیری خواهد کرد.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

صدور موافقت اصولی برای تبدیل بیمارستان ولایت دامغان به بیمارستان آموزشی

پس از این کنش‌ها، نشستی با موضوع بررسی زیرساخت‌ها و ارتقای سطح خدمات بهداشتی درمانی شهرستان دامغان استان سمنان برگزار شد که موافقت اصولی تبدیل بیمارستان ولایت دامغان به بیمارستان آموزشی از خبرهای آن بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در نشست تخصصی بررسی مسائل و مشکلات بیمارستان ولایت دامغان در سالن کوثر استانداری با حضور مهدی بندرآبادی فرماندار دامغان، کامران قدس رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سمنان و معاونان وی، گفت: با ابتکار و اقدامات صورت گرفته، موافقت اصولی تبدیل بیمارستان ولایت دامغان به بیمارستان آموزشی اخذ شد و روند قانونی جهت تحقق این امر درحال انجام است.

احمد ریواده با اشاره به موقعیت خاص و حائز اهمیت شهرستان دامغان افزود: دامغان بعنوان یکی از راهبردی ترین شهرستان های ایران، در مسیر اصلی ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار گرفته و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پیگری سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان، در دیدار با مقام‌های ملی در خصوص لزوم توسعه خدمات حوزه بهداشت و درمان دامغان گفت: استاندار سمنان در دیدار با رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره بر لزوم و اهمیت ارتقاء بهداشت و درمان شهرستان دامغان به دلیل عبور سالانه میلیون ها زائر رضوی از محورهای مواصلاتی این شهرستان تاکید داشته و به همین واسطه اخذ مجوز ماده ۲۳ به‌منظور ساخت بیمارستان دوم دامغان بنا به درخواست و مطالبه عمومی مردم دامغان محقق شد.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

خدمات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان

ریواده با اشاره به اقدامات دولت مردمی سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان سمنان اظهار داشت: در استان سمنان با پیگیری استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تلاش روسای دانشگاه های علوم پزشکی، افتتاح و به ثمر رسیدن ده ها طرح بهداشتی و درمانی رقم خورد.

وی با اشاره به اقدامات خاص دولت در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان دامغان و لزوم تبیین این اقدامات برای مردم، گفت: در طول مدت ۲ سال گذشته و از محل سفر نخست رییس جمهور به سمنان، اقدامات زیادی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان دامغان به انجام رسید که از جمله می توان به اخذ ماده ۲۳ بیمارستان دوم دامغان، ارتقای سطح خدمات درمانی بیمارستان ولایت با اختصاص پزشکان متخصص و توسعه بخش vip بیمارستان ولایت اشاره کرد.

معاون استاندار سمنان با اشاره به تاکید رییس جمهور مبنی بر اینکه مهمترین ابرپروژه دولت سیزدهم ایجاد و ارتقاء امید و اعتماد مردم است، افزود: لازم است از اقدامات جزیره ای پرهیز شود، بنابراین تمام دستورات استاندار سمنان در بازدید از بیمارستان ولایت دامغان لازم الاجرا است و برخی از دستورها، به سرعت انجام شد و مابقی موارد نیز با حساسیت و دقت در حال پیگیری است.

پیگیری‌ها درباره مطالبه‌های مردم دامغان

وی گفت: با هدف تحقق خواست و اراده مردم شهرستان دامغان در مسائل حوزه بهداشت و درمان، طی چند روز گذشته ۶ جلسه تخصصی با حضور فرماندار، مسوولان استان و شهرستان برگزار شده است.

معاون استاندار سمنان ادامه داد: حفظ سلامت مردم به‌عنوان خط قرمز مدیران استان سمنان محسوب می‌شود و هیچ گونه سهل انگاری و سستی در این خصوص قابل قبول و پذیرش نیست.

وی با قدردانی از مطالبه گری مردم شهرستان دامغان به ویژه اظهارات دلسوزانه امام جمعه دامغان و تاکید بر اینکه تمام مسوولان استان ملزم و مکلف به پیگیری مطالبات مردم دامغان در حوزه بهداشت و درمان هستند، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری فرمودند و در این راستا همه وظیفه دارند تا با بسیج تمام امکانات و استفاده از کلیه ظرفیت های موجود نسبت به رفع مشکلات و تنگناها با بهره مندی از مشارکت آحاد مختلف مردم اقدام کنند.

ریواده یادآور شد: علی اکبر علیزاده نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال از اعتبارات در اختیار نمایندگان را صرف ارتقاء و بهبود وضعیت بهداشت و درمان شهرستان دامغان کرد که این امر بسیار قابل قدردانی است.

رویکرد حمایتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از مراکز درمانی دامغان

معاون استاندار سمنان با اعلام اینکه بر اساس توضیحات معاونت توسعه منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان، همکاران حوزه بهداشت و درمان شهرستان دامغان نیز همسان با سایر پرسنل این دانشگاه مطالبات خود را طی ۲ مرحله دریافت کردند، اضافه کرد: سعی شد تا برای رفع مشکلات این قشر پر تلاش، اقدامات جبرانی بیشتری به انجام برسد.

وی گفت: افزایش خدمات رسانی توسط اورژانس پیش بیمارستانی دامغان از جمله موارد مورد مطالبه مردم این شهرستان است که در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان سمنان پیگیری خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ابراز کرد: با توجه به نیاز شهرستان و مستهلک بودن تجهیزات سی تی اسکن بیمارستان ولایت، در صورت اثربخشی انجام توافق با مجموعه تخصصی درمان سازمان بسیج کشور، بخش سی تی آنژیو در بیمارستان ولایت مستقر و در غیر اینصورت این مجموعه در یکی از مراکز تخصصی شهرستان به مردم دامغان خدمات رسانی خواهد کرد.

وزیر بهداشت از وضعیت درمان دامغان غافل نشود

پس از تمام پیام‌ها و سخنان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در صحن مجلس شورای اسلامی در نوزدهم فروردین ۱۴۰۳ خطاب به وزیر بهداشت گفت: در جریان استیضاح سال گذشته قول دادید مشکلات بهداشت و درمان شهرستان دامغان را حل کنید و من نیز به احترام قول شما از استیضاح کناره گیری کردم،اما آیا می دانید به دلیل انواع کارشکنی ها، سنگ اندازی ها و سوء مدیریت ها در عملکرد دانشگاه پزشکی سمنان در ایام تعطیلات، شرایط شهرستان دامغان به آستانه انفجار رسیده و همچنان ادامه دارد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیا باور می‌کنید که در شهرستان دامغان تعطیلات سال نو مردم شهر ۱۵۰ هزار نفری دامغان از ساعت هشت شب تا هشت صبح هیچگونه پزشکی حتی در اورژانس در اختیار نداشتند و باید با حضرت عزرائیل به گونه‌ای کنار می‌آمدند تا صبح شود، آیا باور می‌کنید تمام درآمد بیمارستانی شهر دامغان توسط دانشگاه پزشکی سمنان غارت می شود و مسئولان بهداشت و درمان برای رفع کمترین مشکل باید در مقابل آن دانشگاه سر خم کنند تا از پول خودشان چند میلیون تومان به آنها پس بدهند.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

وی افزود: آیا باور می‌کنید که تنها دستگاه ام آر آی بیمارستان دامغان تا مدت‌ها به دلیل سهل انگاری دانشگاه پزشکی از رده خارج شده بود، آیا باور می‌کنید که از تمام مصوبات سفر رییس جمهور به استان سمنان فقط ۲ مصوبه اجرایی نشده است و آن هم احداث بیمارستان و تعمیر و تجهیز بیمارستان ۵۰ تختخوابی رضایی توسط دانشگاه پزشکی سمنان است، این دانشگاه نه تنها اقدامی برای اجرای این ۲ طرح نمی‌کند بلکه تا جایی که توان دارد کارشکنی و مانع تراشی برای عدم اجرای آنها انجام داده است.

این نماینده مجلس خطاب به عین اللهی وزیر بهداشت ادامه داد: آیا می‌دانید طی ۱۰ روز تعطیلات نوروز تاکنون ۶ جلسه امنیتی در استان سمنان برای بیرون آوردن سنگی که دانشگاه علوم پزشکی سمنان در چاه بهداشت و درمان شهرستان دامغان انداخته، تشکیل شد؟

علیزاده اظهار کرد: جناب آقای عین اللهی آیا این عمل به وعده و اجرای قول است، شاید گناه مردم دامغان بالاترین حضور در انتخابات ریاست جمهوری و دادن بالاترین رای به حضرت آیت الله رئیسی است که این در نظر عده‌ای جرم نابخشودنی است.

درخواست‌های مشابه حوزه علوم پزشکی در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، نظیر چنین گلایه‌هایی در زمینه ضعف خدمات بهداشتی و درمانی در گرمسار هم مشاهده و گفته می‌شود. مردم غرب استان سمنان نیز مدعی ایجاد دانشگاه علوم پزشکی مستقل هستند، اما آیا ایجاد دانشگاه مستقل چاره کار است؟

کما اینکه مرکز استان سمنان نیز با وجود مستقر بودن دانشگاه علوم پزشکی دارای ضعف و مشکلاتی در حوزه بهداشت و درمان است که همواره گلایه‌های مردمی را به دنبال دارد.

گلایه از خدمات علوم پزشکی در دامغان/ آیا دانشگاه مستقل علاج مساله است؟

آیا مساله فقط با ایجاد دانشگاه علوم پزشکی حل می‌شود؟

به نظر می‌رسد بهبود وضعیت بهداشت و درمان استان سمنان بیش از اینکه به تعدد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیاز داشته باشد، نیازمند وحدت، همدلی، مردم و مسوولان در نقاط مختلف استان و برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی برای استفاده از ظرفیت‌های ملی و درنظر گرفتن تمهیدات و اعتبارات ویژه است.

همچنین طبق قانون تشکیل دانشگاه‌های علوم پزشکی جدید استانی منوط به تشکیل استان جدید است که این موضوع از گذشته وجود داشت و در موارد استثنایی تشکیل دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مستقل در استان‌های موجود بسیار محدود و منوط به تامین استانداردها و اعتباربخشی به مصوبات شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی است، همچنین تفصیل شرایط تعیین شده به شاخص‌های جمعیتی استان و شاخص‌های مساحتی بستگی دارد و در صورت وجود چنین مواردی، پس از تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و بعد از تصویب در شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی، موضوع به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ابلاغ ارجاع می‌شود.

بخشی از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان دامغان به صورت جامع و خلاصه گزارش شد، اکنون باید منتظر تصمیم‌گیری مسوولان و اعلام موضع آنان برای بهبود شرایط بهداشت و درمان در نقاط مختلف استان سمنان باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha