تشکیل ۱۵ پرونده قضایی برای مرتکبین تخلفات و جرائم انتخاباتی در دزفول

دزفول – ایرنا – رئیس دادگستری و رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شهرستان دزفول گفت: تاکنون ۱۵ فقره پرونده قضایی برای روسای ستادهای انتخاباتی برخی نامزدها و طرفداران آنها به دلیل تخلف تشکیل شده است.

فیصل مزرعه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرونده‌ها به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اکاذیب، نصب بنرهای غیرمجاز، راه اندازی کاروان، دیوارنویسی، نصب پوستر در مکان‌های غیرمجاز و ... تشکیل شده‌ است.

رئیس ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شهرستان دزفول بیان کرد: برخی افراد با توجه به تکمیل تحقیقات و وجود دلایل کافی به شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی احضار شده‌اند

وی افزود: مهمترین تخلفات انتخاباتی طبق مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات شامل اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی و نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع است.

مزرعه همچنین دیوارنویسی، تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده‌اند را از جمله تخلفات انتخاباتی عنوان کرد و گفت: نصب یا توزیع محتوا و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه‌شده بدون رعایت مفاد این قانون، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها جزو تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: سایر تخلفات انتخاباتی طبق مواد ۸۲ و ۸۳ قانون انتخابات مربوط به استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی، خرید و فروش رای، تطمیع و تهدید در انتخابات و اخلال در امر انتخابات است که براساس این مواد قانونی شلاق و جزای نقدی و محرومیت از ۲ دوره نامزدی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازات مرتکب اعمال فوق است.

رئیس دادگستری شهرستان دزفول اظهارکرد: براساس تبصره ۲ماده ۷۸ قانون انتخابات در صورت ارتکاب جرائم انتخاباتی در ستادها علاوه بر مرتکب، نامزد نیز برای جرایم انتخاباتی در ستاد اصلی و مجازی و مسوول ستاد دارای مسئولیت کیفری هستند و قانونگذار، مجازات سه ماه و یک روز تا ۶ ماه حبس، شلاق، جزای نقدی و محرومیت ازحقوق اجتماعی را برای این افراد در نظر گرفته است.

وی افزود: نامزدهایی که جرائمی در ستاد انتخاباتی آنان اتفاق می‌افتد، امکان احضار آنها به دلیل مصونیت قضایی در زمان تبلیغات، وجود ندارد لکن بعد از برگزاری انتخابات نسبت به احضار و رسیدگی به جرایم انتسابی آنان اقدام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در مجموع ۱۸ نماینده به نمایندگی از مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی عضویت دارند. ‌ حوزه انتخابیه دزفول دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

۲۰۰ نفر در دزفول در مرحله پیش ثبت نام انتخابات مجلس، نام نویسی کردند که از این تعداد ۹۹ نفر ثبت نام خود را قطعی کردند و از این تعداد در نهایت ۶۶ نفر با تایید صلاحیت وارد مرحله تبلیغات در این حوزه انتخابیه شدند. از ۶۶ نامزد نهایی تایید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه ۲۴ نامزد انصراف و در نهایت ۴۲ نفر در صحنه رقابت باقی ماندند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha