تقاضا برای مصرف و صادرات زرشک افزایش یافته است

بیرجند - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: با توجه به برگزاری جشنواره‌های مختلف استانی و ملی عناب و زرشک تقاضا برای مصرف و صادرات زرشک در داخل و خارج کشور افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا خامه‌زر روز سه‌شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: از همین رو راه‌اندازی گمرک تخصصی زرشک و عناب در استان در راستای صادرات محصول باکیفیت ضروری است.

وی گفت: ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب کشور را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند عنوان کرد: زرشک و عناب از حمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی استان است که ۴۰ تا ۵۰ هزار خانوار به صورت مستقیم و بخش قابل توجهی به صورت غیرمستقیم از محل این محصولات ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه آشنا نبودن کارشناسان کشاورزی، ارزیابان و کارشناسان گمرکات سایر استان‌ها به لحاظ کنترل‌های کیفی و در نتیجه طولانی شدن فرآیند صدور گواهی حفظ نباتات و قرنطینه‌ای و مراحل ارزیابی گمرکی سایر استان‌ها باعث شده‌ که صدمات جبران ناپذیری به صادرات این محصول تحمیل شود.

خامه‌زر گفت: این موضوع کشاورزان و باغداران سختکوش منطقه را دچار ضرر و زیان هنگفتی کرده‌ است.

وی افزود: تعیین قیمت پایه کالاهای صادراتی توسط گمرک ایران انجام می‌شود و گاهی ارزش کالاهای فوق توسط صاحبان کالا در گمرک مورد پذیرش واقع نمی‌شود که نیاز است با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر به منظور شناساندن و بازاریابی این محصولات در سطح ملی و جهانی همچنین تقاضای کشورهای حوزه اوراسیا و خلیج فارس برای خرید محصولات گمرک تخصصی زرشک و عناب در استان راه‌اندازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: در این صورت ارزیابی کیفی محصولات در گمرکات استان و تعیین قیمت پایه آنها توسط ادارات متولی خراسان جنوبی انجام می‌شود.

دستگاه قضایی به دنبال تقویت بخش خصوصی است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: دستگاه قضایی به دنبال تقویت بخش خصوصی است و گمرک تخصصی زرشک و عناب باید پیش تر از این راه اندازی می‌شد.

حجت الاسلام علی نسائی زهان با تاکید بر اینکه برای افزایش صادرات محصولات راهبردی استان باید چاره اندیشی شود افزود: همچنین در زمینه صادرات و فروش محصول نباید سختگیری‌های بی‌مورد داشته باشیم چرا که به ضرر کشاورز و صادر کنندگان خواهد بود.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی هم گفت: استاندارد هشت‌گانه برای تولید و فرآوری زرشک در نظر گرفته شده که سه شاخص تشویقی و پنج شاخص اجباری است.

مهدی دستورانی افزود: استاندارد بین المللی زرشک توسط پژوهشگران در کشور تدوین شده است.

خراسان جنوبی مرجع صادرات زرشک شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: یک راه مهم حمایت از زرشک کاران، صادرات این محصول با هدف ارزآوری در راستای ایجاد بازار پایدار و حمایت از تولیدکننده است و خراسان جنوبی باید مرجع صادرات زرشک‌ کشور شود.

مهدی جعفری افزود: استاندارد زرشک نوشته و آماده شده، مولفه‌های کنترل کیفی این‌ محصول از کشور آلمان به دانشگاه بیرجند تحویل داده شده است.

وی گفت: دانشگاه بیرجند اکنون می‌تواند کنترل کیفی زرشک را مطابق با آزمایشگاه آلمان تحویل دهد و بر همین اساس، محصول را صادر ‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این استان قطب تولید زرشک دنیاست، ادامه داد: ۴۳ درصد زرشک خراسان جنوبی فرآوری و مابقی بسته بندی می‌شود که می‌طلبد در این زمینه ارزش آفرینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با دارا بودن هفت شرکت به عنوان قطب شرکت‌های سهامی زراعی در کشور مطرح است گفت: شرکت‌های سهامی زراعی استان با داشتن زنجیره تولید و افزایش بهره‌وری و بازدهی، نقش مهمی در تولید بخش کشاورزی استان ایفا می‌کنند به طوری که با داشتن چهار درصد از منابع آبی استان، بالغ بر ۱۱ درصد از مجموع تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهند.

جعفری ادامه داد: میزان سهام دولت در شرکت سهامی زراعی خضری ۲۵ درصد، اسلام آباد ۴۴ درصد، خوشاب ۱۷ درصد، سرچاهی عماریون و سهل آباد چهار درصد و مهدی آباد پنج درصد است.

وی گفت: این‌ شرکت‌ها موجب رشد و توسعه پایدار در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری، مشارکت کشاورزان در برنامه توسعه و تحول کمی و کیفی در ساختار کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن اراضی می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha