۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۲۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85433799
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۱۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس سمنان تا تزریق ۶ هزار سرم هاری

سمنان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان درباره عملکرد بخش‌های مختلف در طرح نوروزی، از کاهش ۱۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی، افزایش ۱۷ درصدی خدمات بهداشتی و درمانی، تزریق ۶ هزار سرم هاری و نابودسازی بیش از یک تن موادغذایی فاسد در نظارت‌های بهداشتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کامران قدس روز چهارشنبه به خبرنگاران افزود: تمام مراکز درمانی و پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی، داروخانه ها و همچنین مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه برای ارائه خدمات و نظارت بر اجرای خدمات نوروزی به مردم، مسافران و زائران علی ابن موسی الرضا(ع) در حالت آماده باش کامل بودند.

وی گفت: مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی یا اورژانس پیش‌بیمارستانی ۱۱۵ از تاریخ بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲ تا صبح امروز چهارشنبه پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ تعداد ۲ هزار و ۵۱۵ ماموریت داشت که از این تعداد ۵۱۴ مورد ماموریت حوادث ترافیکی و ۲ هزار و یک مورد ماموریت حوادث غیرترافیکی بود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در طرح ستاد نوروزی ۱۴۰۲، تعداد سه هزار و ۱۲۵ مورد ماموریت توسط اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه انجام شد و با این حساب، تعداد ماموریت‌ها در طرح ستاد نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.

افزایش ۱۷ درصدی خدمات بهداشتی و درمانی

قدس تاکید کرد: طبق آمار تجمیعی مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه، خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده توسط مراکز بهداشتی، مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شامل ۱۰۰ هزار و ۲۵۱ خدمت در طرح نوروزی بود. این آمار در طرح ستاد نوروزی سال ۱۴۰۲ حدود ۸۵ هزار خدمت را شامل می‌شد که امسال جاری افزایش ۱۷.۵ درصدی داشته است.

کاهش ۱۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس سمنان تا تزریق ۶ هزار سرم هاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بیان کرد: از روز بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲ تا صبح پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ تعداد ۴۸ هزار و ۸۳۳ مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه مراجعه کردند که از این تعداد ۴۴ هزار و ۱۹۶ مورد به صورت سرپایی درمان و چهار هزار و ۶۳۷ مورد در بیمارستان ها بستری شدند.

ثبت ۷۳۸ عمل جراحی و ۲۲۴ زایمان

وی ادامه داد: از کل مراجعه کنندگان به بیمارستان های دانشگاه ۵۶۰ نفر دچار حادثه ترافیکی بودند و سایر مراجعان نیز به دلیل بیماری های مختلف مراجعه داشتند و طی همین مدت ۷۳۸ مورد عمل جراحی و ۲۲۴ زایمان در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه انجام شده است.

قدس به آمار معاونت بهداشت این دانشگاه از آغاز برنامه سلامت نوروزی تا ۱۵ فروردین اشاره و اضافه کرد: در حوزه بهداشت محیط دانشگاه تعداد پنج هزار و ۴۹۷ مورد بازرسی میدانی از اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و کارخانه های صنعتی انجام شد.

نابودسازی یکهزار و ۷۲ کیلوگرم موادغذایی فاسد

وی با بیان اینکه ۶۱ مورد متخلف بهداشتی به مراجع قانونی معرفی شد، افزود که در بازدیدهای کارشناسان بهداشت محیط در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه حدود یکهزار و ۷۲ کیلوگرم موادغذایی فاسد کشف و معدوم شد.

کاهش ۱۹ درصدی ماموریت‌های اورژانس سمنان تا تزریق ۶ هزار سرم هاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به مراجعه ۱۸۷ زوج برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج به مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه در طرح نوروزی، ادامه داد: همچنین تعداد ۲ هزار و ۲۰۹ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی، آب آشامیدنی و کلرسنجی انجام و ۱۲۱ مورد آزمایش غربالگری تالاسمی و مواد مخدر برای ۱۲۵ زوج مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه و ۱۵۰ مورد آزمایش موادمخدر برای سایر موارد انجام و همچنین ۵۷ نمونه از موارد مشکوک به عفونت روده‌ای(التور) اخذ شد.

وی با اشاره به انجام ۳۸۰ مورد غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادی در این مدت، گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۵ فروردین امسال، هفت هزار و ۷۸۵ مورد ویزیت بیماران در مراکز بهداشتی و درمانی انجام شد و تعداد مراجعان به داروخانه های این مراکز برابر با سه هزار و ۹۲۶ مورد بود. همچنین سه هزار و ۸۰۰ مورد هم تزریقات و پانسمان و ۲۷۸ مورد مراجعه به واحدهای دندانپزشکی در این مراکز ثبت شد.

۶ مورد طغیان بیماری و تزریق ۶ هزار سرم هاری

قدس با اشاره به شناسایی ۳۸ مورد بیماری مشمول گزارش فوری و ۶ مورد تعداد طغیان بیماری ها، بیان کردد: در این مدت سه هزار و ۸۳۷ مورد واکسن تزریق شد و ۱۵۹ نفر به دلیل حیوان‌گزیدگی به مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کردند و ۳۲۰ دز واکسن هاری و هفت هزار و ۶۴۲ واحد سرم هاری برای مراجعان حیوان‌گزیده تجویز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اهمیت ارائه آموزش های لازم درخصوص بهداشت فردی در بین اقشار مختلف جامعه در پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیر و غیرواگیر، گفت: در این مدت کارکنان حوزه بهداشت دانشگاه هفت هزار و ۴۵۷ مورد آموزش چهره به چهره و سه هزار و ۴۲۸ اقلام آموزشی با همراهی و مشارکت ۴۷۷ داوطلب و سفیر سلامت توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ۶ شهرستان ساکن هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha