وجود ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور/مشارکت خیران مدرسه‌ساز به ۸ همت رسید

تهران - ایرنا - رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس کشور گفت: ۱۰۵ هزار مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار دارد و در دور افتاده‌ترین روستاها مدارس استاندارد و ایمن ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا خان محمدی روز یکشنبه در آیین تجلیل از مهندسین برتر حوزه مدرسه سازی اظهار کرد: هرچه که مهندسان می‌سازند، ماندگار است بنابراین احتیاط دارند که زیباترین نقشه را طراحی کنند.

وی افزود: مهندسین سازمان نوسازی در سراسر کشور کالبد همه فعالیت‌ها و اتفاقات را می‌سازند؛ اگر مدرسه ساخته نشود معلمی به مناطق فرستاده نمی‌شود و کودکان از تحصیل باز می‌مانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در فضاهایی که مدرسه ساخته می‌شود، انسان تربیت می‌شود و دانش آموزان برای ادامه مسیر و پیشرفت خود مدیون مدرسه است.

خان‌محمدی یکی از رویکردهای مدرسه سازی در دولت سیزدهم را توجه به مناطق محروم دانست و اظهار داشت: ۹۵۰ طرح با ظرفیت ۴ هزار کلاس درس در بشاگرد ساخته شده است به طوری که در مهر امسال چالش جدی برای فضا و مدرسه نداشتیم.

به گفته وی، سرانه ۱.۵ مترمربع به ازای هر دانش آموز با وجود رشد تعداد دانش آموزان به ۵.۸ متر مربع بهبود یافته است.

رییس سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: در زلزله بم مدارس استاندارد در برابر زلزله مقاوم ماندند، نهضت مقاوم سازی آغاز شد و ۶۵ درصد مدارس ناایمن بودند و اکنون ۱۸ درصد مدارس ناایمن هستند.

خان محمدی افزود: ۲ هزار و ۲۰ طرح آموزشی با ظرفیت ۲۹ هزار کلاس درس در مهر امسال افتتاح شد.

وجود ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور/مشارکت خیران مدرسه‌ساز به ۸ همت رسید

وی با بیان اینکه در کنار ساخت مراکز و فضاهای آموزشی باید آیین نامه ها و مقررات ساخت و ساز نیز رعایت شوند، گفت: با توجه به این موارد، ۱۵۰ کلاس درس طی چند ماه ساخته می شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدارس ساخته شده در مناطق مختلف باید به هویت روستا و منطقه پایبند باشد، اظهار داشت:‌ در یک سال اخیر سامانه‌ای ایجاد شده تا خیرین از روند انجام پروژه‌ها در نقاط مختلف کشور مطلع شوند.

وی ادامه داد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس سالانه یک میلیون نفر یعنی ۲۵۰ هزار خانوار جابه‌جایی در کشور وجود دارد و بار تحصیل و آموزش این دانش آموزان با آموزش و پرورش است.

خان محمدی به مدارس کانکسی نیز اشاره کرد و گفت: کانکس‌های استاندارد راهی برای پدیده‌هایی مانند آموزش و پرورش است که اگر چرخه‌هایی در جمعیت وجود داشت، این مشکل رفع شود.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: در مجتمع‌های مسکونی با بیش از ۲۰۰ سکنه باید فضای آموزشی تامین شود در حالی که اکنون مجتمع‌های مسکونی ساخته می‌شود اما برخی برای آنها مدرسه نمی‌سازند.

خان محمدی با بیان اینکه برخی مدارس در تهران، اصفهان و تبریز دو شیفته فعالیت می کنند و فقط در تابستان امکان مقاوم سازی و بهسازی آنها وجود دارد، افزود: مقاومسازی این مدارس در تهران آغاز شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشارکت خیران مدرسه ساز اظهار داشت: مشارکت خیرین از ۳.۴ همت به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده است و این امکان وجود دارد که با کمک خیرین به ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برسد.

وی با بیان اینکه باید از سرانه ۵.۸ مترمربع فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز به رقم ۶.۱ برسیم، خاطر نشان کرد: ۶ هزار و ۷۵۰ فضای آموزشی را در ۲ سال تحویل دادیم که با صنعتی سازی می‌توان چند قطب ساخت مدرسه ایجاد کنیم .

خان محمدی در پایان یادآور شد: در برنامه هفتم ۰.۲ از مالیات از ارزش افزوده برای تخریب و بازسازی مقاوم سازی مدارس اختصاص پیدا می‌کند و این عزم مجلس برای مقاوم سازی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha