متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار نمی‌شوند/ فرصت برای سوداگران ایجاد شد+فیلم

اراک - ایرنا - داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب گفت: دولت سیزدهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن جامعه هدف را خانه‌دار نمی‌کند، بلکه زمینه برای سوداگران زمین و مسکن فراهم شده است.

«حمیدرضا نوازنی» متولد سال ۱۳۴۶ شهرستان اراک و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد شهرسازی در گفت و گو با ایرنا، افزود: موضوع مسکن کشور بویژه طرح نهضت ملی مسکن، دارای نواقصی کارشناسی است که باید قانون نهضت ملی بازنگری شود و اگر با این شیوه دنبال شود، بحران‌ها همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بحرانی که اکنون پیش آمده به این دلیل است که مردم بر اساس گزینه‌های اولیه و اطلاعاتی که در ابتدای پروژه به آنها داده شده، آورده خود را آوردند، از آن طرف بانک هم بخشی از تسهیلات را ارائه کرد اما متاسفانه چون تورم به صورت افسارگسیخته در حال افزایش است، اثر آن بر روی پروژه خود را نشان می‌دهد.

مرتب ناظر و شاهد این هستیم که اداره‌کل راه و شهرسازی اعلام می‌کند که مردم باید آورده خود را افزایش دهند، از آن طرف میزان تسهیلات هم در حال افزایش است و به طور طبیعی مردم توان پرداخت تسهیلات سنگین و افزایش آورده خود را ندارند و متاسفانه پروژه‌ها از وضعیت فعال به تعطیلی کشیده می‌شود.

نوازنی اظهار کرد: خیلی از این افراد قرار بود که در فرآیند قانون نهضت ملی مسکن صاحب خانه شوند، در ادامه روند از تامین آورده باز می‌مانند و مجبور می‌شوند امتیاز خود را بفروشند و این امتیاز فروشی الان در این پروژه باب شده و تعداد زیادی هم امتیاز خود را فروخته‌اند.

وی گفت: نتیجه این کار، بی‌مسکن شدن همان افراد مورد هدف است که قرار بود صاحب خانه‌ شوند و خانه‌دار شدن افراد سوداگری که دنبال بورس‌بازی زمین و مسکن هستند.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب، افزود: حتما باید در این طرح تجدید نظر شود و رویکرد دولت برای تامین مسکن متفاوت از طرح فعلی باشد.

نوازنی تاکید کرد: به عنوان کاندیدای مستقل در عرصه انتخابات شرکت کردم، نه اصولگرا هستم، نه اصلاح‌طلب، به تعبیری عمل‌گرا هستم و ترجیح می‌دهم مستقل باقی بمانم.

ابرچالش‌های کشور

نوازنی موضوع آب را یکی از چالش‌های بزرگ و مهم کشور دانست و عنوان کرد: فرونشست ناشی از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی چالشی است که در آینده گریبان کشور را خواهد گرفت و اگر این روند فعلی ادامه پیدا کند مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود.

وی گفت: آلودگی هوا اعم از نوع وارداتی و داخلی از مباحثی است که امروز به عنوان چالش‌های بزرگ کشور مطرح است.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب اضافه کرد: ناترازی گاز و برق که ناشی از سوء مدیریت است، از دیگر چالش‌های کشور است.

نوازنی بیان کرد: کشوری که دومین ذخایر گازی جهان را دارد نباید با این ناترازی‌ها مواجه شود و این مباحث در مقیاس ملی باید دنبال شود.

وی عنوان کرد: مباحث اقتصادی و تورم بویژه در سال‌های اخیر به واقع کمر مردم را شکسته است که مجلس آینده باید به طور جدی در این مسئله مهم ورود کرده و دلایل این مهم را مشخص و برای اصلاح آن برنامه‌ریزی کند.

داوطلب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب ادامه داد: انباشت قوانینی که به مرحله اجرا درنیامده، از جمله قانون هوای پاک که در سال ۹۶ به تصویب رسید و دارای ۳۴ ماده است که اجرایی نشده، یکی دیگر از چالش‌ها است که باید پیگیری شود.

آلودگی از چند منبع و منشاء ناشی است، یکی از منابع آلاینده شهر اراک، منابع صنعتی است که در راس آن نیروگاه حرارتی شارند است که به دلیل قرار گرفتن در وزش باد غالب این شهر، متاسفانه آلودگی آن بر سر مردم اراک ریخته‌ می‌شود و باعث نارضایتی مردم شده است.

وی تاکید کرد: به طور قطع، منابع آلاینده‌ دیگر صنعتی هم به سهم خود در آلودگی هوای اراک تاثیر دارند که اگر فراتر از تاثیرات صنعتی به الودگی نگاه شود، بخشی از آلودگی متوجه خودروهای عمومی و شخصی است که در سطح شهر تردد دارند.

داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب افزود: یکی از مطالبات جدی مردم اراک آن است که وضعیت خودروهای فرسوده بویژه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی ارتقا یابد و به خودروهای برقی تبدیل شود.

نوازنی اظهار کرد: منابع آلاینده تاثیرگذار دیگر، خودروهای عبوری هستند، به دلیل اینکه کمربندی شمالی یا کنارگذر شمالی شرق اراک که حدود ۵۰ کیلومتر طول دارد، راه‌اندازی نشده و متاسفانه در ایام پیک سال حدود ۴۵ هزار خودرو در اراک وارد و خارج می‌شود در صورتی که شمار قابل توجهی از آنها ضرورتی ندارد که وارد شهر شوند.

وی گفت: متاسفانه به دلیل اینکه کمربندی شمالی اراک راه‌اندازی نشده این خودروها به اجبار وارد شهر می‌شوند و آلودگی را پخش می‌کنند که از اولویت‌ها است که باید انجام شود.

آلاینده‌های زیست محیطی دیگر شهر اراک، ریخته‌گری‌ها و فعالیت‌های غیرمجازی که بویژه در مسیر فراهان مستقر شده‌اند و به صورت شبانه فعالیت غیرمجاز دارند است، که محیط زیست باید آنها را شناسایی و برخورد کند.

نوازنی عنوان کرد: صنوف آلاینده و مزاحم که در سطح شهر پراکنده‌اند از منابع دیگر آلاینده‌ها هستند که علاوه بر اینکه آلودگی ایجاد می‌کنند، موجب تردد بیش از حد و غیرضرور در سطح شهر می‌شوند و باعث افزایش سطح بار آلایندگی در سطح شهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه، حدود ۱۰ سال از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲، در حوزه عمرانی به عنوان مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری مرکزی مشغول خدمت بوده، گفت: ۱۷ سال سابقه کار در اداره‌کل راه و شهرسازی (مسکن و شهرسازی سابق)، معاونت املاک، معاونت مسکن و مدیر مسکن و ساختمان دارم.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه جاری برگزار می‌شود.

استان مرکزی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و در ۶ حوزه انتخابیه هفت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha