آب از سازه‌های آبخیزداری همدان سرریز کرد + فیلم

همدان- ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: بارش برف و باران در ۱۰ روز گذشته موجب افزایش روان آب های جاری و سرریز شدن آب از سازه‌های آبخیزداری این استان شد.

«محمد مهدی آرتیمانی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار، استان همدان دارای ۲۴ هزار سازه بزرگ و کوچک است که بارندگی های اخیر موجب آبگیری درصدی بالایی از این سازها ها و سرریز شدن آب در بیش از ۳۰ درصد آنها شده است.

وی بیان کرد: آب در بیشتر سازه های آبخیز داری فامنین سرریز شده است همچنین در سایر شهرستان ها شاهد افزایش ارتفاع آب پشت سازها و یا آبگیری کامل آنها هستیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار کرد: میزان کنترل رواناب در استان همدان به ازای هر هکتار ۲۷۰ متر مکعب و استحصال آن ۸۰ متر مکعب در هکتار است.

آرتیمانی گفت: بارندگی و آبگیری سازه های آبخیزداری فوایدی همچون نفوذ تدریجی آب در بطن خاک و جبران بیلان منفی، غنی شدن ذخایر و منابع آبی زیرزمینی، افزایش سرعت نفوذ آب، جمع آوری رسوبات خاک و جلوگیری از بروز خسارت به تاسیسات از جمله سدهای مخزنی ناشی از افزایش ورود رسوبات، به همراه دارد.

وی اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است که در ۳۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفته و ۷۹۵ هزار هکتار در دست مطالعه است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح های آبخیزداری در ۱۰۰ هزار هکتار با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرارداد منعقد شده که اجرای آن مستلزم تزریق به موقع اعتبارات است.

به گزارش ایرنا، وسعت اراضی ملی استان همدان به ۷۲۰ هزار هکتار می رسد که ۴۵ هزار هکتار آن شامل جنگل های دست کاشت، ذخیره گاه ها و پارک های جنگلی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha