صندلی داغ دانشجویی برای سه نامزد انتخابات مجلس در دزفول

دزفول - ایرنا - نشست انتخاباتی و تبیینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول عصر سه شنبه با حضور سه نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول برگزار شد و نامزدها به سوالات چالشی دانشجویان پیرامون برجام، لایحه عفاف و حجاب، فیلترینگ و دخالت نماینده در انتصابات پاسخ صریح دادند.

به گزارش ایرنا، سالن آمفی تئاتر دانشکده برق دانشگاه صنعتی جندی شاپور عصر سه شنبه میزبان مناظره و پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دزفول بود، نشستی که به همت معاونت سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی جدی شاپور این شهرستان برگزار و با استقبال دانشجویان و اساتید این دانشگاه مواجه شد.

احسان پور محمود، محمدعلی دوایی و محمدعلی قاسمی سه نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول، حاضر در این نشست بودند؛ اگرچه قرار بود عزیزالله گلبهاری دیگر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه نیز در نشست حاضر شود ولی با غیبت وی این نشست با حضور سه نامزد برگزار شد.

** دخالت در انتصابات

پور محمود: نماینده‌ای که مسوول دفتر خود را بخشدار کند دلسوز مردم نیست

احسان پور محمود در پاسخ به سالی پیرامون دخالت در انتصابات گفت: نماینده‌ شان نظارتی دارد ولی اگر نماینده‌ای همانند چیزی که در گذشته مشاهده شد، خود را خدای شهرستان بداند نه تنها دخالت بلکه با ورود حجم زیادی از نزدیکان و خویشاوندان خود به دستگاه‌ها برای شهرستان هزینه تراشی می‌کند.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول، ضرورت مطالبه‌گری دانشجویی و مردمی از نمایندگان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: راهکار جلوگیری از دخالت‌ها در انتصابات و همچنین انتخاب مدیران شایسته استفاده از ظرفیت‌های صنفی است.

وی افزود: نماینده‌ای که مسوول دفتر خود را بدون داشتن هرگونه تخصص و سابقه مدیریتی به عنوان بخشدار یکی ازبخش‌های شهرستان منصوب می‌کند به طور قطع برای رضایت خدا و یا توانمندی آن فرد نبوده است.

دوایی فر: دزفول مدیران نترس می‌خواهد

محمدعلی دوایی فر در پاسخ به سوالی پیرامون دخالت در انتصابات شهرستان گفت: قائل به دخالت در انتصابات مطلقا نیستم ولی معتقد هستم مدیرانی در دزفول باید مسوولیت یه آنها داده شود که نترس، با دانش و مردم دار باشند و جسارت به خطر انداختن خود برای مردم را داشته باشند.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول بیان کرد: زمانی در انتصابات دخالت می‌کنم که مدیری فاقد این ویژگی‌ها مسوولیت داشته باشد چرا که معتقدم مشکلات کنونی ناشی از وجود مدیران ناکارآمد است.

وی افزود: ۶۰ درصد مشکلات کنونی شهرستان دزفول با بکارگیری مدیران شجاع و توانمند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی شهرستان وجود دارد.

دوایی‌فر با تاکید بر اینکه خط قرمز من شهرستان دزفول است، گفت: مدیری که نتواند برای مردم، خود را به خطر بیندازد نمی‌تواند خدمتگزار مردم باشد.

وی ادامه داد: هر فرد توانمند فارغ از قومیت خود، براساس شایستگی باید در مدیریت به کار گرفته شود.

قاسمی: هم اکنون معیار انتخاب مدیران براساس دلالی است

محمدعلی قاسمی نیز در پاسخ به سوال دانشجویان پیرامون دخالت نماینده در انتصابات گفت: ‌شان نماینده مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است و در این چارچوب نماینده حق دخالت در انتصابات و قوه مجریه را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بنده در انتصابات دخالت نخواهم داشت، افزود: نمایندگان‌ شأن نظارتی دارند و بر عملکرد مسوولان نظارت و امکان طرح سوال از وزیران را دارند که از این ظرفیت قانونی برای کارآمدسازی مدیریت در کشور باید استفاده شود.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول با تاکید بر اینکه اعتقاد من شایسته سالاری در انتخاب مدیران است، گفت: هم اکنون معیار انتخاب مدیران نه بر اساس شایسته سالاری بلکه بر اساس دلالی و ارتباطات است.

** فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

پورمحمود: مسدودسازی گسترده شبکه‌های اجتماعی موجب نارضایتی مردم است

پورمحمود با بیان اینکه نگاه به موضوعات روز از جمله فضای مجازی نباید سلبی باشد، گفت: دسترسی آزاد به فناوری‌های نوین با رعایت الزام‌های امنیت ملی و اخلاق اسلامی از جمله مسایل ضروری است.

این نامزد مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول افزود: مسدودسازی گسترده دسترسی به شبکه‌های اجتماعی موجب نارضایتی مردم است.

دوایی‌فر: تلاش برای کاهش آسیب شبکه‌های اجتماعی موثرتر از مسدودسازی کامل است

دوایی‌فر با اشاره به سه رویکرد کشورهای مختلف دنیا به فضاهای اجتماعی گفت: مسدودسازی کامل شبکه‌های اجتماعی، آزادی بی‌حد و حصر این شبکه‌ها و اعمال مکانیزم برای به حداقل رساندن آسیب‌های این فضا سه رویکرد در مواجه با شبکه‌های اجتماعی است که بهترین آنها رویکرد سوم است.

وی افزود: در تولید خودرو در کشور تصدی‌گری دولت یعنی نابودی بسیاری از ظرفیت‌ها و باید در این زمینه تصدی‌گری را به‌بخش خصوصی و نظارت به دولت سپرده شود.

نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه دزفول بیان کرد: حمایت از تولید و اشتغال نباید منجر به یک رانت برای استثمار مردم باشد.

قاسمی: مخالف فیلترینگ به شکل گسترده و فراگیر کنونی هستم

قاسمی دربخش دیگری از این نشست انتخاباتی با دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گفت: مخالف فیلترینگ به شکل گسترده و فراگیر کنونی هستم.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول بیان کرد: به جای فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی مانند سایر نقاط دنیا باید دسترسی به این فضا سطح‌بندی شود.

صندلی داغ دانشجویی برای سه نامزد انتخابات مجلس در دزفول

** لایحه عفاف و حجاب

پورمحمود: تکثر فرهنگی نباید تبدیل به تخاصم سیاسی شود

پورمحمود جامعه ایران اسلامی را جامعه‌ای عفیف دانست و گفت: تکثر فرهنگی را نباید به تخاصم سیاسی در کشور تبدیل کرد ضمن اینکه رعایت الزام‌های اسلامی در جامعه نیاز به کار فرهنگی و تربیتی دارد.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول مشارکت در انتخابات را ضرورتی عقلانی دانست و گفت: اجرای قوانین مصوب نمایندگان منتخب برای همه مردم الزام آور است به همین دلیل حضور آگاهانه در انتخابات در تصویب قوانین تاثیر مستقیم دارد.

دوایی‌فر: وضع قوانین سلبی در مورد حجاب جواب نمی‌دهد

دوایی‌فر حجاب را امری الهی دانست و گفت: وظیفه هر مسلمان رعایت حجاب است و در این زمینه اتفاق نظر میان همه فقهای دین وجود دارد ولی وضع قوانین سلبی در مورد حجاب جواب نمی‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وضع قوانین سلبی در مورد حجاب جواب نمی‌دهد، افزود: قانونی که مردم آن را نپذیرند ابتر می‌ماند به همین دلیل ضمن تاکید بر لزوم توجه به اصل حجاب، برخورد با مسایل فرهنگی از جمله حجاب با کار سلبی جواب نمی‌دهد.

قاسمی: قانون عفاف و حجاب باید تصویب شود

قاسمی درخصوص لایحه عفاف و حجاب گفت: اعتقادی به کار سلیقه‌ای پیرامون عفاف و حجاب ندارم.

وی با بیان اینکه حجاب قانون الهی است، افزود: نباید برای حفظ منافع خود، این قانون الهی را کنار بگذاریم و چنین رفتاری عین ظلم به خود و جامعه است.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول گفت: قانون عفاف و حجاب باید تصویب شود و اگر نواقصی دارد باید رفع شود تا به دور از کار سلیقه‌ای قانون عفاف در همه عرصه‌ها اجرایی شود.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات مشارکت در حق تعیین سرنوشت است، افزود: مشارکت کم در انتخابات منجر به تشکیل مجلس ضعیف در کشور است.

** احداث پالایشگاه در دزفول

دوایی‌فر: احداث پالایشگاه در دزفول خوب ولی دشوار است

دوایی‌فر در پاسخ به سوالی در مورد امکان احداث پالایشگاه در دزفول گفت: مناطق شمالی خوزستان از جمله شهیون به دلیل جمعیت کم، پراکندگی روستاها و کوهستانی بودن منطقه امکان احداث پتروشیمی را دارند.

وی افزود: اگرچه احداث پالایشگاه در دزفول را اقدامی موثر و خوب می‌دانم ولی معتقدم که تحقق این مطالبه بسیار دشوار خواهد بود.

قاسمی: دزفول ظرفیت احداث پالایشگاه را دارد

قاسمی نیز در پاسخ به سوالی در مورد امکان احداث پالایشگاه در دزفول گفت: شهرستان دزفول حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد تنها ۶۰ هزار نفر دربخش بسیار وسیع شهیون و سردشت ساکن هستند که به دلیل جمعیت کم، دوری از مناطق شهری، کوهستانی بودن منطقه و همچنین وجود ۲۴ حلقه چاه ظرفیت احداث پالایشگاه را دارد.

وی افزود: ۶۰۰ میلیون یورو برای احداث پتروشیمی در یکی از شهرهای مجاور دزفول تخصیص داده شده و روند احداث ان با سرعت در حال انجام است حال آنکه خوراک این پتروشیمی از چاه‌های نفت دزفول تامین می‌شود.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه دزفول با بیان اینکه نفت میدان منطقه سردشت و شهیون به عنوان خوراک هم اکنون با سه خط لوله در حال انتقال به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های شهرستان‌های دیگر است، گفت: ظرفیت احداث پالایشگاه در شمال این شهرستان وجود دارد و مطالعات آمایش سرزمینی دزفول نیز موید این موضوع است.

پورمحمود: به جای پالایشگاه، شهر گردشگری احداث کنیم

پورمحمود در پاسخ به سوالی در مورد امکان سنجی احداث پالایشگاه در دزفول گفت: اگر بخواهم به این سوال عوام پسندانه پاسخ دهم باید بگویم بله ولی پاسخ علمی من این است که برای احداث پالایشگاه نیازسنجی آمایش سرزمینی نیاز است.

وی افزود: اگر پس از مطالعات آمایش سرزمین امکان احداث پالایشگاه، پتروشیمی و یا صنایع بالادستی یا پایین دستی در دزفول با نظر کارشناسان مورد تایید قرار گرفت، بر اساس این مطالعات علمی می‌توان نسبت به استقرار این صنایع در دزفول پیگیری لازم انجام شود.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول با اشاره به ظرفیت‌های غنی گردشگری شمال این شهرستان به ویژه‌بخش شهیون و سردشت گفت: پیشنهاد من این است که به جای ایجاد پالایشگاه در شهیون که موجب از بین رفتن تمام ظرفیت‌های گردشگری این منطقه می‌شود، شهر تفریحی در شمال دزفول احداث شود.

پور محمود تاکید کرد: نفس داشتن پالایشگاه یا پتروشیمی مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه از استقرار این صنایع با رعایت تمام الزام‌های زیست محیطی و کشاورزی در دزفول است.

صندلی داغ دانشجویی برای سه نامزد انتخابات مجلس در دزفول

** ارزش پول ملی

پورمحمود: پول ملی به جای دلار باید بر اساس طلا ارزش گذاری شود

پورمحمود دربخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی پیرامون راهکارهای تقویت ارزش پول ملی گفت: من عضو انجمن ملی پول و طلا هستم که این انجمن معتقد است برای اصلاح امور مالی کشور پول ملی به جای دلار باید بر اساس طلا ارزش گذاری شود.

وی افزود: ارزش گذاری پول ملی با طلا به جای دلار موجب می‌شود تا ارزش پول ملی در مقابل دلال بازی‌ها و واسطه‌ها در بازار ارز و فشارهای خارجی مصون بماند.

دوایی‌فر: تقویت ارز پول ملی در گرو افزایش تولید و صادرات است

دوایی‌فر نیز درخصوص راهکارهای تقویت ارزش پول ملی گفت: تا زمانی که تولید و صادرات در کشور رونق نداشته باشد هیچ تغییری در قیمت نرخ دلار رقم نمی‌خورد.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول بیان کرد: افزایش تولید، بهبود اقتصادی و رونق صادرات نقش مستقیم در ارتقای ارزش پول ملی دارد.

قاسمی: ارزش گذاری پول ملی باید بر اساس فلزات گرانبها باشد

قاسمی نیز در این باره گفت: متاسفانه نحوه برنامه‌ریزی کنونی در کشور بر اساس نگاه لیبرالیسمی است و برنامه توسعه‌ نوشته شده نه اسلامی و نه مقاومتی است و بر این اساس نظام برنامه و بودجه کشور نیاز با اصلاح اساسی دارد.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: ارزش گذاری پول ملی باید بر مبنای فلزات گرانبهایی مانند طلا، نقره و نیکل باشد.

** برجام

پورمحمود: برخی نامزدها تفاوت میان تفاهم‌نامه و قرارداد را نمی‌دانند

پورمحمود همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون برجام گفت: برجام یک روح و یک ظاهر دارد، هدف کشورهای اروپایی از برجام کاهش توانمندی هسته‌ای کشورمان و هدف ما ایجاد گشایش اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه برجام یک فرصت موقت بود، افزود: با توجه به ماهیت تخاصم جبهه استکبار با وجود ایران قوی، در درازمدت امکان تعامل میان ایران و کشورهای اروپایی به طور ماهوی ممکن نیست.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول با تاکید بر اینکه برجام یک تفاهم نامه بود نه یک قرارداد، اظهارکرد: برخی نامزدها تفاوت میان تفاهم‌نامه و قرارداد را نمی‌دانند و چنین افرادی نمی‌توانند در مسایل اساسی کشور تصمیم گیری دقیق و کارشناسی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت بازخوانی آسیب‌های برجام ادامه داد: باید کسی به مجلس فرستاده شود که حداقل با بدیهیات حقوقی آشنا باشد.

دوایی‌فر: مذاکرات برجام باید ادامه یابد

دوایی‌فر برجام را یک سند دوطرفه دانست و گفت: کنار گذاشتن برجام مشکلی را در کشور حل نمی‌کند بلکه باید این مذاکرات را با حفظ منافع ملی ادامه دهیم.

این نامزد مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول افزود: نمایندگان مجلس با ورود به مذاکرات برجام می‌توانند در تامین منافع ملی نقش اساسی ایفا کنند و اگر پذیرش برجام می‌تواند منافع کشور را تامین کند باید آن را پذیرفت.

قاسمی: تعامل آری، کوتاهی از منافع ملی هرگز

قاسمی نیز گفت: برجام سندی بین المللی است که برخلاف ادعای مسوولان دولت سابق کشورمان که برجام را حلال تمام مشکلات کشور می‌دانستند، این ادعا دروغ از آب درآمد چرا که کشورهای مقابل عهد شکن بودند.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول ادامه داد: اعتقاد به تعامل با کشورهای مختلف دنیا داریم ولی این تعامل به معنای کوتاهی از حقوق و منافع ملی در برابر زورگویی مستکبران نیست و باید مجلس از حقوق مردم صیانت کند.

**جمع بندی کاندیداها

قاسمی: خوشحالم مورد حمایت احزاب انقلاب هستم/ دزفول باید ۲ نماینده در مجلس داشته باشد

قاسمی در جمع‌بندی نهایی سخنان خود با اشاره به اعلام حمایت جبهه پایداری از خود گفت: اعلام حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی افتخاری برای من است که مورد وثوق جبهه ارزشی و انقلابی باشم نه جبهه‌ها و جریان‌های سیاسی که ثابت کردند با نظام و انقلاب زاویه دارند.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول با بیان اینکه نماینده‌ اگر بهترین طرح‌ها را هم داشته باشد به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، اظهارکرد: پیشبرد امور در مجلس نیاز به کار جمعی نمایندگان دارد و اعلام حمایت جبهه پایداری از من ظرفیتی است که در صورت ورود به مجلس می‌توان از آن برای حل مسایل شهرستان و استان استفاده کرد.

وی افزود: بر اساس قانون به ازای هر ۲۲۰ هزار نفر جمعیت شهری، یک نماینده باید در مجلس تخصیص داده شود که با وجود این تصریح قانون، شهرستان دزفول با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هم اکنون دارای یک نماینده در مجلس است.

قاسمی گفت: ۳۰ سال است که حق شهرستان دزفول در داشتن ۲ نمایند در مجلس تضییع شده است و اگر موفق به حضور در مجلس شوم این حق را مطالبه می‌کنم.

وی با بیان ایکه قوم گرا نیستم افزود: همه اقوام در دزفول عزیز و محترم هستند.

پورمحمود: برخی نامزدهای دزفول در حال پول پاشی برای کسب رای هستند/ برای کباب رای دهیم کباب می، شویم

پورمحمود رفتار انتخاباتی برخی نامزدها را خلاف قانون دانست و اظهارکرد: تنها یکی از این نامزدها ۴۰ داربست برای نصب بنر در سطح شهرستان نصب کرده است.

وی با اشاره به انتشار تصویر از یکی از نامزدهای دزفول در توزیع گسترده غذا میان چند هزار نفر افزود: کسانی که امروز با یک کباب رای خود را می‌فروشند بدانند چهار سال با تصمیمات چنین نماینده‌ای کباب می‌شوند.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول گفت: برخی نامزدها در حال پول پاشی در انتخابات برای ورود به مجلس و قانون گذاری هستند این در حالی ‌است که از بدیهیات حقوقی بی‌اطلاع هستند.

پورمحمود با بیان اینکه نمایندای باید انتخاب شود که در تراز ملی و دارای مسوولیت‌های ملی باشد، افزود: ورود و بزرگنمایی مسایل کوچک در شهرستان موجب شده تا مسایل شهرستان به تابلوی ورودی دزفول خلاصه شود.

دوایی‌فر: قوم گرایی در مرام من نیست/ اعتقاد ندارم که باید عضو حزبی بود تا به مجلس راه یافت

دوایی‌فر نیز در جمع‌بندی سخنان خود با بیان اینکه قوم گرایی در مرام من نیست، گفت: متاسفانه برخی مسایل قومی در دزفول پررنگ شده است که نتیجه‌ای جز آسیب به دزفول ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آموزه‌های دینی هیچ قومی بر قوم دیگر برتری ندارد و معیار برتری تقوا است، افزود: دزفول شهر قومیت‌های مختلف است و هر کس شهروند این شهر شد حق قانونی آن است که از مزایا و امکانات شهر به صورت برابر استفاده کند.

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه دزفول با بیان اینکه ‌شأن کنونی مجلس چیزی نیست که مردم انتظار دارند، گفت: سال‌ها است نمایندگان با نگاه سیاسی به مجلس فرستاده شده اند و این موجب شده تا مجلس به طور کامل سیاسی شود.

وی با بیان اینکه اعتقاد ندارم که باید عضو حزبی بود تا به مجلس راه یافت، ادامه داد: شعارهای سیاسی گره گشای مسایل کنونی نیستند بلکه باید در کنار این سیاست، تعهد و تخصص هم وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، استان خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در مجموع ۱۸ نماینده به نمایندگی از مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی عضویت دارند. ‌ حوزه انتخابیه دزفول دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

۲۰۰ نفر در دزفول در مرحله پیش ثبت نام انتخابات مجلس، نام نویسی کردند که از این تعداد ۹۹ نفر ثبت نام خود را قطعی کردند و از این تعداد در نهایت ۶۶ نفر با تایید صلاحیت وارد مرحله تبلیغات در این حوزه انتخابیه شدند. از ۶۶ نامزد نهایی تایید صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه ۲۴ نامزد انصراف و در نهایت ۴۲ نفر در صحنه رقابت باقی ماندند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha