۲۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85442682
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شیوع بیماری سالک در سمنان به کمترین میزان در ۲۴ سال گذشته رسید

سمنان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ابتلا به بیماری سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه، سال ۱۴۰۲ به کمترین میزان در ۲۴ سال گذشته رسید و برای اولین بار تک‌رقمی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران قدس روز شنبه با اشاره به اینکه بیماری سالک در شهرستان دامغان از سال ۱۳۷۸ بروز پیدا کرد و هر ساله تعدادی قابل توجهی از افراد مبتلا می‌شدند، به رسانه ها بیان کرد: تعداد مبتلایان به بیماری سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب یکهزار و ۱۹۶ و ۳۸۵ مورد بود که این آمار در شهرستان دامغان در سال ۱۳۹۹ یکهزار و ۱۲۹ مورد و در سال ۱۴۰۰ ۳۴۷ مورد بود.

وی افزود: با هم‌افزایی و کار بین بخشی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۱ کاهش مبتلایان به بیماری سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه به ویژه شهرستان دامغان رقم خورد و این آمار در سال ۱۴۰۱ در مناطق تحت پوشش دانشگاه به ۷۵ و در دامغان به ۵۴ مبتلا رسید که کاهش چشمگیر آمار مبتلایان یکی از دستاوردهای مهم در حوزه سلامت استان سمنان محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: روند نزولی مبتلایان به بیماری سالک در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه داشت، تا جایی که مبتلایان به این بیماری در ۶ شهرستان های استان سمنان ۲۳ بیمار و در دامغان به ۹ بیمار رسید.

وی با تاکید بر اینکه در ۲۴ سال گذشته برای تخستین بار است که آمار مبتلایان به بیماری سالک تک‌رقمی شده است، گفت: سلامت تنها وظیفه این دانشگاه نیست و دیگر سازمان ها و نهادها نیز در آن دخیل و سهیم هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تاکید کرد: حفظ و ارتقای بیش از پیش این موضوع نیازمند ادامه برنامه ها و حمایت ها است و در صورت غفلت و کوتاهی، به سرعت آمار این بیماری قابل افزایش است.

تشکیل قرارگاه مبارزه با بیماری سالک از اسفند سال ۱۳۹۹ با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان و با دستور استاندار سمنان و به ریاست فرمانداری دامغان شروع به کار کرد و با تشکیل قرارگاه مبارزه با سالک و تقسیم وظایف و اقدام عملیاتی مطلوبی که توسط تمام دستگاه های اجرایی مرتبط، با تزریق منابع مالی مناسب از سوی ستاد بحران کشور و همچنین همکاری و مشارکت خوب مردم این شهرستان، کمترین آمار مبتلایان به این بیماری طی سالیان اخیر به ثبت رسید.

بیماری سالک را بشناسیم

به گزارش ایرنا، بیماری پوستی سالک بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و در ایران دو نوع سالک شهری یا نوع خشک و روستایی یا نوع مرطوب وجود دارد؛ در سالک روستایی، موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده می‌شود و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

در سالک شهری، مخزن بیماری بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و با گزش فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می‌شود. طبق گزارش‌های موجود در ۹ کشور دنیا از جمله کشورهای خاورمیانه مانند ایران، عربستان، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق شیوع بالایی دارد.

زخم سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است. ۱۸ استان ایران سالک‌خیز و ۹ استان به صورت موردی با این بیماری مواجه هستند و استان‌های سردسیری مانند اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی و غربی این بیماری را ندارند.

طبق آمارها، سالانه حدود یک میلیون فرد جدید در دنیا به بیماری سالک مبتلا می‌شوند در حالی که طبق گزارش‌های موجود، این آمار در ایران به صورت سالانه حدود ۲۰ هزار مورد جدید گزارش شده است.

بیماری سالک در شهرستان دامغان استان سمنان دارای سابقه ۱۰ ساله است و در فصل تابستان گریبان‌گیر مردم بیش از ۳۰ روستای جنوب و شرق دامغان می‌شود. بنا به گفته منابع محلی، سال گذشته حدود یکهزار نفر در شهرستان دامغان به زخم سالک مبتلا شدند که لزوم توجه بیشتر به راهکارهای پیشگیرانه و جدیت در مقابله با این بیماری، لازم و ضروری است.

بیماری سالک قابل ریشه‌کنی نیست ولی قابل‌کنترل است که در این راستا باید برای کاهش بیماری، از راه‌های کنترلی و افزایش دانش لازم برای مردم استفاده کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha