آیا چشم‌اندازی برای خروج سمنان از وضعیت بحرانی جمعیت وجود دارد؟

سمنان - ایرنا - سمنان از استان‌های دارای پایین‌ترین نرخ رشد جمعیتی کشور برای عبور از بحران نیازمند تمرکز بیش از پیش در زمینه فرهنگسازی و در نظرگرفتن بسته‌های حمایتی ویژه در بخش بهداشتی، درمانی و اقتصادی برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شواهد نشان می‌دهد با وجود تصویب قوانین حمایتی، نرخ رشد جمعیت و میزان فرزندآوری بهبود یافته است، اما هنوز سرعت بهبود این شاخص در استان سمنان مطلوب نیست و باید بسته‌های حمایتی در زمینه فرزندآوری به منظور ترغیب، تشویق و ایجاد اطمینان ‌خاطر در والدین به منظور تامین نیازهای فرزند تقویت شود و همپای توجه به رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی، مسائل فرهنگی و ایجاد و تقویت باور ضرورت فرزندآوری مورد توجه باشد.

بر پایه آخرین آمار، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود.

شاید برای نگاه ویژه به مساله فرزندآوری و اهمیت توجه به نرخ رشد جمعیت همین یک جمله کافی باشد که استان سمنان، بعد از گیلان، دارای پایین‌ترین نرخ جمعیت کشور است.

هر گاه در جامعه‌ای حداقل ۷۰ درصد از جمعیت در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال (سنین فعالیت و کار) باشند، اصطلاحا آن جامعه در فرصت «پنجره جمعیتی» تعریف می‌شود. به عبارت دیگر «پنجره جمعیتی» فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است که اگر مغتنم شمرده نشود، نه تنها خود تهدید خواهد بود، بلکه بعد از عبور از پنجره جمعیت امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن می شود.

طبق آنچه گفته شد، افزایش جمعیت مساله ای فوری به نظر می‌رسد که توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی، هماهنگی، هدایت، راهبری و اجرای قانون افزایش جمعیت جوان علاج واقعه است، چرا که پنجره جمعیتی در سال ۱۴۲۵ بسته می‌شود و کمتر از پنج سال برای افزایش رشد جمعیت فرصت داریم.

اکنون به ازای هر ۲۰ پدر و مادر، ۱۳ فرزند در استان سمنان وجود دارد.

کاهش شیب تند فرزندآوری، کاهش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ و بالاتربودن میانگین سن پدرها و مادرها در استان سمنان نسبت به کشور، گویای سونامی کاهش نرخ جمعیت جوان در سمنان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری، گفت: اکنون به ازای هر ۲۰ پدر و مادر، ۱۳ فرزند در استان وجود دارد.

سعید کساییان بیان کرد: رساندن نرخ باروری به حداقل یک و هفت دهم درصد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اهتمام ویژه هدفگذاری شده و برای تحقق آن تلاش می‌شود، اما تحقق این مساله مستلزم فرهنگسازی، اقناع افکار عمومی و گذر زمان است.

آیا چشم‌اندازی برای خروج سمنان از وضعیت بحرانی جمعیت وجود دارد؟

چشم اندار و هدفگذاری افزایش زاد و ولد در سمنان

وی ادامه داد: رساندن نرخ باروری استان سمنان به ۲ به این معنا است که به ازای هر زوج ۲ فرزند ثبت شود و این مساله کار دشواری است، اما رسیدن به هدفگذاری نرخ باروری عدد یک و هفت دهم با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.

تشویق به فرزندآوری، مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج و نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حین بارداری و بعد از زایمان، با هدف افزایش نرخ زاد و ولد، از جمله راهبردهای موثر در افزایش نرخ باروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: در نظر گرفتن تسهیلات کمک هزینه خرید مسکن، کمک هزینه درمان ناباروری، تحت پوشش بیمه قرارگرفتن مادران باردار و تمام کودکان زیر پنج سالِ فاقد پوشش بیمه‌ای و اعمال سخت‌گیری در سقط غیرقانونی جنین، از جمله اقدامات برای جوانی جمعیت است.

وی بیان کرد: تشویق به فرزندآوری، مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج و نیز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حین بارداری و بعد از زایمان، با هدف افزایش نرخ زاد و ولد، از جمله راهبردهای موثر در افزایش نرخ باروری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با بیان اینکه رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی نقشی مهم در ترویج فرهنگ فرزندآوری دارند و انتظار است بیش از گذشته در این زمینه همراهی کنند، گفت: در زمان حاضر، سهم قابل توجهی از هزینه‌های درمان ناباروری به وسیله بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

وضعیت بحرانی مساله جمعیت در سمنان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه مساله جمعیت در این استان در وضعیت «بحرانی» قرار دارد و نیاز به توجه جدی دارد، گفت: مطالب و مباحث در حوزه جوانی جمعیت باید با یک دغدغه جدی عملیاتی شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی ادامه داد: چرا باید جامعه و به ویژه مسئولان حوزه بهداشت و درمان در سطوح مختلف به بانوانی که فرزندان سوم یا چهارم خود را به دنیا می‌آورند به چشم حقارت نگاه کنند؟ رفع این مساله نیازمند فرهنگ‌سازی است، پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت به کثرت نوزادان امتِ خود مباهات می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم استان سمنان در کنار موضوع آب و تصادفات جاده‌ای، مساله جمعیت است که امروز به یک بحران تبدیل شده است، تاکید کرد: اقدامات فرهنگی مناسب در حوزه ترغیب و ترویج فرزندآوری در جامعه باید تقویت شود.

آیا چشم‌اندازی برای خروج سمنان از وضعیت بحرانی جمعیت وجود دارد؟

امام جمعه سمنان با اشاره به غربالگری‌های مختلف پیش از زایمان، گفت: در غربالگری زایمان نباید به گونه‌ای رفتار شود که بانوان باردار نسبت به آینده نوزادان خود مایوس شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم دانست و افزود: در اعطای زمین و سایر امتیازات پیش‌بینی شده در قانون جوانی جمعیت به این خانواده‌ها سهل‌انگاری نشود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها در واگذاری امتیازات قانون جوانی جمعیت به مشمولان، افزود: برخی افراد در کادر درمان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها با ارائه برخی مشاوره‌ها، به بانوان باردار فشار روحی و روانی وارد می‌کنند، هرچند در اصل انجام این مشاوره ها و غربالگری ها تردیدی نیست.

امام جمعه سمنان، برگزاری جلسات ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را لازم اما ناکافی دانست و گفت: مسوولان بخش‌های مختلف استان برای افزایش نرخ جمعیت در استان همه ظرفیت‌ها و امکانات را به میدان بیاورند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: روایات و احادیث زیادی در زمینه مباهات ائمه‌ معصومین(ع) و پیامبر مکرم اسلام(ص) به موضوع فرزندآوری وجود دارد که نیاز است در این حوزه تبیین صورت گیرد.

سمنان از استان‌های پیر کشور محسوب می‌شود

استاندار سمنان گفت: اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در راستای افزایش نرخ فرزند آوری، اولویت اصلی در این استان است.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: استان سمنان طبق گزارش‌های اعلامی، از استان‌های پیر کشور است و در خصوص نرخ فرزندآوری و جوانی جمعیت اقدامات باید به صورت ویژه پیگیری و عملیاتی شود.

آیا چشم‌اندازی برای خروج سمنان از وضعیت بحرانی جمعیت وجود دارد؟

حمایت از فرزندآوری خلاء قانونی ندارد

استاندار سمنان ادامه داد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و دولت سیزدهم نیز به صورت تمام‌قد با ارائه بسته‌ها و تسهیلات مناسب در راستای افزایش نرخ فرزندآوری و جوانی جمعیت تلاش می‌کند.

هاشمی بیان کرد: در حوزه قانونی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با تصویب قانون مرتبط با این موضوع، خلاء و کمبودی وجود ندارد.

استاندار سمنان گفت: مباحث مهم استان سمنان از جمله آب و مسکن و سایر موارد پیگیری خواهد شد، اما بحث فرزندآوری و جوانی جمعیت دارای اهمیت بیشتر و ویژه است که دستگاه های اجرایی و عضو ستاد جوانی جمعیت استان باید بیش از پیش پای کار باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاهش رشد جمعیت به عنوان خطر و تهدید فرهنگی باید بیش از پیش جدی گرفت و در گام نخست برای عبور از بحران نرخ پایین رشد جمعیت باید فرزندآوری تبدیل به ارزش اجتماعی در تمام سطوح جامعه شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha