فیلم|سرنوشت تلخی که خاطرات شیرینی دارد/ عیادت گردشگران از پیکر بی جان درخت سبز کیش

کیش- ایرنا- درخت سبز کهن جزیره کیش که سالیان سال به عنوان یکی از اماکن گردشگری کیش مطرح بود، حتی پس از خشک شدنش نیز هنوز جذابیت خاص خود را دارد و سالانه هزاران گردشگر برای عیادت و تجدید خاطره با آن به شهر حریره جزیره سفر می‌کنند.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه روند خشک شدن درخت سبز کهن جزیره کیش از سال‌ها پیش آغاز شده بود و عملا با هرس غیر اصولی در اردیبهشت سال گذشته، سیمای گردشگری آن نیز آسیب جدی دید، باز هم این اثر گردشگری با پیکر بی جانش، میزبان مسافرانی بود که برای عیادتش به جزیره کیش سفر کرده‌اند.

در جزیره کیش از میدان المپیک که به سمت میدان حریره حرکت کنید، پس از اولین میدان خیابانی به نام «درخت سبز» را خواهید دید که به نام همین اثر طبیعی نامگذاری شده است؛‌ این درخت تنها درخت از جنس «لور» در جزیره کیش نیست اما معروف‌ترین آن‌ها است؛ یا شاید هم بود.

درختان «لور» بومی مناطقی پرآبی در چین، هند و پاکستان هستند که سالانه بیش از ۲ هزار میلی‌متر بارش را تجربه می‌کنند؛‌ اما چگونه پای این درختان به مناطقی همچون کیش که به مراتب بارش‌های کمتری دارد، باز شد؟

هوای شرجی در کنار شیب مخروطی شکل جزیره کیش سبب شد تا درختان «لور» در مناطقی از کیش که آب‌های سطحی و زیر زمینی به آن سمت در جریان بودند، رشد کنند؛ اما به اذعان کارشناسان شرایط امروز برای این درختان در کیش کمی متفاوت و ادامه حیات آنان سخت شده است.

درخت سبز جزیره کیش جرا خشک شد؟

همانطور که گفته شد، این درختان بومی مناطق پر بارش آب و هوایی هستند و نیاز مبرمی به آب دارند؛ در همین راستا «مریم محمدی» رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که دلیل اصلی خشک شدن درخت سبز و برخی دیگر از درختان مشابه در منطقه،‌ کاهش حق آبه آن‌ها بوده است.

افزایش چاه‌های غیر مجاز، کاهش ورودی سفره‌های آب و تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی به دلیل ساخت و ساز و صدور مجور برای احداث زیر زمین از دلایلی است که منجر به خشک شدن درخت سبز واقع در حریره شده است.

وی در رابطه با دلایل کاهش حق آبه این درختان به خبرنگار ایرنا، گفت: افزایش چاه‌های غیر مجاز، کاهش ورودی سفره‌های آب و تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی به دلیل ساخت و ساز و صدور مجور برای احداث زیر زمین از دلایلی است که منجر به خشک شدن درخت سبز واقع در حریره شده است.

محمدی مدعی شد که در گذشته با پیش‌بینی‌های برخی اتفاقات این چنینی به صدور مجوز برای احداث زیر زمین واحدهای تجاری و مسکونی اعتراض داشته است.

رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به اینکه « چرا این درخت چند صد ساله به صورت دستی آبیاری نشده است؟»، بیان کرد: ریشه‌های درخت «لور» که درخت سبز نیز از همان نوع بود در عمق زیاد فرو می‌رود و عملا با آبیاری سطحی یا دستی نمی‌توان آب مورد نیاز آن را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن درخت سبز کیش به یکباره رخ نداده است، افزود: خشک شدن کامل این درخت شاید یک دهه به طول انجامید و عوامل بسیاری در خشک شدن آن دخیل بود؛‌ در اواخر نیز این درخت به نوعی قارچ مبتلا شده بود که کم آبی بیماری آن را تشدید می‌کرد.

فیلم|سرنوشت تلخی که خاطرات شیرینی دارد/ عیادت گردشگران از پیکر بی جان درخت سبز کیش

فعالیت‌های عمرانی بدون پیوست زیست محیطی در ۲ دهه گذشته!

البته معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز با تایید نقش تغییرات توپوگرافی جزیره در خشک شدن درخت سبز این جزیره، مدعی شد که فعالیت های عمرانی بدون پیوست‌های زیست محیطی در طی سال‌های گذشته سبب کاهش چشمگیر ذخایر آب‌های سطحی در فضای اطراف این درخت و در نهایت خشک شدن آن شد.

«غفار آقازاده» با تاکید بر اینکه خشک شدن این درخت یک شبه رخ نداده است،‌ اضافه کرد: روند خشک شدن درخت «لور» ومجموعه درخت سبز کیش از سال‌ها قبل آغاز شده و با وجود تلاش های فراوان قابل احیاء نبود.

به گفته وی این درخت چند صد ساله از سال ۱۳۸۸ شروع به خشک شدن کرد و حجم برگ‌های آن هرساله به طور مرتب کاهش می‌یافت؛ «آقازاده» معتقد است که کم آبی سبب شد تا این درخت مستعد بروز بیماری های قارچی شود و در نهایت به دلیل مرطوب بودن محیط و ضعف عمومی آن، این «لور» یا همان درخت سبز معروف تنومند از بین رفت.

البته معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز بی اثر بودن آبیاری دستی به عناوین مختلفی همچون تخلیه آب با تانکر و آبپاش را تایید کرد و گفت: تنش‌های محیطی و افزایش سن درخت باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به آن و موجب مرگ آن شده است.

البته «آقازاده» در لابه لای اظهاراتش به یک مورد دیگری هم اشاره می‌کند؛‌ گویا در سال ۱۴۰۰،‌ برخی افراد اقدام به ریختن گازوئیل بر روی تنه و ریشه این درخت کرده‌اند که روند خشک شدن را شدت بخشیده و عملا پس از چندماه درخت سبز کاملا خشک شده است؛ پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که این افراد ناشناس هیچگاه شناسایی نشدند.

فیلم|سرنوشت تلخی که خاطرات شیرینی دارد/ عیادت گردشگران از پیکر بی جان درخت سبز کیش

بالاخره تمامی این عوامل دست به دست هم داد تا درخت سبز چند صد ساله کیش عملا کاملا خشک شود؛ اما حتی خشک شده آن نیز به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد هنوز یک مقصد گردشگری مهم در کیش است، به گونه‌ای که سالانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند.

در همین راستا و در ادامه پیگیری‌های خبرنگار ایرنا،‌سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرده بود که طی طرحی تمامی درختان ۱۰۰ سال به بالا در کیش باید در میراث ملی ثبت شوند.

به گزارش ایرنا، در منطقه حریره با توجه به قدمت بالای درختان، متاسفانه تاکنون هیچ درختی به ثبت نرسیده است؛ سرنوشت تلخ درخت سبز کیش هرچند اینگونه به سر خط رسید، اما امید است با ابزارهای قانونی مانع تکرار این قصه تلخ باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha