۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 85392497
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در زنجان را بیشتر بشناسیم + فیلم

زنجان - ایرنا - «محمد اسماعیل نوری زنجانی» و «جواد جعفری» ۲ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان برای تنها کرسی این استان در ششمین دوره این مجلس هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان این مجلس برای مدت هشت سال انتخاب می‌‏شوند.

بر اساس ماده یک این قانون، تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر است که از این تعداد یک نماینده مربوط به استان زنجان است.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان زنجان، آیت الله محمد اسماعیل نوری زنجانی و حجت الاسلام جواد جعفری ۲ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان هستند که در ادامه به معرفی آنان به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی پرداخته می شود.

حجت الاسلام جواد جعفری

جواد جعفری فرزند سیف‌الله متولد ۱۳۵۰ در شهر زنجان است.

فعالیت در مرکز تخصصی مهدویت، حضور در همایش مختلف علمی و تبلیغی در کشورهای مختلف و مدیریت حوزه های علمیه استان زنجان از جمله سوابق علمی و اجرایی این نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان زنجان است.

وی زندگینامه خود را به این شکل روایت کرده است:

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در زنجان را بیشتر بشناسیم + فیلم

پدرم حاج سیف‌ الله پدر شهید و مغازه‌دار و از معتمدین بازار و محله و مادرم خانه‌دار است و او غیر از فرزند شهیدش زحمت تربیت پنج پسر و سه دختر را کشیده است.

سال اول مدرسه رفتن من مصادف با پرشورترین لحظات پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران بود به همین دلیل چند ماهی بیشتر به دبستان «سعادت» نرفتم و عملاً تحصیل از کلاس دوم ابتدایی شروع شد.

دوره راهنمایی را در مدرسه «شهید مصطفی خمینی» زنجان گذراندم، در دوران راهنمایی عضو فعال پایگاه بسیج مسجد محله ۳۷ ثارالله مسجد غریبه شدم که با بچه‌های محل شب‌ها برای تأمین امنیت شهر گشت شبانه داشتیم و در مناسبت‌ها به رژه می‌رفتیم.

تابستان سال ۱۳۶۷ از طرف بسیج عازم جبهه غرب شدم و در شهر کرمانشاه (باختران) با استاد فقیدم حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی خاتمی رئیس معنوی حوزه علمیه زنجان آشنا شدم.

مهرماه همان سال با ارشاد و توصیه ایشان وارد حوزه علمیه مقدسه حضرت ولی عصر زنجان شدم، ایشان در کمال تواضع کتاب شرح صمدیه (علم نحو) را برای بنده و یکی دو نفر از دوستانم تدریس کردند.

به روال معمول حوزه به ترتیب از محضر حجج اسلام شیخ سلطانعلی اصحابی، شیخ توکل بیات و شیخ ابوالفضل مصطفوی ادبیات عرب (صرف، نحو، بیان و بدیع) را آموختم.

کتاب شرح معالم (اصول فقه) را در منزل حضرت حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج شیخ بیوک خاتمی امام جمعه موقت زنجان اول صبح درس می‌گرفتم.

بسیاری از قسمت‌های کتاب شرح لمعه (علم فقه) را نیز در محضر ایشان تلمذ کردم، مقداری از کتاب اصول مظفر (اصول فقه) را در محضر حضرت آیت الله حاج شیخ محمد اسماعیل صائنی از شاگردان مهم علامه طباطبائی فرا گرفتم.

حدود دو سوم کتاب معرفتی «رساله الولایه» علامه طباطبائی را نیز در محضر ایشان تلمذ کردم، هم‌زمان با دروس حوزه، دوره دبیرستان را به صورت شبانه در دبیرستان «شهید محمد منتظری» زنجان ادامه دادم و در سال ۱۳۷۱ دیپلم تجربی گرفتم.

با افتتاح حوزه علمیه امام جعفر صادق زنجان به آن حوزه منتقل شدیم، بنده مسئول تدارکات پایگاه بسیج طلاب بودم و پایه ششم حوزه را هم در آنجا خواندم، سال ۱۳۷۲ شرکت مخابرات زنجان یک دستگاه رایانه به حوزه علمیه هدیه داد و هزینه آموزش بنده و یکی از دوستان را نیز تقبل کرد و بنده بعد از طی کلاسهای کار با رایانه موفق به گرفتن مدرک از سازمان فنی حرفه‌ای زنجان شدم.

سال ۱۳۷۳ به شهر مقدس قم آمدم و وارد حوزه علمیه مقدسه قم شدم و در مدرسه دارالشفا نزدیک حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه با یکی از دوستان حجره گرفتم.

مدت دو سال در حجره بودم، از بدو ورود به قم به دلیل اشتیاق به فلسفه در درس شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری که استاد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد مهدی مهندسی تدریس می‌کردند شرکت کردم و همزمان با نوارهای صوتی آیت الله حاج شیخ غلامرضا فیاضی کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه (فلسفه) را خواندم.

کتاب رسائل (اصول فقه) را نزد حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری خواندم و کتاب مکاسب (فقه) را نزد مرحوم حضرت آیت الله قدرت الله وجدانی فخر و آیت الله مسجدجامعی بودم.

کفایه (اصول فقه) را نیز از درس آیت الله سید احمد حسینی خراسانی و آیت الله شاهرودی استفاده کردم.

در سال ۱۳۷۵ ازدواج و خانه‌ای را در یکی از شهرک‌های قم اجاره‌ کردم، در سال ۱۳۷۶ دروس سطح (پایه دهم) تمام شد و وارد درس خارج شدم، خارج فقه را در محضر حضرت آیت الله العظمی حاج سید موسی شبیری زنجانی دامت برکاته شروع کردم که تا ۱۳۹۰ (۱۴ سال) ادامه یافت.

درس خارج اصول حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحید خراسانی را از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ شرکت کردم،‌ هم‌زمان به درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالله جوادی آملی نیز می‌رفتم (سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲) در ادامه درس‌های فلسفه در سال ۱۳۷۵ شرح اشارات مرحوم بوعلی را در محضر استاد فیاضی خواندم که ادامه تدریس را به استاد حشمت‌پور واگذار کردند و با ایشان ادامه دادم.

از همین سال سفرهای تبلیغی خود را آغاز کردم و در ایام ماه مبارک رمضان، محرم و تابستان به شهر زنجان باز می‌گشتم و در مساجد و مدارس تبلیغ می‌کردم.

دو سال نیز کلاس‌های حفظ قرآن برای دانش‌آموزان در حوزه علمیه زنجان برگزار کردیم، سال ۱۳۷۹ به عنوان روحانی کاروان توفیق زیارت عتبات عالیات را یافتم، در سال ۱۳۸۰ که مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم شروع به کار کرد و دانش‌پژوه جذب نمود به دعوت دوستان برای تحصیل به آنجا رفتم و در سال ۱۳۸۳ در رشته مهدویت از مرکز تخصصی فارغ‌التحصیل شدم، از مهر همان سال در آن مرکز مشغول تدریس شدم که تاکنون ادامه دارد.

در سال ۱۳۸۲ در کلاس‌های حدیث شناسی مؤسسه دارالحدیث قم شرکت کردم و از محضر حجت الاسلام و المسلمین استاد سید کاظم طباطبائی و حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالهادی مسعودی بهره بردم.

در اواخر سال ۱۳۸۳ از طرف مرکز تحقیقاتی آینده روشن (پژوهشکده مهدویت قم) دعوت به همکاری شدم و فعالیت علمی خود را در آنجا به عنوان پژوهشگر آغاز کردم.

در این سالها برای تدریس مباحث مهدویت و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ مهدوی در مدارس حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های سراسر کشور همچنین کارشناسی مباحث مهدویت در صدا و سیما و شبکه جهانی ولایت دعوت به همکاری می‌شدم، در فضای مجازی نیز با خبرنگاران سایت های مختلف مصاحبه کرده و در تالار گفتگو شرکت می کردم.

در سال ۱۳۸۴ مسئول واحد پرسش و پاسخ پژوهشکده مهدویت (مؤسسه آینده روشن) و در سال ۱۳۸۷ مدیر گروه قرآن و حدیث پژوهشکده شدم و در همان سال معاونت پژوهش پژوهشکده به بنده واگذار شد که تا سال ۱۳۹۲ ادامه یافت.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در زنجان را بیشتر بشناسیم + فیلم

سال ۱۳۸۷ از پایان نامه سطح سه (کارشناسی ارشد) با عنوان «دیدار در عصر غیبت بایدها و نبایدها» دفاع کردم که با عنوان «دیدار در عصر غیبت از نفی تا اثبات » به صورت کتاب در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسید.

سال ۱۳۸۹ نیز از پایان نامه سطح چهار (دکترا) خود با عنوان «پاسخ به شبهات احمد الکاتب در انحصار ائمه در دوازده امام» دفاع کردم که با عنوان «حدیث حضور» با اضافاتی به صورت کتاب در ۱۳۹۴ به چاپ رسید.

چهار سال مسئول کمیته علمی همایش بین اللملی دکترین مهدویت(همایش پنجمین تا هشتمین از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱) بودم و از دبیرخانه همایش برای رای زنی با مراکز و اشخاص علمی به کشور ترکیه (استانبول ۱۳۸۸)، لبنان (بیروت سال ۱۳۹۱) روسیه (مسکو و سنپترزبورگ ۱۳۹۵) سفر کردم.

با آغاز فعالیت فصل‌نامه علمی ترویجی پژوهش‌های مهدوی در سال ۱۳۹۰ عضو هیات تحریریه آن شدم و در سال ۱۳۹۲ عضو هیات تحریریه فصل‌نامه علمی پژوهشی مشرق موعود گشتم.

سال ۱۳۹۰ با آغاز به کار انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه عضو پیوسته این انجمن شدم و در انتخاباتی که برگزار شد به مدت دو سال به عنوان عضو هیات مدیره (مدیر پژوهش) انجمن انتخاب شدم.

در سال ۱۳۹۰ پایان نامه سطح چهار بنده شایسته تقدیر در کتاب سال حوزه شد.

مقاله «شرح حال و ویژگی‌های زنان رجعت‌کننده» که در مجله علمی پژوهشی مشرق موعود در سال ۱۳۸۶ به چاپ رسیده بود در سال ۱۳۹۲ با اضافاتی به صورت کتاب از طرف مرکز تخصصی مهدویت قم چاپ شد.

اوائل سال ۱۳۹۰ از طرف معاونت پژوهش حوزه علمیه در قالب کاروان عمره طلاب توفیق زیارت بیت الله الحرام را یافتم، در سال ۱۳۹۱ برای گفتگو با علمای اهل سنت به همایش «مهدویت از نگاه ادیان و مذاهب» در چابهار دعوت شدم که مقاله «علل و آثار غیبت» نیز در آن همایش مقاله برگزیده شناخته شد.

برای دوره‌های کوتاه مدت مهدویت جزوه امام مهدی در روایات را نوشتم که با برخی نوشته‌های دیگر دوستان به صورت کتابچه کوچکی با عنوان «امام مهدی در احادیث شیعه و سنی» در سال ۱۳۸۶ چاپ و در ۱۳۸۸ تجدید چاپ شد.

در سال ۱۳۹۲ از طرف دانشگاه امیرالمؤمنین شهر اهواز دعوت به تدریس در دوره دکترا (تحلیل متون مهدوی) شدم که تا کنون سه ترم برای تدریس رفتم، یک ترم نیز برای کارشناسی ارشد (مهدویت در فریقین) رفتم، همچنین در سال ۱۳۹۲ به عضویت هیأت‌ علمی پژوهشکده حج و زیارت درآمدم.

در سال ۱۳۹۳ مدیر گروه کلام و معارف این پژوهشکده شدم که تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت.

کتاب «اشتراکات شیعه و اهل سنت در عقیده مهدویت» که در سال ۱۳۹۳ چاپ شد حاصل تحقیق در این پژوهشکده بود که سال ۱۳۹۴ در دومین همایش تقدیر از آثار و پایان نامه‌های تقریب مذاهب اسلامی رتبه اول را کسب کرد، اینک نیز در پژوهشکده حج و زیارت مشغول تحقیق هستم.

آیت الله اسماعیل نوری زنجانی

آیت الله اسماعیل نوری زنجانی، متولد سال ۱۳۲۹ در روستای کهریز بیگ (‌یکی از روستاهای استان زنجان)‌ است.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در زنجان را بیشتر بشناسیم + فیلم

وی زندگینامه خود را به این شکل روایت کرده است:

در کودکی در مکتبخانه درس خواندم در سال ۴۴ وارد حوزه علمیه زنجان شدم و تا پایان سطح ۲ در زنجان تحصیل کردم؛ در سال ۱۳۵۱ به قم عزیمت نمودم و رتبه ۲ و بعد رتبه سه را امتحان دادم و درس خارج را آغاز کردم.

با شروع انقلاب فعالیتهایی داشتم که ایادی خوانین با رییس پاسگاه منطقه وقت قصد جان من را کردند که ناکام ماندند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوره ای را آموزش دیدم و در دانشسرای تربیت معلم زنجان ۱۰ سال تدریس کردم. سال ۱۳۷۱ در دانشگاه فرهنگیان قم تدریس کردم و در سال ۱۳۹۳ بازنشسته شدم.

در سال ۱۳۷۷ نیز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کردم و به احترام آیت الله سید اسماعیل موسوی یکی دیگر از نامزدهای این مجلس از زنجان، انصراف دادم.

در زمان حاضر نیز برای شرکت در این مجلس احساس وظیفه کردم اگر رای بیاورم وظایف خبرگان را انجام می دهم و اگر هم رای نیاورم وظیفه خود را انجام داده ام.

آیت الله حاج شیخ محمد اسماعیل نوری در سال ۱۳۴۴ وارد حوزه علمیه زنجان شد، دروس ادبیات عرب و کتابهای «شرح لمعه، اصول فقه و غیره» را در آن حوزه آموخت، در سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه قم شد و شروع به آموختن کتابهای «رسائل، مکاسب و کفایة الاصول» کرد.

در سال ۱۳۵۴ پس از قبولی در امتحانات پایانی سطح حوزه برای آموختن دروس خارج (آشنایی با کیفیت استنباط احکام فقهی) اقدام کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم (که امروز به عنوان دانشگاه قم معروف شده است) مشغول تحصیل شد و پس از گذراندن دوره آن در پاییز سال ۶۰ به زنجان بازگشت و در مراکز تربیت معلم و دانشگاه به تدریس مشغول شد.

نوری در سال ۱۳۷۱ جهت استفاده مجدد از دروس فقه و اصول حوزه به شهر مقدس قم بازگشت و ضمن تحصیل در حوزه علمیه قم در مرکز تربیت معلم آیت الله طالقانی قم تدریس می کرد و هم اکنون نیز در آن مرکز و دیگر مراکز آموزش عالی قم به تدریس مشغول است.

این روحانی فعال در سال ۱۳۷۷ موفق به اخذ مدرک سطح چهار (دکتری) از حوزه علمیه قم شد و در سال ۱۳۷۷ پس از اعلام آمادگی برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و موفقیت در امتحانات مربوطه و تایید اجتهاد وی از طرف شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان معرفی شد.

با توجه به اینکه ایشان به رقیب خود (حضرت آیت الله حاج سید اسماعیل موسوی زنجانی ره) احترام فوق العاده قائل بود در دو سخنرانی تبلیغاتی انتخاباتی تلویزیونی از ایشان تعریف و تمجید کرد.

استاد نوری در اثر لیاقت هایی که از خود نشان داده بارها از طرف مسئولین به عنوان مدرس نمونه استانی مورد تقدیر قرار گرفته و در سال ۷۹ نیز به عنوان مدرس نمونه کشوری شناخته شده و از طرف وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران لوح تقدیر دریافت کرده و در حال حاضر به عنوان مدیر گروه آموزشی و پژوهشی معارف اسلامی و عربی مراکز تربیت معلم استان قم انجام وظیفه می کند.

وی در معرفی بیشتر خود گفت: بنده اهل زنجان هستم و قسمت عمده ای از اوقات زندگی ام در این استان سپری شده است و از سالهای گذشته در شهرستان قم ساکن هستم تا در کسب مراتب بالاتر علوم حوزوی فعالیت داشته باشم.

در طول این مدت با مردم و روحانیت و طلاب زنجان ارتباط داشته ام که حاصل آن حضور در برنامه ها و مباحثات و فعالیت های مشترک بوده است که همچنان این ارتباط تنگاتنگ به قوت خود باقی است .

بنا به تجربیات و علوم کسب شده و همراهی با مردم احساس مسئولیت کرده و در دو دوره گذشته به عنوان داوطلب نمایندگی در انتخابات خبرگان رهبری استان زنجان حضور یافتم تا به اسلام و انقلاب ادای دین نمایم و در حد توان و با همکاری هم استانی های گرانقدر اقداماتی به نفع مردم انجام شود .

خدمتگزاری مستقیم نصیبم نشد اما کنار نکشیده و همواره خود را مدیون محبت مردم عزیز استان می دانم .

به عنوان یک زنجانی در ارتباط با مردم کوچه و بازار و مجامع علمی و سازمانها و نهادها با مسائل و مشکلات و انتظارات مردم این خطه آشنایی دارم و قبل از ورود به انتخابات به فکر حل برخی از مسائل و دغدغه های مردم با همکاری خودشان هستم که اگر توفیق خدمت یافتم در حوزه ارتباطات مردمی و برنامه های مشترک و رونق فعالیت های مجامع فرهنگی، اجتماعی و حوزوی در زنجان تلاش خواهم کرد و برای گره گشایی از مشکلات مردم توصیه هایی به مدیران و مسئولین محترم ارائه خواهم داد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

۷۷۲ شعبه اخذ رای در استان زنجان پیش‌بینی شده است که شامل ۴۵۷ شعبه ثابت و ۳۱۵ شعبه سیار است.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام ۱۰ نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت که در این میان برخی از داوطلبان ادامه رقابت انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند و در نهایت، یک نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان زنجان تایید صلاحیت شد و یک نفر با تغییر حوزه انتخابیه به نامزدهای استان اضافه شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha