راه‌اندازی ۲ سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی ۲ سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی در دستور کار است که دهه فجر امسال به همت سازمان انرژی اتمی، اولین سامانه پرتودهی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت شامگاه شنبه در دیدار با سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای محصولات راهبردی مهمی از جمله زرشک، عناب، انار، پنبه، پسته و زعفران است.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد محصول زرشک جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: اینکه سازمان انرژی اتمی به دنبال است که با راه‌اندازی سامانه پرتودهی ارزش افزوده محصولات استان را افزایش دهد، هدف گذاری درستی است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیم آفات مختلف از جمله کرم خراط، مگس مدیترانه‌ای و زنگ زرشک خسارت زیادی به محصولات کشاورزی استان وارد می‌کند که با پرتونگاری خسارت آفات کاهش خواهد یافت کشاورزان ما کمتر متضرر خواهند شد.

قناعت اظهار کرد: ما در خراسان جنوبی همراهی لازم را در خصوص راه‌اندازی سامانه پرتونگاری خواهیم داشت و انتظار ما از دوستان سازمان انرژی اتمی این است که هرچه سریعتر در استان مستقر و کار را شروع کنند تا جلوی بخشی از خسارت آفات به محصولات استان گرفته شود.

وی با تاکید بر لزوم بر تبیین اثرات مفید پرتونگاری در محصولات کشاورزی، گفت: در صورت تبیین اثرات مثبت پرتونگاری خود کشاورزان پای کار خواهند آمد و این باعث خواهد شد که ضایعات بخش کشاورزی ما کاهش یابد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: به برکت دولت سیزدهم استان خراسان جنوبی هسته‌ای شد.

سلمان اسحاقی افزود: در خراسان جنوبی محصولات راهبردی مختلفی داریم که کشاورزان ما با زحمات فراوان نسبت به تولید آن اقدام می‌کنند که با پرتو نگاری کشاورزان ما به دسترنج واقعی خود دست خواهند یافت.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی ۲ سامانه پرتونگاری محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی در دستور سازمان انرژی اتمی است، خاطرنشان کرد: یک از سامانه‌ها از محل اعتبارات دولتی و یکی از محل ورود سرمایه گذاران در استان وارد فاز اجرایی خواهد شد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با آفات، افزایش ماندگاری محصولات و کاهش بار میکروبی از مهمترین اهداف راه‌اندازی سامانه‌های پرتونگاری محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی است که این اقدام در زمینه ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان نقش موثری خواهد داشت.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در استان پنج مکان را برای راه‌اندازی سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی انتخاب کردیم که مشخصات این مکان‌ها را به سازمان انرژی ارسال خواهیم کرد.

مهدی جعفری افزود: مگس مدیترانه با ۲۵۰ میزبان، کرم گلوگاه انار، زنگ زرشک، کرم خراط، مگس عناب و پروانه بید از مهمترین آفات بخش کشاورزی خراسان جنوبی است که با پرتونگاری می‌توان جلوی خسارت آن را گرفت.

وی با اشاره به نقش موثری پرتونگاری در کاهش بار میکروبی محصولات کشاورزی، گفت: کاهش بار میکروبی نقش موثری در افزایش صادرات و در نهایت اقتصاد کشاورزان دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران امروز با همراهی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان استان برای بازدید از چند طرح کشاورزی به شهرستان قاینات نیز سفر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha